رفتن به محتوای اصلی

جبهه پایداری چیست و در آن چه می‌گذرد؟
07.05.2022 - 16:01

جنجال رسانه‌ای "سیسمونی‌گیت" فصل جدیدی از اختلافات میان محافظه‌کاران حاکم بر ایران را آشکار کرده است.

مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار، یکی از نزدیکان ابراهیم رئیسی را به عنوان عامل پشت پرده حملات به محمدباقر قالیباف معرفی کرده است.

آقای طائب گفته "جبهه پایداری" دنبال پایین کشیدن آقای قالیباف از ریاست مجلس است. او همچنین طرح جنجالی "صیانت" برای محدودیت اینترنت را طرح جبهه پایداری دانسته است.

پیش از این هم نام جبهه پایداری بارها به عنوان یکی از تشکیلات اصلی تندروها و یک سر جنگ قدرت داخلی اصولگرایان مطرح بوده است. این تشکیلات سیاسی چیست و در آن چه می‌گذرد؟

جبهه پایداری چیست؟

جبهه پایداری یکی از محصولات اختلافات داخلی اصول‌گرایان در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. این گروه اگرچه همچنان نام جنجال‌برانگیزی دارد اما به نسبت زمان تشکیل تغییرات گسترده‌ای کرده است.

جرقه تشکیل جبهه پایداری در مجلس هشتم و پس از اختلاف تعدادی از نمایندگان حامی محمود احمدی‌نژاد با علی لاریجانی، رییس مجلس و محمدرضا باهنر، نایب رییس وقت مجلس و دیگر چهره‌های اصول‌گرا زده شد.

چهره‌هایی چون مرتضی آقا تهرانی، روح الله حسینیان و حمید رسایی که در آن مجلس فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل داده بودند درباره سهم خود از هیات رییسه و دیگر  اصول گرایان به اختلاف برخوردند.

در تیر ماه ۹۰ نیز رسانه‌های اصول گرا خبر دادند که پس از به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای تشکیل جریانی موسوم به "شورای حکمیت اصولگرایان" گروه "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" به دنبال اعلام موجودیت است.

پس از این خبرها این گروه توسط چند تن از نمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم و تعدادی از مدیران دولت اول محمود احمدی نژاد تشکیل شد.

تعدادی از مدیران دولت اول محمود احمدی نژاد از جمله صادق محصولی، غلامحسین الهام ، کامران باقری لنکرانی، محمد سلیمانی و زهره طبیب‌زاده از اعضای اولین شورای مرکزی این گروه بودند.

قاسم روانبخش، محمد ناصرسقای بی‌ریا و محمود نبویان نیز در این میان از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی بودند. روح الله حسینیان، حمید رسایی، فاطمه آلیا و اصغر زارعی نیز نماینده مجلس هشتم بودند.

مرتضی آقا تهرانی، از شاگردان آقای مصباح یزدی نیز که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده بود و از او به عنوان استاد اخلاق دولت محمود احمدی نژاد نام برده می شد، دبیرکل جبهه پایداری شد.

جبهه پایداری در مرامنامه‌اش گفته بود که "تحت رهنمود و هدایت فقیهان وارسته" فعالیت می‌کند و از ابتدا نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی بود. به همین دلیل علاوه بر تعدادی از شاگردان آقای مصباح یزدی، حتی حسین جلالی، مسئول دفتر او، عضو جبهه پایداری شد.

منبع تصویر،.

توضیح تصویر،

محمدتقی مصباح یزدی و کامران باقری لنکرانی

عزیز الله خوشوقت پدر همسر مصطفی خامنه‌ای، دیگر فقیهی بود که جبهه پایداری از او "رهنمود" می‌گرفت.

کامران باقری لنکرانی، از موسسین این گروه گفته بود "جبهه پایداری هر هفته روزهای دوشنبه و چهارشنبه جلسه تشکیل می‌دهد و مطالب آن به خدمت آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خوشوقت می‌رسد و مطالبی که مورد تایید آنها قرار گیرد مورد عمل ما نیز قرار خواهد گرفت."

نام خود محمد تقی مصباح یزدی برای بحث برانگیز شدن این گروه کافی بود اما بسیاری از موسسان این گروه نیز خود چهره‌هایی بحث برانگیز بودند.

در این میان برخی از افراد دیگر که مواضع نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد داشتند به عنوان جبهه پایداری شناخته می‌شدند در حالی که عضو این گروه نبودند.

منتسب کردن برخی اتفاقات به جبهه پایداری باعث شده بود که نام این گروه در فضای سیاسی بسیار تکرار شود. از همین رو عباس سلیمی نمین، تحلیلگر نزدیک به اصولگرایان، گفته بود که "پایداری‌ها درباره دامنه قدرت و نفوذشان بزرگنمایی می‌کنند."

