رفتن به محتوای اصلی

طرح محدود کردن صنایع پهپادی ایران را تصویب شد
28.04.2022 - 09:33

مجلس نمایندگان آمریکا طرح "قانون توقف امکانات پهپادی ایران" را تصویبب کرده است

این طرح در ماه نوامبر سال گذشته (آذرماه) به طور مشترک توسط گروهی از نمایندگان از هر دو حزب دمو.کرات و جمهوریخواه به مجلس نمایندگان تحویل شده بود و در نشست شامگاه گذشته این مجلس به تصویب رسید. قانونی شدن این طرح مستلزم تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس جمهوری است.

پیشتر، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که دولت این کشور در صدد یافتن راه‌هایی برای مقابله با برنامه پهپادی ایران است.

در طرح ارائه شده، در تشریح هدف این قانون آمده است: "سیاست ایالات متحده این است که از دستیابی ایران و گروه‌های تروریستی و شبه نظامی وابسته به ایران به هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله قطعات قابل دسترسی در بازار و استفاده از آنها در حمله علیه ایالات متحده و کشورهای شریک آن جلوگیری شود."

در این طرح به قانون "مقابله با نیروهای متخاصم از طریق وضع تحریم" هم ارجاع شده است و به این ترتیب، در صورت قانونی شدن این طرح، افراد و شرکت‌هایی که امکان دسترسی ایران به اقلام مورد نظر را فراهم آورند احتمالا هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

هدف طرح کنگره آمریکا جلوگیری از استفاده ایران از پهپاد‌ها "برای به گفته مقامات آمریکایی، تهدید منافع و شرکای آمریکاست

پس از اعلام تصویب این طرح، تد دویچ، عضو مجلس نمایندگان از حزب دموکرات در تویتی گفت که "جمهوری اسلامی در موارد متعدد ثبات جهانی و منافع ایالات متحده را با استفاده از پهپاد به مخاطره انداخته است."

وی گفته است که قانونی شدن این طرح به منزله "مقابله با این رفتار بی‌ثبات کننده ایران" است.

همچنین، الیز استفانیک عضو مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه هم حکومت ایران را "بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان" توصیف کرد و گفت که "ما از هر قانونی که مانع از دسترسی و استفاده رژیم فاسد ایران از پهپاد در عملیات تروریستی شود حمایت می‌کنیم." وی افزود که ایالات متحده "از هر ابزاری برای ممانعت از دسترسی ایران به تسلیحات کشنده استفاده خواهدکرد."

ایران سازنده پهپاد است و به گفته برخی منابع، پهپادهای نظامی را در اختیار برخی از گروه‌های وابسته به خود قرار داده است. از جمله در جنگ یمن، حوثی‌ها در مواردی برای حمله به هدف‌هایی در خاک عربستان پهپاد به کار برده‌اند.

منابع غربی گفته‌اند که ایران برخلاف مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در تحریم تسلیحاتی یمن، این تجهیزات را در اختیار حوثی‌ها قرار داده اما ایران این اتهام را رد کرده و گفته است که حوثی‌ها خود به فناوری تولید این تجهیزات دست یافته‌اند.

همچنین در برخی از حملات منتسب به ایران به کشتی‌های تجاری پهپاد به کار رفته است. از جمله در حمله به نفتکش اسرائیلی مرمراستریت در مرداد سال ۱۴۰۰ که در جریان آن دو نفر، از جمله یک تبعه بریتانیایی کشته شدند، مقامات اسرائیلی گفتند که این حمله توسط ایران و با پهپاد صورت گرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.