رفتن به محتوای اصلی

حسین و مهدی طائب؛ برادران امنیتی و جنجالی رژیم اسلامی
09.05.2022 - 07:51

حسین طائب در حدود ۱۵ سال اخیر یکی از چهره‌های قدرتمند جمهوری اسلامی بوده و نام او در کنار مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی، مطرح شده است. در برخی از گزارش‌ها از جمله گزارش خبرگزاری فارس نام اصلی او حسن ذکر شده و گفته شده است که حسین برادر بزرگتر او بوده که در جنگ ایران و عراق کشته شده است.

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

حسین طائب در دهه ۶۰ سمت‌هایی در سپاه استان‌های تهران و قم داشت و برخی سابقه آشنایی او با مجتبی خامنه‌ای را مربوط به دوره جنگ می‌دانند. او سپس وارد وزارت اطلاعات شد و به سمت مدیر کلی رسید و در یک پرونده مرتبط با پسر اکبر هاشمی رفسنجانی برکنار شد.

خبرگزاری فارس چهارم دی ماه ۱۳۹۲ در گزارشی درباره مهدی هاشمی نوشته بود "حسن طائب" از "مدیران وقت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، پرونده‌ای برای یکی از فرزندان هاشمی تشکیل داد. با اطلاع هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، طائب از وزارتخانه اخراج و به دلیل همین برخورد چکشی، وی مدتی خانه‌نشین شد".

اشاره این خبرگزاری به موضوع بازداشت عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان ایرانی‌ـ‌بریتانیایی و از افراد نزدیک به مهدی هاشمی است که در دهه ۷۰ با دستور طائب بازداشت و از او اعترافاتی علیه مهدی هاشمی گرفته شد. این اعترافات سال ۱۳۹۴ و سال‌ها پس از بازداشت او توسط خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران پخش شد.

عباس یزدان‌پناه یزدی در تیرماه سال ۱۳۹۲، چند ساعت پس از آنکه از دوبی از طریق ارتباط ویدیویی در دادگاه رسیدگی به یک پرونده بین‌المللی در لاهه شهادت داد، ناپدید شد و گفته می‌شود که ربوده شده است.

همسر این بازرگان نیز احتمال داده بود که ربوده شدن او به جنگ قدرت تندرو‌ها و میانه‌رو‌ها در ایران ربط داشته باشد، چون همسرش با مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دوستی داشته است.

مهدی هاشمی، پسر ‌اکبر هاشمی رفسنجانی

مهدی هاشمی، پسر ‌اکبر هاشمی رفسنجانی

براساس روایت‌های مقامات جمهوری اسلامی، طائب پس از اخراج از وزارت اطلاعات، در اطلاعات موازی که در دولت محمد خاتمی و با مدیریت اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد، فعالیت می‌کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، نیز گفته بود حسین طائب از وزارت اطلاعات "بیرون انداخته شد برای اینکه دو به‌هم‌زنی می‌کرد بعد بردندش جای دیگری به او اختیارات تام دادند بدون قانون".

پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نام حسین طائب با عنوان "میثم طائب" مطرح شد و گفته شد که او در کنار مجتبی خامنه‌ای ابتدا برای پیروزی محمدباقر قالیباف تلاش می‌کرد اما بعد به نفع احمدی‌نژاد فعالیت کرد.

با این حال محمود احمدی‌نژاد گفته بود که او در آن انتخابات به نفع نامزد دیگری فعالیت می‌کرده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد گفته بود که آقای طائب در سال ۱۳۸۴ تلاش کرد وزیر اطلاعات شود اما احمدی‌نژاد با انتصاب او به این سمت مخالفت کرد.

آبان سال ۱۳۸۶ محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه و نیروی مقاومت بسیج، آقای طائب را به عنوان جانشین خود در این نیرو معرفی کرد. او در ۲۳ تیر ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد و حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، از او به عنوان فردی نام برد که "می‌تواند بسیج مدنظر فرمانده معظم کل قوا را سازماندهی و آماده کند".

از راست: محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه)، حسین طائب (رئیس سازمان اطلاعات سپاه) و محمدرضا نقدی (معاون فرهنگی- اجتماعی فرمانده سپاه)

از راست: محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه)، حسین طائب (رئیس سازمان اطلاعات سپاه) و محمدرضا نقدی (معاون فرهنگی- اجتماعی فرمانده سپاه)

سپس آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۱۳ مهر ۱۳۸۸ با صدور حکمی محمدرضا نقدی را به سمت رئیس سازمان بسیج منصوب کرد و آقای طائب به عنوان معاون اطلاعات سپاه پاسداران منصوب شد. در آن سال ساختار اطلاعات سپاه پاسداران تغییر کرد و این مجموعه به سازمان تبدیل شد.

طائب در مقام فرمانده نیروی مقاومت بسیج و معاون اطلاعات سپاه پاسداران نقش جدی در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ داشت.

علی مطهری، نماینده مجلس، گفته بود: "وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می‌دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود".

در همان سال، مهدی کروبی نامزد انتخابات سال ۱۳۸۸ در نامه‌ای طائب را به تدارک دیدن "نمایش خود ساخته" در ماجرای ترانه موسوی متهم کرد.