این جریان از همان ابتدا در میان اصول‌گرایان به طیف ناراضی یا "بچه شلوغ‌کن‌ها" مشهور بودند  و در هر دوره انتخابات نیز با دیگر اصول گرایان اختلافات جدی داشتند. با این حال محمد تقی مصباح یزدی، ششم مرداد ۹۰ در اولین همایش این گروه گفته بود که "جبهه پایداری انقلاب اسلامی به دنبال انشعاب و اختلاف نیست."

علاوه بر  گروهی به نام "حلقه پرتو"، وابسته به محمدتقی مصباح یزدی، جبهه پایداری نیز متهم به نقش داشتن در پرتاب مهر نماز و کفش به علی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۹۱ در قم شد.

با این حال این گروه نقش خود را در این اتفاقات تکذیب کرده و مرتضی آقا تهرانی بار دیگر در سال ۹۷ گفت: "قصه آقای لاریجانی هیچ ربطی به ما نداشت. گرچه برخی خیلی زور می‌زدند بگویند از ما است. کدام یک از بچه‌های ما بودند؟ بنده تا حرم هم آمدم بعد متوجه شدم شلوغ شده و من تا شلوغی نیامدم و برگشتم." او همچنین گفته بود که پیامی را از طرف محمدتقی مصباح یزدی مبنی بر نقش نداشتن او در این حمله به علی لاریجانی منتقل کرده است.

حمایت از باقری لنکرانی مقابل جلیلی 

از انتخابات مجلس نهم که اولین انتخابات پس از تشکیل جبهه پایداری بود، اختلاف بین اعضای این گروه و دیگر گروه‌های اصول‌گرا آشکار شد و آنان فهرست‌های جداگانه منتشر کردند که برخی از نامزدهایش با دیگر فهرست اصول‌گرایان مشترک بودند.

نفر اول فهرست جبهه پایداری، مرتضی آقا تهرانی بود و مقابل، فهرست جبهه متحد، دارای دو "سرلیست" بود، غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم و رئیس کمیسون فرهنگی مجلس هشتم و محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس دوم مجلس هشتم و عضو جامعه روحانیت مبارز.

کامران باقری لنکرانی (راست)، سعید جلیلی (چپ)

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز نقطه تمایز این گروه حتی با طرفداران سعید جلیلی بود.

نامزد اولیه این گروه کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد بود و محمدتقی مصباح یزدی گفته بود "من در پیشگاه الهی شهادت می‌دهم جناب آقای دکتر لنکرانی ‏اصلح هستند". این گروه اما پس از رد صلاحیت آقای باقری لنکرانی از سعید جلیلی حمایت کرد.

اعضای جبهه پایداری یکی از اصلی‌ترین جریان‌های مخالف برجام در مجلس بودند و روح الله حسینیان در مخالفت با این توافق سخن گفت. گریه اصغر زارعی دیگر عضو جبهه پایداری نیز یکی از صحنه‌های خبرساز در اتفاقات مربوط به تصویب این توافق بود.

فهرست مشترک با اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم 

در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ جبهه پایداری با دیگر اصولگرایان فهرست مشترک داد و صادق محصولی نیز جزو کمیته ۶ نفره اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان برای تعیین فهرست بود.

با این حال رسانه‌ها خبر دادند که جمعی از اصولگرایان، از جمله علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی نقش "جبهه پایداری" و متحدانش در "ائتلاف اصولگرایان" را بیش از وزن واقعی آنها در جناح اصولگرا دانسته و از همکاری با این ائتلاف خودداری کردند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز مواضع متناقضی از این گروه منتشر شد. ابتدا بیانیه "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" در حمایت از ابراهیم رئیسی منتشر شد اما مرتضی آقاتهرانی اعلام کرد "پایداری فعلا از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده است."

در نهایت این گروه از ابراهیم رئیسی حمایت کرد و مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، گفت: "صالح اگر برای اصلح کنار نرود خائن است."

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی

رفتارهای انتخاباتی جبهه پایداری در بزنگاه‌های مختلف برای تحلیلگران عجیب بوده اما مرتضی آقاتهرانی گفته بود: "ما حزب نیستیم که بگوییم این جزو دسته ما است با ما است و اگر با ما نبود پس ضد ما است. این حرف‌ها را نه بلد هستیم و نه درست می‌دانیم. ببینیم کسی درست می‌گوید هر کسی باشد حمایت می‌کنیم."

در سال ۹۸ و پس از تغییر قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی این جریان تحت دو عنوان" حزب پایداری انقلاب اسلامی" و اعلام ائتلاف جبهه حزبی به نمایندگی مرتضی آقاتهرانی برای "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت گرفت.

یک سال بعد اما ترکیب جبهه پایداری تغییر کرد و  سال ۹۹  صادق محصولی به عنوان دبیرکل آن انتخاب شد و مرتضی آقاتهرانی به عنوان رییس شورای مرکزی.

