رفتن به محتوای اصلی

کیفرخواست، علیه تمام حکومت ایران است
02.05.2022 - 17:06

دادگاه حمید نوری؛ وکیل شاهدان: کیفرخواست، علیه تمام حکومت ایران است

آقای لوئیس همچنین در ادامه سخنان خود به اختلاف نظر خود با بخشی از کیفرخواست دادستان سوئد پرداخت و از جمله گفت که برخلاف ادعای دادستان، "مجاهدین بخشی از ارتش عراق نبودند" و اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در پس زمینه "مخاصمه مسلحانه بین ایران و عراق" رخ نداده است و درگیری مسلحانه مجاهدین با حکومت ایران یک "درگیری مسلحانه غیربین‌المللی" بود.

او گفت همکاری وجود داشته اما تاکید کرد که سندی وجود ندارد که ثابت کند سازمان مجاهدین خلق "بخشی" از ارتش عراق بوده است.

وی همچنین اعدام زندانیان "مجاهد "را نوعی نسل‌کشی دانست و به القابی مانند "مرتد و محارب" و در این رابطه همچنین به حکمی از دادگاه انقلاب بم که مجاهدین نمی‌توانند دارایی شخصی داشته باشند، اشاره کرد.

حمید نوری به ظن دست داشتن در "جنایت جنگی" و "قتل عمد" با حکم دادگاهی در سوئد بازدشت شده و روند دادرسی پرونده او در جریان است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

این نخستین بار است که یک ایرانی به اتهام شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در خارج از این کشور بازداشت و محاکمه می‎شود.

پسر حمید نوری: چرا ۲۵ ماه اجازه ملاقات با پدرم را به خانواده ندادند

مجید نوری، پسر حمید نوری، در گفتگویی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفت که پدرش به "دعوت یک دوست" که به گفته وی "الان متوجه شدیم که دوست نبود و کلا دنبال توطئه‌چینی و فریب بوده است" به سوئد رفت و او را در بدو ورود به کشور و ناگهانی بازداشت کردند.

پسر حمید نوری در ادامه گفتگوی خود با امید منتظری، خبرنگار ما که به سوئد رفته، تاکید کرد که این اقدام مقامات قضایی سوئد به پدرش "شوک روحی" وارد کرده است. به گفته مجید نوری، پدرش اصلا از دلیل بازداشت خود آگاه نبوده است.

او تاکید کرد که تا چندماه پدرش اجازه ملاقات نداشته است. او افزود یکی از ابهامات این قضیه است که "تا هفت/هشت ماه" به پدرش "اجازه صحبت ندادند." او گفت که سپس خانواده از طریق سفارت سوئد در تهران فقط "چند دقیقه" با پدرش حرف زدند.

او پرسید که "چرا ۲۵ ماه اجازه ملاقات خانواده با پدرش داده نشده است."

 

 

'هیچ زندانی سیاسی مجاهدی از گوهردشت جان به در نبرد'

وکیل شاهدان و شاکیان پرونده در ادامه اظهارات خود در دادگاه اضافه کرد که اعدام‌ها فراتر از زندان‌های تهران بود و علاوه بر این، شامل زنان هم بود.‌

او افزود: "ما نتوانستیم هیچ شاهد زنی پیدا کنیم" و به نظر می‌رسد "هیچ زن مجاهدی" از زندان گوهردشت جان به در نبرد. فقط زندانیان سیاسی مرد شهادت دادند که این زنان در زندان حضور داشتند.

آقای لوئیس همچنین گفت چنانچه کاوه موسوی، شاهد در دادگاه، بیان کرد، ویدیویی که در آن گفته می‌شود، حمید نوری از سوی برخی از افراد به سوئد کشیده شده، "واقعیت ندارد." اشاره او به اظهارات شاکی پرونده ایرج مصداقی بود و فیلمی که در آن گفته می‌شود آنها تلاش کرده‌اند تا حمید نوری به سوئد بیاید.

آقای مصداقی، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ و از جان به‌ در بردگان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) ، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

وکیل شاهدان: مجاهدین بخشی از جنگ ایران و عراق نبودند

کنت لوئیس، وکیل شاهدان و شاکیان پرونده، در اظهارات خود تاکید کرده است که "مجاهدین بخشی از جنگ [ایران و] عراق نبودند."

آقای لوئیس در توضیح اینکه سازمان مجاهدین، در طول حضورشان در عراق بخشی از ارتش عراق نبوده‌اند گفت: "در سال ۱۹۸۳ مجاهدین با عراق پیمان صلح بستند".

کیفرخواست مربوط به زندانیان "مجاهد" با این توضیح آغاز می‎شود که "بین سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۷ یک درگیری مسلحانه بین‌المللی بین ایران و عراق در جریان بود. در مرحلهٔ نهایی درگیری مُسلحانه، شاخه مسلح سازمان سیاسی مجاهدین خلق ایران (مجاهدین) چند بار به ایران حمله کرد، از جمله در ۴ مرداد ۱۳۶۷ [تاریخ درست ۳ مرداد است]، که بدین ترتیب مجاهدین بخشی از درگیری مسلحانه بین‌المللی شدند. این حملات از خاک عراق آغاز و با پشتیبانی و همکاری ارتش عراق انجام می‎شد."

بر اساس این بخش از کیفر خواست، اقدام مجاهدین در پاراگراف اول جز آنکه بخشی از درگیری مسلحانه بین‌المللی بین ایران و عراق در بهار و تابستان ۱۳۶۷ تلقی شده، بعنوان یک درگیری مسلحانه غیربین‌المللی بین حکومت ایران و مجاهدین هم در نظر گرفته شده است.

