رفتن به محتوای اصلی

دستیابی ایران به پهپادی با برد ۷۰۰۰ کیلومتر
29.04.2022 - 15:32

رسانه‌ها و تحلیل‌گران اسرائیل به انتشار خبر دستیابی ایران به پهپادی با برد ۷۰۰۰ کیلومتر واکنش نشان دادند. 

ست فرنتزمن، ستون‌نویس روزنامه «اورشلیم پست»، در مقاله‌ای در روز دوشنبه نوشت:‌ «حتی اگر این پهپاد در پرواز واقعی به چنین بردی نرسیده باشد (که برای رسیدن از تهران به ریکیاویک کافی است)، ایران با این کار دارد به اسرائیل هشدار می‌دهد که می‌تواند با این سلاح به آن حمله کند.» 

فرنتزمن به سخنان حسین سلامی، فرمانده سپاه‌ پاسداران، اشاره کرد که در گفته‌های خود در روز یکشنبه ادعایی در مورد توانایی پهپادی ایران مطرح کرده بود. 

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نیز گزارشی در این مورد منتشر کرد، اما افزود:‌ «ایران در گذشته ادعاهای مشکوک و پرمبالغه‌ای در مورد ظرفیت‌های نظامی‌اش مطرح کرده و این ادعا به صورت مستقل تایید نشده است.»

سرلشکر سلامی صبح روز یکشنبه در مراسم رونمایی از واکسن نورا، مشغول برشمردن «دستاوردهای علمی و فن‌آوری ایران» بود که ادعای خود در مورد این پهپاد را مطرح کرد و گفت: «ما امروز پهپادهای پهن‌پیکری داریم که ۷ هزار کیلومتر می‌روند و برمی‌گردند و در هر نقطه‌ای بخواهند، فرود می‌آیند.»

اسرائیل حدود ۱۷۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد. 

در آخرین روز اردیبهشت، سپاه از جدیدترین پهپاد خود با نام «غزه» یا «شاهد ۱۴۹» رونمایی کرد؛ پهپادی که به گفته این نیروی نظامی، مجهز به موتور توربوپراپ است و از نمونه‌های قبلی مثل «شاهد ۱۲۹» بزرگتر است و توانایی بالاتری دارد. برد این پهپاد اعلام نشده بود، اما خبرگزاری تسنیم‌ (نزدیک به سپاه) در گزارش حرف‌های سلامی، چنان نوشته است که به نظر می‌رسد منظور سلامی همین پهپاد «غزه» بوده است.

پیش از این، ادعا می‌شد که پهپاد «شاهد ۱۷۱» ۴۴۰۰ کیلومتر برد دارد و دوربردترین پهپاد ایرانی شمرده می‌شد.

خبرگزاری تسنیم در گزارش خود از گفته‌های سلامی، تلویحا گفته بود که این پهپاد می‌تواند مورد استفاده گروه‌های متحد ایران در منطقه نیز قرار گیرد و با لحنی تهدیدآمیز نسبت به آمریکا، افزوده بود:‌ «در چند ماه اخیر حملات پهپادهای انتحاری علیه مواضع آمریکا در عراق افزایش پیدا کرده و حتی رادار سامانه پاتریوت مستقر در پایگاه عین‌الاسد و آشیانه هواپیمای سیا در اربیل نیز مورد هدف این پهپادها قرار گرفت.»

شبه‌نظامیان متحد با ایران در عراق اخیرا نشان داده‌اند که مجهز به پهپادهای ساخت ایران مثل «مهاجر ۶»‌ هستند. حوثی‌های یمن نیز مدت‌ها است با پهپادهای ساخت ایران به عربستان سعودی حمله می‌کنند که مهمترین مورد آن، حمله به تجهیزات نفتی آن کشور در سال ۲۰۱۹ بود. این حملات اما بی‌وقفه علیه مواضعی همچون فرودگاه‌ها و قصرهای سلطنتی عربستان سعودی ادامه یافته‌اند و همین روز شنبه گذشته نیز حوثی‌ها از حملات پهپادی جدید به آن کشور خبر دادند.

فرنتزمن در تحلیل خود به امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، به عنوان یکی از چهره‌های اصلی ایران در زمینه ساخت پهپاد اشاره کرد.

نگرانی‌ از این که ایران بکوشد با پهپاد از خاک سوریه یا یمن به خاک اسرائيل حمله کند، از مدت‌ها پیش مطرح بوده‌ است. اکنون اگر گزارش‌ها در مورد پهپاد «غزه» دقیق باشد، این امکان به راحتی از خاک ایران نیز وجود دارد. سلامی گفته بود که این پهپاد قابلیت آن را دارد که به مقصد برود، حمله را انجام دهد، و سپس به آشیانه خود برگردد.

مجله «نیوزویک» آمریکا نیز در ماه ژانویه گزارش کرده بود که ایران احتمالا پهپادی را به یمن فرستاده است که قابلیت حمله به اسرائیل را دارد. در ماه مه، ایران پهپادی را از عراق و پس از پرواز بر فراز سوریه، وارد حریم هوایی اسرائيل کرد که از سوی نیروهای آن کشور منهدم شد.

ایران در سال ۲۰۱۱ یک پهپاد آمریکایی را که مشغول کار محرمانه جاسوسی بود، سرنگون کرد و مدعی است که توانسته با کار روی آن، به «شاهد ۱۷۱»‌ برسد که کپی دقیق آن سلاح آمریکایی است. 

تفاوت اصلی «غزه» با پهپادهای قبلی ایران، این است که آن‌ها «انتحاری» بودند و در نتیجه تنها از امکان یک حمله برخوردار بودند. فرنتزمن اما قابلیت این پهپاد جدید را با موشک‌های کروز مقایسه کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.