رفتن به محتوای اصلی

درگیری و تشنج در صحن علني مجلس شورای اسلامی
16.04.2013 - 23:23
تفسیر از:
اقبال اقبالی

البته عثمانی در قالب مثالی تبعیض در جمهوری اسلامی را چنین بیان کرد که برای رئیس جمهور شدن بایستی شیعه بود. کسی به این موضوع اشاره ای نکرد که زنان هم از حق رئیس جمهور شدن محروم هستند و قانون اساسی تبعیض بنیاد جمهوری اسلامی توهین به انسان و بشریت است!

******* 
در جریان بررسی کلیات بودجه صورت گرفت
درگیری و تشنج در صحن علني مجلس شورای اسلامی
پس از بی‌ثمر ماندن رایزنی‌ها و پایان سخنان عثمانی، روح الله حسینیان ـ که از حامیان احمدی‌نژاد به شمار می‌رود ـ از اظهارنظر عثمانی درباره رد صلاحیت مشایی به خشم آمده و با فریاد «بی‌غیرت‌ها» نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد.

 ۲۷ فروردين

پس از اين كه صبح امروز بررسي كليات بودجه به پایان نرسيد، ادامه بررسي آن به عصر امروز موكول شد كه هنگام اظهارات يكي از موافقان تأييد كليات بودجه، جو مجلس متشنج شد.
به گزارش «تابناک»‌، محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان و عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در آغاز ‌حمایت خود از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۲ با اشاره به تمثیلی مذهبی، مدعی شد که اسفندیار رحیم مشایی رد صلاحیت خواهد شد. 

عثمانی در آغاز سخنانش نسبت به بی‌عدالتی در جامعه به شدت انتقاد کرد و در بخشی از آنها گفت: برخی بیش از صد میلیارد تومان هزینه انتخابات می‌کنند. آیا این با عدالت و این شعار‌ها همخوانی دارد؟ آیا بازی‌های پرچم به پرچمی که با هزینه بیت‌المال راه می‌اندازند، با عدالت همخوانی دارد؟ 

سپس عثمانی ‌‌شعری در این زمینه خواند و گفت: 

یاد دارم در غروبی سرد سرد          می‌گذشت از کوچه ما دوره‌گرد
داد می‌زد کهنه قالی می‌خرم         دست دوم جنس عالی می‌خرم
کاسه و ظرف سفالی می‌خرم        گر نداری کوزه خالی می‌خرم
اشک در چشمان بابا حلقه زد         عاقبت آهی کشید بغضش شکست
اول ماه است نان در سفره نیست    ‌ای خدا شکرت ولی این زندگی‌ است؟
خواهرم بی‌روسری بیرون دوید         گفت آقا سفره خالی می‌خری؟

در این هنگام، شماری از نمایندگان مجلس از جمله حسینیان و کوچک‌زاده نسبت به این سخنان عثمانی اعتراض و انتقاد کردند. 

سپس عثمانی گفت: بنده می‌خواهم برای اینکه فضا ‌عوض شود، یک موضوعی را تعریف کنم. یکی از دوستان از من پرسید: آیا شما هم می‌خواهید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوید؟ گفتم: آره، من هم می‌خواهم کاندیدا شوم.

او گفت: باید شیعه دوازده امامی باشی. گفتم: اگر مشایی رجل سیاسی محسوب شد، آن وقت خلیفه سوم هم جزو شیعه دوازده امامی محسوب می‌شود. 

بنا بر این گزارش، پس از اشاره تمثیلی عثمانی ‌ـ که به خلیفه سوم اهل تسنن اشارت داشت ـ حامیان دولت با انتقاد از سخنان وی به سوی هیأت رئیسه مجلس رفته و در اندک زمان، افرادی همچون کوچک‌زاده، کریمی قدوسی و روح الله حسینیان پیرامون رئیس مجلس جمع شده و به مذاکره پرداختند که پس از بی‌ثمر ماندن رایزنی‌ها و پایان سخنان عثمانی، روح الله حسنیان ـ که از حامیان احمدی‌نژاد به شمار می‌رود ـ از اظهارنظر عثمانی درباره رد صلاحیت مشایی به خشم آمده و با فریاد «بی‌غیرت‌ها»، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد. 
 
وی در ادامه با توهین به نماینده بوکان، سبب تحریک برخی نمایندگان شد و هنگامی که یکی از نمایندگان به رفتار او اعتراض کرد، وی دست خود را برای زدن ضربه بالا برد که با میانجیگری کوچک‌زاده ختم به خیر شد. 

البته پس از پایان سخنان عثمانی، عابد فتاحی نماینده کرد زبان ارومیه به استقبال او آمد و در ادامه، ‌چند تن از نمایندگان وی را تا صندلی‌اش همراهی کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.