کنت لوئیس که وکالت سازمان مجاهدین خلق را برعهده دارد گفت که "مجاهدین در آغاز جنگ، در صف اول جنگ با عراق بودند، اما بعد که از آنکه رژیم فعالیت آنان را ممنوع اعلام کرد، شرایط عوض شد".

او اضافه کرد وقتی سال ۱۹۸۶ حضور سازمان مجاهدین خلق در فرانسه ممنوع شد، آنها در عراق پایگاه تشکیل دادند و اسلحه خریدند و بعد تلاش کردند تا نیروهایشان را در قالب یک درگیری غیر بین‌المللی به مراکزشان در ایران برسانند".

این وکیل مجاهدین گفت: "مجاهدین در ترکیه و پاکستان هم پایگاه داشتند".

آقای لوئیس همچنین درباره اتهام همکاری سازمان مجاهدین با ارتش عراق در سرکوب و کشتن کردها پس از جنگ گفت: "پس از پایان جنگ، پاسداران لباس پیشمرگه‌های کرد می‎پوشیدند و می‌خواستند نشان بدهند که مجاهدین در کنار عراق با کردهای طرفدار ایران جنگیده‌اند اما این جریان به نتیجه نرسید و مجاهدین توانستند پاسدارها را شکست بدهند و حتی از پایگاهشان اسلحه به دست بیاورند".

این دادرسی مراحل پایانی خود را می‌گذراند و قرار است وکلای آقای نوری فردا و پس فردا دفاعیه خود را بیان کنند.

اعدام‌های دهه ۱۳۶۰

مرداد و شهریور ۱۳۶۷، هزاران زندانی سیاسی با دستور آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

تعداد دقیق کشته‌شدگان نامعلوم مانده است اما بنا به برآوردهای تخمینی سازمان‌های حقوق بشری و سیاسی، به حدود پنج هزار نفر می‌رسد.

مقام‌ها و مسئولان ایرانی جنازه هیچ‌یک از قربانیان کشتارهای فراقضایی سال ۱۳۶۷ را به خانواده‌هایشان تحویل نداده و به علاوه، در تلاش برای محو کردن هر نشانی از قربانیان، محل دفن اجساد را هم به اکثر خانواده‌ها اطلاع نداده‌اند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری در آن زمان در جلسه‌ای با مقام‌های مسئول، این اعدام‌ها را "بزرگترین جنایت تاریخ" ایران خوانده بود.

از آرشیو؛ گزارش تحقیقی ژیار گل را در خصوص پرونده حمید نوری ببینید:

جزییات تازه از سفر و بازداشت حمید نوری در سوئد

 

آخرین روزهای محاکمه حمید نوری؛ تشکر وکیل شاکیان از دادستان که خواهان حکم حبس ابد شده

کنت لوئيس، وکیل برخی از شاکیان عضو سازمان مجاهدین خلق در دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در اعدام‌های ۶۷، با اشاره به تفاوت آمارهای قربانیان این اعدام‌ها گفت نمی‌توان درباره تعداد جان‌باختگان مطمئن بود اما سازمان مجاهدین اسامی بیش از پنج هزار نفر را مستند کرده است.

کنت لوئیس روز دوشنبه در جلسه دیگری از دادگاه نوری در استکهلم، از دادستان‌ها برای آن‌چه «دفاع بسیار عالی» خواند تشکر کرد.

پیشتر دادستان این دادگاه برای نوری تقاضای اشد مجازات‌ یعنی حبس ابد کرده و در پی آن، جمهوری اسلامی سفیر سوئد در تهران را احضار کرد.

وکیل برخی از شاکیان پرونده نوری همچنین خبر داد در ساعات پایانی روز یکشنبه، وکلای حمید نوری دو نظر کارشناسی جدید را به دادگاه ارائه داده‌اند که با نظرات کارشناسانی که پیشتر در دادگاه حاضر شدند کاملا متفاوت است.

او افزود نمی‌داند وکلای نوری، از این نظرات جدید چگونه استفاده می‌کنند.

این وکیل دادگستری گفت همچنان تلاش دارد نشان دهد آن‌چه در درگیری‌های سال ۱۳۶۷ (عملیات فروغ جاویدان) رخ داده، درگیری بین‌المللی و به عنوان بخشی از جنگ بین دو کشور نبوده است.

او به سابقه درگیری مجاهدین خلق با جمهوری اسلامی و سازماندهی این حملات از پایگاه‌های مجاهدین در خارج از ایران اشاره کرد و گفت این درگیری‌ها یک درگیری داخلی بوده است.

در پی درخواست حبس ابد برای حمید نوری، خانواده او با صدور بیانیه‌ای به روند دادگاه اعتراض کردند و از جمله گفتند نوری در انفرادی بوده و عینک مطالعه در اختیارش قرار نگرفته است.

دختر حمید نوری نیز روز دوشنبه به خبرگزاری وابسته نزدیک به سپاه پاسداران گفت: «وقتی ایشان را دستگیر کردند فشار روحی و روانی زیادی به وی وارد شد.»

حمید نوری که ۱۸ آبان ۹۸ در بدو ورود به فرودگاه استکهلم دستگیر شد، همه وقایع مربوط به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خوانده است.

در سال ۶۷ به دنبال صدور فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

ابراهیم رئیسی که یکی از اعضای هیات مرگ بود، پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت از ابتدای مسئولیتش در دستگاه قضایی «مدافع حقوق بشر» بوده و «باید مورد تقدیر و تشویق» قرار بگیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.