پس از گزارش‌ها درباره کشته شدن دختری به نام ترانه موسوی، تلویزیون فیلمی از یک خانواده که نام عروس‌شان ترانه موسوی بود و در کانادا زندگی می‌کرد پخش کرد که این موضوعات را تکذیب کردند.

حسین طائب داماد علی‌اکبر حسینی مشهور به "حسینی اخلاق در خانواده" بود و براساس نوشته کروبی، حسین شاه‌مرادی باجناق طائب، برادر همسر ترانه موسوی بود که در این فیلم خبر زنده بودن او داده شده بود.

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

حسین طائب درمورد اعتراضات مردم به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ تلویحا می‌گوید معترضان می‌توانستند پایتخت را اشغال کنند

پس از دولت حسن روحانی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به ریاست طائب هم با نزدیکان آقای احمدی‌نژاد به خصوص اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی و هم با نزدیکان حسن روحانی به خصوص حسین فریدون برخورد کرد.

سال ۱۳۹۳ گزارشی در سایت سحام نیوز منتشر شد که اعلام شده بود سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از مدتی پیش و با استفاده از بودجه و امکانات عمومی، اقدامات گسترده‌ای را برای "زمین‌گیر کردن دولت یازدهم" در دست انجام دارد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در دولت روحانی همچنین تعدادی از شهروندان دو تابعیتی را بازداشت کرد.

در سال‌های اخیر اتهامات زیادی علیه طائب مطرح شده است اما او سال ۱۳۹۸ بار دیگر به عنوان ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

یکی از اتهاماتی که چهره‌های مختلفی علیه طائب مطرح کرده‌اند تلاش او برای پرونده‌سازی علیه مقامات مختلف است. ازجمله محمدحسین رستمی، مدیر سابق سایت اصولگرای عماریون، گفته که او قصد داشته است علیه بعضی مقامات ازجمله علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، "پرونده سازی" کند.

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

مدیر سابق عماریون، یکی دیگر از اقدامات آقای طائب را "استخدام اخراجی‌های واجا [وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی] علی‌رغم حکم انفصال دائم نامبردگان به خاطر بازجویی‌های خلاف عفت در ماجرای سعید اسلامی [سعید امامی] و قتل‌های زنجیره‌ای" و همچنین "اهدای خانه به این اشخاص" در مجاورت خانه آیت‌الله خامنه‌ای دانسته بود.

در فایل صوتی منتشر شده رادیو فردا از جلسه محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و معاونش، نام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، به عنوان فردی مطرح می‌شود که از متهمان پرونده فساد در بنیاد تعاون سپاه پاسداران حمایت کرده و به نفع محمدباقر قالیباف فعالیت کرده است.

بر اساس محتویات این فایل صوتی، حسین طائب گفته که صادق ذوالقدرنیا، معاون اقتصادی سپاه، "چپی (اصلاح طلب) است" و در حالی که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قصد داشته است نجفی را بازداشت کند با او جلسه گذشته است.

مهدی طائب، شهرت با سخنان جنجالی

مهدی طائب بر خلاف برادرش، حسین، سمت‌های مهم امنیتی نداشته و بیشتر به سخنان جنجالی خود مشهور است. او متولد ۱۳۳۷ و از حسین بزرگتر است و ازجمله روحانیونی بود که در جنگ ایران و عراق حضور داشته است. طائب همچنین گفته که در دولت محمد خاتمی هم به لبنان سفر کرده و برای گروه‌های مسلح مخالف اسرائیل سخنرانی‌هایی کرده است.

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار

او سخنرانی‌های مفصلی درباره تاریخ تطبیقی اسلامی دارد که ویدیوهای آن منتشر شده است. با این حال او را جزو روحانیون منبری رده‌بندی می‌کنند که در فضای سیاسی هم به نفع حکومت فعال هستند و به منتقدان شدیدا حمله می‌کنند.

از مهدی طائب به عنوان رئیس "قرارگاه عمار" نام برده می‌شود که برای "مقابله با جنگ نرم دشمن" تشکیل شده است و چهره‌هایی چون قاسم روانبخش، سعید قاسمی، وحید جلیلی، حمید رسایی و علیرضا پناهیان از جمله چهره‌هایی هستند که در این گروه حضور دارند.

این قرارگاه از سال ۱۳۸۹ با حضور ۷۰ نفر آغاز به کار کرده است و اکثر اعضای این گروه همزمان با حمله شدید به معترضان سال ۱۳۸۸ با نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هم اختلاف شدید داشتند و به او حمله می‌کردند.

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار

در کنار این گروه وب‌سایت عماریون هم راه‌اندازی شد اما اعضای این وب‌سایت بازداشت شدند.در حالیکه این افراد به جاسوسی متهم شده‌اند برخی گزارش‌های دیگر دلیل بازداشت آنان را حسین طائب و سازمان اطلاعات سپاه دانستند.

مهدی طائب به سخنان جنجال‌برانگیز بسیار خود مشهور است. او پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ گفته بود: "سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.