رفتن به محتوای اصلی

توافق ایران و عربستان بر سر «نقشه راه» مذاکرات آینده
29.04.2022 - 09:46

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق از توافق ایران و عربستان بر سر تعیین مفاد «نقش راه» مذاکرات آینده میان دو کشور خبر داد.

مسجدی روز جمعه نهم اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا گفت «حج»، «بازگشایی سفارت‌خانه‌ها» و مسائل «منطقه‌ای و بین‌المللی» از جمله موضوعات مورد توافق در این نقشه است.

او گفت بر اساس این نقشه، موضوع «اعتماد‌سازی‌ها» و «همکاری‌های دو جانبه» در دستور کار مذاکرات آینده قرار خواهد داشت. 

این مقام بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را هم مشروط به نتایج مذاکرات آینده تهران و ریاض دانست.

مفاد «نقشه راه» مذاکرات، در پنجمین دوره گفتگو‌ها میان ایران و عربستان که پنجشنبه گذشته در بغداد برگزار شد، مشخص شده است.

روابط ایران و عربستان از سال ۱۳۹۴ تاکنون در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شده است.

اختلاف تهران و ریاض در این سال‌ها بر سر بسیاری از مسائل منطقه‌ای هم تشدید شده و به جدالی سخت میان آنها تبدیل شده است.

در یمن، جمهوری اسلامی ایران از شورشیان حوثی پشتیبانی می‌کند و عربستان پشتیبان دولت قانونی این کشور است. 

بحران سیاسی در لبنان، برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و پشتیبانی تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و وضعیت اقلیت شیعه در عربستان از دیگر اختلاف‌های دو کشور است.

تهران و ریاض با هدف یافتن راه‌کار‌هایی برای کاهش این اختلاف‌ها، تاکنون پنج دور مذاکره با یکدیگر داشته‌اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم از این مذاکرات استقبال کرده‌اند.

هر دو طرف امیدوارند با به سرانجام رسیدن این مذاکرات، تنش‌ها میان تهران و ریاض و منطقه خاورمیانه کاهش یابد.

سفیر ایران در عراق: بازگشایی سفارتخانه‌ها دستور کار مذاکرات بعدی با عربستان است

سفیر تهران در بغداد می‌گوید که در مذاکرات هفته گذشته ایران و عربستان، دو طرف بر سر "نقشه راه مذاکرات آینده" توافق کرده‌اند

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق جزییاتی از آخرین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی، برای عادی سازی روابط را به رسانه‌های ایرانی گفته و از "توافق دو طرف برای نقشه راه مذاکرات آینده" خبر داده و در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی مجدد سفارت‌های دو کشور در تهران و ریاض گفته است: "روند مذاکرات آینده تعیین خواهد کرد که موضوع بازگشایی سفارتخانه‌ها محقق شود یا خیر و این بستگی به مذاکرات بعدی دارد."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مسجدی گفته است: "در دور اخیر مذاکرات، مهم این بود که طرفین برای آینده، چارچوبی توافقی داشته باشند که به نتیجه رسید و این خود ملاک مثبتی است که راه آینده را برای هر دو طرف روشن می کند."

هفته گذشته نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران از برگزاری پنجمین دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داد و نوشت فضای دور پنجم مذاکرات "مثبت" بوده است.

حال، سفیر تهران در بغداد به کلیت توافق ایران و عربستان اشاره کرده و گفته که یکی از این توافق ها بر سر "اعتماد سازی‌ها" بوده اما جزییات بیشتری ارائه نکرده است.

به گفته آقای مسجدی دو کشور توافق‌ در مذاکرات پنجشنبه هفته گذشته همچنین توافق کرده‌اند تا در موضوع "اقدامات و همکاری‌های دوجانبه مثل موضوعات حج و بحث سفارتخانه‌های دو طرف" گفت‌وگو کنند و سومین موضوع برای بررسی در مذاکرات با عربستان هم "بحث‌های منطقه ای و بین المللی" است.

هفته گذشته نورنیوز عکسی را از نمایندگان ایران و عربستان منتشر کرد که در کنار مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق بودند، برخی رسانه‌ها نوشتند که نماینده ایران از مقام‌های ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نماینده عربستان، رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور بوده‌ که به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسه شرکت کرده‌اند.

رسانه‌های ایرانی ابراز امیدواری کرده بودند که "در آینده نزدیک" وزیران خارجه دو کشور جلسه مشترکی با هم داشته باشند.

شبکه تلویزیونی العالم، رسانه عرب زبان وابسته به جمهوری اسلامی هم در خصوص دور پنجم مذاکرات گزارش کرده که "دو هیات روی بیشتر پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کردند."

روابط ایران و عربستان نزدیک به ۶ سال پیش از سوی مقام های سعودی به طور کامل قطع شد.

دلیل قطع روابط، حمله "طلاب و دانشجویان بسیجی" به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود. این افراد به اعدام یک روحانی شیعه در عربستان اعتراض داشتند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای اولین بار حدود یک سال پیش، مه سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که عراق میزبان گفت‌وگوها میان ایران و عربستان بوده و پس از آن چهار دور مذاکرات به میزانی بغداد انجام شده است.

در شش سال گذشته مقام های ایران و عربستان انتقاد و تنش لفظی کم سابقه ای را متوجه یکدیگر کرده بودند از جمله ایران، عربستان سعودی را "ارتجاع منطقه" می خواند اما در ماه‌های اخیر از دامنه این نوع اظهارات کم شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.