رفتن به محتوای اصلی

خلیلی به طالبان: اگر به مطالبات مردم تمکین نکنید، دیگر سکوت نخواهم کرد
02.05.2022 - 17:33

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به حمله‌های تروریستی پسین به هزاره‌های افغانستان می‌گوید اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکند، او دیگر سکوت نخواهد کرد و از هر روشی برای «تامین حق تعیین سرنوشت مردم» استفاده خواهد کرد.

 

محمد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان و از رهبران بانفوذ افغانستان سرانجام سکوت را شکست و پس از حمله‌های پیاپی به جان هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان، به گونه‌ای اعتراض کرد و هشدار داد.

خلیلی در پیامی تازه که از طریق برگه توئیتر خود نشر کرده، گفته که هزاره‌ها در افغانستان با «تهدید نسل‌کشی» روبه‌رو هستند و از واکنش‌های «ضعیف جامعه جهانی» و نیز سکوت نهادهای حقوق بشری در برابر این نسل‌کشی ابراز نگرانی کرده است.

خلیلی که پیش از برگشت طالبان به قدرت، یکی از اعضای ارشد شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز بود گفته که برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، او هنوز گفتگوی بین‌الافغانی را برای ایجاد یک دولت فراگیر و انتقالی ترجیح می‌دهد و نیز به گونه‌ای هشدار داده که اگر طالبان به چنین مطالبانی تن در ندهند، دیگر سکوت نمی‌کند و از هر راهی برای تامین حق تعیین سرنوشت مردم، استفاده خواهد کرد.

خلیلی همچنین طالبان را به انحصار قدرت سیاسی و شکل‌دهی یک رژیم غیرمنتخب و انحصاری متهم کرده و گفته پافشاری بر انحصار قدرت، نتیجه‌ای جز گسترش ناامنی، فروپاشی نظام اقتصادی، گسترش فقر و گرسنگی و آوارگی میلیون‌ها تن نخواهد داشت.

از چند سال بدین‌سو است که هزاره‌های افغانستان، هدف حمله‌های تروریستی سیستماتیک قرار دارند. حمله‌هایی که تاکنون هیچ یک آن، نه در دروان جمهوریت و نه در زمان طالبان، بررسی نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
RFI بخش فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.