رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه سه ائتلاف سیاسی به مناسب روز جهانی کارگر
28.04.2022 - 22:00

کارگران ، زحمتکشان ، مزد و حقوق بگیران و مردم آزادیخواه ایران 

 اول ماه مه، یازده اردیبهشت روز اتحاد وهمبستگی بین الملی کارگران، روزیست که کارگران در سراسر جهان  یاد مبارزات گذشته خود را گرامی می‌دارند و صفوف خود را در دفاع از حقوقشان و مبارزه  در راه ایجاد جهانی فارغ از ستم و بهره کشی را متحدتر می‌سازند. اول ماه مه روز همبستگی کارگران و تمامی انسان‌هائی  است که آزادی و دمکراسی راحرمت می‌دارند و برای دنیائی انسانی مبارزه می‌کنند.

 تشدید بیکاری، تورم، گرانی و کاهش خدمات اجتماعی به مهمترین معضلات جوامع بشری کنونی تبدیل شده است. سرمایه برای تامین سود بیشتر توجهی به زندگی و معیشت مردم ندارد و آنچه مهم است بهره کشی بیشتر و  همواره برای سودآوری و ثروت اندوزی است. این شرائط بیشترین لطمات را بر کارگران، زحمتکشان و همه مزد و حقوق بگیران و خانواده‌های آنان وارد می‌کند.

 سیاستهای جنگ افروزی مدام در چهارگوشه جهان از سوی صاحبان قدرت و بویژه در دو سال گذشته بیماری «کرونا» تلاش معاش را دو چندان دشوارتر کرده است.  برای مقابله بااین تهاجم، همبستگی و رزم مشترک کارگران و زحمتکشان ضرورتی بس بیشتر یافته است.

در ایران نیز کارگران، زحمتکشان، معلمین و فعالین جنبش‌های اجتماعی و سیاسی در شرائطی به پیشواز اول ماه می‌روند، که هنوز سایه ننگین حکومت اسلامی  بر زندگی مردمان ایران سنگینی می‌کند. تداوم سیاستهای خانمانسوز و فساد و چپاول ثروت‌های ملی میلیون‌ها کارگر و زحمتکش را با بیکاری  وسیع و  تورم افسارگسیخته روبرو کرده و آنان را به فقر و فلاکت کشانده است و همزمان مطالبات و خواسته های برحق آنان با سرکوب خشن و زندان پاسخ داده می‌شود.

کارگران و زحمتکشان ایران سال‌ها است برای بدست آوردن خواسته های خود وبرای تامین یک زندگی انسانی علیه کارفرمایان و حکومت مبارزه می کنند. طی سال گذشته، جنبش کارگری همچنان فعالانه در صحنه مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌جویانه حضور داشته و شهرهای مختلف کشور، هر روزه شاهد اعتراضات کارگران بوده‌اند.

به عنوان نمونه، می‌توان به  اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه‌ای نفت و گاز و پتروشیمی، اعتصابات هفت تپه، فولاد اهواز، معادن، … و سایراعتراضات کارگری اشاره کرد که به روشنی نشانگر تداوم مبارزات پیگیرانه کارگران طی سال ١٤٠٠ است. همچنین در بسیاری از شهرهای استان خوزستان ( اهواز) تظاهرات گسترده و چندین روزه، در اعتراض به کم آبی و قطع مداوم آب آشامیدنی و برق، فقر روزافزون، اختناق و تبعیض صورت گرفت. تجمع وسیع کشاورزان در اصفهان در اعتراض به کمبود آب که به چهار محال بختیاری هم گسترش یافت، نمونه دیگری از مبارزات مردم علیه  حکومت و تلاش برای احقاق حقوق خود بود.

با آغاز سال تحصیلی و در تداوم اعتراضات، تحصن و اعتصابات سال‌های گذشته و همچنین یکشنبه‌های اعتراضی  بازنشستگان، اعتراضات فرهنگیان و بازنشستگان در سرتاسر کشور، اوج تازه‌ای  گرفت. فرهنگیان با اعتصاب و تحصن و با برگزاری چندین گردهمایی گسترده  و پی در پی، در بیش از ١٠٠ شهر ضمن ابراز مخالفت با تداوم سیاست‌های ویرانگر خصوصی سازی و تاکید بر آموزش رایگان و همگانی، تحقق خواسته‌های برحق خود نظیر رتبه بندی، همسان سازی حقوق، رفع تبعیض، برخورداری از خدمات رفاهی، درمانی و همچنین آزادی فعالین فرهنگی و بازنشستگان زندانی را، شجاعانه بر کف خیابانها، فریاد زدند. 

پاسخ رژیم به نیازها و خواستهای برحق مردم، تشدید سانسور، سرکوب، دستگیری و بازداشت و محکومیت به حبس معترضین، فعالین سیاسی، معلمین، بازنشستگان، فعالین جنبش ملیت‌های ایران و دیگر جنبش‌های اجتماعی بود.

 مبارزه کارگران و زحمتکشان در طول تاریخ نشان داده است که تنها راه غلبه بر وضع  موجود و تامین یک زندگی شایسته انسانی برای خود و خانواده‌شان، مبارزه مستمر و یکپارچه کارگران و زحمتکشان و همه مزد و حقوق بگیران علیه بی عدالتی است. مبارزه مشترک و جمعی کارگران برای ایجاد تشکلهای آزاد و مستقل کارگری گامی اساسی وضروری در این راه است. پیوند مبارزه کارگران با مبارزات معلمان، پرستاران و دیگر اقشار جامعه  از اهمیت حیاتی برای رسیدن به مطالباتشان و عقب راندن حکومت برخوردار است.

ما سازمانهای عضو سه ائتلاف سیاسی خود را در کنار و همراه کارگران و تمامی مزدبگیران و زحمتکشان، در دفاع از آزادی و دمکراسی می‌دانیم . ما براینباوریم که احقاق حقوق و مطالبات کارگران و زحمتکشان در گرو همراهی و همکاریجنبش‌های اجتماعی و پشتیبانی بی قید و شرط نیروهای آزادی خواه و برابری طلب ایران می باشد.

زنده باد اول ماه مه، روز جهانی کارگران

پیروزمند باد مبارزان کارگران ایران

کنگره ملیتهای ایران فدرال

شورای دمکراسی خواهان ایران

همبستگی برای آزادی و برابری در ایران

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ -۲۹ آپریل ۲۰۲۲

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
برگرفته از:
سایت ائتلاف همبستگی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.