کم‌رنگ شدن نقش شاگردان محمدتقی مصباح یزدی 

انتخاب آقای محصولی به معنای حذف برخی از چهره‌های نزدیک به آیت الله مصباح یزدی از جبهه پایداری بود و مدتی بعد نیز این تغییر رویه مشخص شد و حتی این گروه در انتخابات مجلس یازدهم حمید رسایی را در فهرست ۶۰ نفره نامزدهای اولیه خود قرار نداد.

صادق محصولی به عنوان حامی مالی اصولگرایان مشهور بود و روح الله حسینیان گفته بود: "اصولگرایان باید یک نفر پولدار هم داشته باشند تا از آنها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند." از این رو او به عنوان نماینده جبهه پایداری در تدوین فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان نقش داشت.

در انتخابات مجلس یازدهم نیز صادق محصولی برای توافق سر فهرست ۳۰ نفره با بقیه اصولگرایان، روی نام بعضی از نامزدهای لیست پایداری خط کشید و هم حزبی‌هایش را رنجاند.

صادق محصولی

جبهه پایداری در انتخابات مجلس یازدهم فهرست خودش را منتشر کرده بود اما ۴۸ ساعت پیش از انتخابات با وساطت "شورای ائتلاف نیروهای انقلاب" که برای نزدیک کردن اصولگرایان تشکیل شده، با بقیه اصولگراها ائتلاف کرد و در مقابل نام ۹ نفر از اعضای پایداری در فهرست ۳۰ نفره اصولگرایان تهران جا گرفت.

صادق محصولی اگر رفاقتی طولانی با محمود احمدی نژاد داشت و در انتخابات سال ۸۸ وزیر کشور او بود اما به ندرت اظهار نظر سیاسی جدی داشته تا مواضع سیاسی‌اش درباره اقدامات رئیس جمهور اسبق مشخص شود. گروه دیگری از اعضای جبهه پایداری نیز بعد از قهر کردن آقای احمدی‌نژاد از رهبر و خانه‌نشینی ۱۱ روزه، حساب خود را از او جدا کردند.

جبهه پایداری همچنین در وب سایت خود تاکید کرده که تمام اعضایش "ضمن عدم همراهی و یا سکوت در قبال فتنه ۸۸، با اتخاذ مواضع شفاف در مقابل فتنه گران ایستاده و نیز با جریان انحرافی کوچکترین همراهی و موافقت نداشته و همچنین تابع احزاب باطلی چون جریان کارگزاران غرب زده و اصلاح طلبان دین ستیز" نیستند.

صرف‌نظر کردن محصولی از نامزدی و حمایت از رئیسی

انتخاب صادق محصولی با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز مرتبط دانسته شد و در این میان محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای نزدیک به آقای لاریجانی نوشت: "محصولی سهمش را از اصولگراها گرفت و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ باز وارد میدان شده، تاجر خوبی است. آقای آقاتهرانی هم کمافی السابق سر کار است و نقشش زینت‌المجالس است و توجیه‌المسائل."

با این حال پس از رد صلاحیت علی لاریجانی گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد که قرار است همه اصولگرایان روی آقای رئیسی اجماع کنند. در همین حال مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری، گفت که این گروه آقایان رئیسی، محصولی و جلیلی را به‌عنوان گزینه‌های اصلح در نظر داشت اما "در نهایت با توجه به اجماع اغلب جریانات جبهه انقلاب" آقای رئیسی را به عنوان اصلح معرفی می‌کند.

حمایت این گروه از آقای رئیسی در حالی بود که امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، کسی که سال‌ها سخنگویی جبهه پایداری را بر عهده داشت.

جبهه پایداری در انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ نیز در تهران فهرست متفاوتی با دیگر گروه‌های اصولگرا منتشر کرد که چهره‌های شاخصی چون مهدی چمران و پرویز سروری در آن حضور نداشتند و مشخص بود که شانسی برای پیروزی ندارد.

اعضای جبهه پایداری همانگونه که منتقد ریاست علی لاریجانی بودند در مجلس یازدهم نیز منتقد ریاست محمد باقر قالیباف هستند. برخی از اتفاقات از جمله دستکاری در ردیف‌های بودجه نیز توسط علی خضریان، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری افشا شده است.

آقای خضریان و محمود نبویان دیگر عضو جبهه پایداری همچنین از پیش نویس منتشر شده درباره توافق احتمالی اتمی انتقاد کرده‌اند. زهره سادات لاجوردی و نصر الله پژمانفر از جمله اعضای این گروه در مجلس یازدهم هستند.

اکنون یک سال پس از درگذشت مصباح یزدی عملا ساختار جبهه پایداری نیز تغییر کرده است. روح الله حسینیان و علی اصغر زارعی نیز درگذشته‌اند و برخی از اعضای شاخص دیگر از جمله  غلامحسین الهام و حسین جلالی عضو آن نیستند. با این حال این گروه همچنان نامی بحث برانگیز است و بسیاری از اتفاقات خبرساز صحنه سیاست داخلی ایران به نامش نوشته می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.