رفتن به محتوای اصلی

ایران یک گردشگر سوئدی را بازداشت کرده است
06.05.2022 - 01:17

روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت نوشت که بر اساس اطلاعات رسیده به این روزنامه، یک مرد سوئدی سی و چند ساله که به همراه سایر سوئدی‌ها به سفری گردشگری به ایران رفته است اکنون در ایران بازداشت شده است.

«آفتون‌بلادت» از قول «یک منبع آگاه» می‌نویسد که این اقدام به «هشدار در مورد اختمال ربودن و محبوس کردن شهروندان سوئدی، در ارتباط با برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد مربوط است.»

بنابر این گزارش، مرد سوئدی بازداشت‌شده، هفته گذشته زمانی که قرار بود پس از چند روز سفر، ایران را ترک کند، بازداشت شده است.

وزارت امور خارجه نیز در تماس با «آفتون‌بلادت» تأیید کرده است که یک مرد ۳۰ و چند ساله سوئدی در ایران در بازداشت به سر می‌برد اما مایل به اظهار نظر بیشتر نشده است.

این روزنامه می‌نویسد که سفارت سوئد در تهران اکنون به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این پرونده است و با مقامات ایرانی در تماس است.

حمید نوری که در گزارش این روزنامه به آن اشاره شده متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته و در حال حاضر در سوئد در بازداشت به سر می‌برد و به همین اتهام در حال محاکمه است.

روز ۱۴ اردیبهشت، درست در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا خبر از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی ایرانی-سوئدی، تا دو هفته دیگر داد.

اعلام این خبر در حالی صورت می‌گیرد که آقای جلالی بارها تمام اتهامات علیه خود را رد کرده و اعلام کرده که تحت شکنجه جسمی و روانی، وادار به اعتراف شده است.

روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه از قول منابع سوئدی نوشت که ایران اخیرا «شهروندان سوئدی را به ربودن و زندانی کردن تهدید کرده است» و بازداشت گردشگر سوئدی در ایران نیز به همین مسئله مرتبط است.

وزارت امور خارجه سوئد با اعلام تغییر وضعیت امنیتی، در پایان هفته گذشته توصیه‌ای برای خودداری از سفر غیرضروری به ایران صادر کرده بود.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند.

رسانه‌های سوئدی از دستگیری یک گردشگر این کشور در ایران خبر دادند

یک هفته پس از هشدار سوئد به شهروندانش نسبت به سفر به ایران، رسانه‌های این کشور از دستگیری یک گردشگر سوئدی هنگام خروج از ایران خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های سوئد، دولت این کشور خبر دستگیری این شهروند خود در ایران را تایید کرده و در حال پیگیری وضعیت او است.

این شهروند سوئدی دستگیر شده در ایران حدودا ۳۰ ساله است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در پی برگزاری آخرین جلسه محاکمه حمید نوری، از متهمان دست داشتن در اعدام‌های دهه ۶۰، در استکهلم، رسانه‌های ایران اعلام کردند اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، محقق ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، در دستور اقدام قرار گرفته است.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی است که اردیبهشت ۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد اما پس از شرکت در همایش‌های علمی بازداشت و به «جاسوسی» متهم شد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، گزارش‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را به شدت نگران‌کننده خواند و اعلام کرد در این زمینه با ایران در تماس است.

هفته گذشته، وزارت خارجه سوئد با اشاره به افزایش نارضایی مقام‌های ایرانی از محاکمه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه ۶۰، در دادگاه استکهلم، به شهروندان سوئدی توصیه کرد که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند. دادستان این دادگاه برای حمید نوری اشد مجازات‌ یعنی حبس ابد تقاضا کرده است.

این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.