رفتن به محتوای اصلی

تونی بلر: ناتو باید در جنگ اوکراین مداخله نظامی کند؛ پوتین: غرب کمکش به کی‌یف را متوقف کند
04.05.2022 - 18:46

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا می‌گوید که ناتو باید در جنگ اوکراین مداخله نظامی کند تا پوتین را از تجاوز بیشتر منصرف کند.

تونی‌ بلر در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی نیویورک تایمز حوادث اوکراین را یک اقدام تجاوز‌کارانه غیرعادی، در نزدیکی مرزهای اتحادیه اروپا دانست و افزود: به نفع غرب است که پوتین را از تکرار چنین حملاتی باز دارد.

بلر، رهبران اروپایی را به دلیل اتخاذ تصمیم برای محدود کردن وابستگی انرژی به روسیه تحسین کرد و افزود که اروپا باید برای جایگزینی انرژی روسیه و مشکلات احتمالی اقتصادی آماده باشد.

کمیسیون اروپا به تازگی پیش‌نویس تحریم خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را به اعضا ارائه داده است که بر اساس آن کشورهای اروپایی طی یک دوره شش تا هشت ماهه تا پایان سال ۲۰۲۲، از خرید نفت از روسیه خودداری می‌کنند. مجارستان و اسلواکی، از این تحریم ها مستثنی شده‌اند.

همزمان نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه طی سخنانی خطاب به پارلمان اوکراین اعلام کرد که لندن کمک های نظامی خود به کی‌یف را به بیش از ۳۰۰ میلیون پوند افزایش می‌دهد. بوریس جانسون افزود کمک‌های نظامی تازه کشورش به اوکراین شامل سیتسم‌های راداری و پهپادهای نظامی خواهد‌بود.

این درحالی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا به نیروهایش دستور دهد به همکاری برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از کارخانه آزوفستال ادامه دهند. این نخستین تماس تلفنی میان روسای جمهوری دو کشور پس از پیروزی دوباره مکرون در انتخابات فرانسه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در این تماس به مکرون گفته است که غرب بهتر است ارسال تسلیحات به نیروهای اوکراینی را متوقف کند و به این ترتیب به پایان جنگ کمک کند.

سازمان ملل متحد اما روز سه‌شنبه از تخلیه «موفقیت‌آمیز» یکصد و یک غیرنظامی که برای هفته‌ها در مجتمع بزرگ صنعتی شهر ماریوپل محاصره شده بودند، خبر داد.
منابع اوکراینی اعلام کردند ارتش روسیه همزمان با تخلیه غیرنظامیان حملات تازه‌ای را به کارخانه فولاد «آزوفستال» محل محاصره غیرنظامیان و نیروهای مقاومت اوکراینی آغاز کرده است.

همچنین در ساعات پایانی روز سه‌شنبه ارتش روسیه به یک نیروگاه تولید برق در شهر لویو در غرب اوکراین حمله موشکی کردند. در پی این حمله دود غلیظی آسمان شهر را فراگرفته و بخش زیادی از شهر در خاموشی فرورفته‌است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
VOA

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.