رفتن به محتوای اصلی

گروه هفت به ایران: «پیشنهاد روی میز» در وین را بپذیرید
09.05.2022 - 22:10

در پی دیدار مجازی رهبران «گروه هفت»، «مدیران منع اشاعه‌ تسلیحات» این گروه اعلام کردند که از احیا و اعمال برجام حمایت می‌‌کنند و از ایران خواستند پیشنهاد کنونی طرف مقابل را بپذیرد. این مدیران روز دوشنبه، ۹ مه (۱۹ اردیبهشت)، در بیانیه‌ای به ابعاد مختلف سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، و میکروبی، و تلاش‌های جهان برای مقابله با آن‌ها پرداختند. سه بند از ۵۰ بند این برنامه به ایران اختصاص دارد.

از هفت کشور درگیر مذاکرات وین، چهار کشور غربیِ آمریکا، آلمان، بریتانیا، و فرانسه در «گروه هفت» حضور دارند. این گروه متشکل از هفت کشور ثروتمند و دموکراتیک از اردوگاه غرب است (این چهار کشور به اضافه ایتالیا، کانادا و ژاپن) که اعضای آن‌ها در مجموع ۱۰ درصد جمعیت جهان و بیش از ۵۰ درصد ثروت آن را در اختیار دارند.

بیانیه بر حمایت این گروه از «احیا و اعمال کامل برجام» تاکید می‌کند و می‌افزاید: «راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین راه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

مدیران با تقدیر از «مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین و نیز هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنان» از ایران خواستند که از گسترش قعالیت‌های هسته‌ای خود دست بردارد و «پیشنهادی که اکنون روی میز است، بپذیرد تا مذاکرات به پایانی موفق برسند.»

این بیانیه همچنین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و اعلام کرد که از فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی این آژانس «حمایت‌ قوی» می‌کند. 

بند دیگری از این بیانیه به ساخت موشک‌های بالستیک در ایران پرداخته است و آن ‌را با قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سال ۲۰۱۵ در پی برجام تصویب شد، مغایر می‌داند. حکومت ایران خوانشی متفاوت از این قطع‌نامه دارد و ممنوعیت برنامه موشکی خود را مشمول آن نمی‌داند. بیانیه مدیران گروه هفت به برنامه فضایی ایران نیز اشاره می‌کند و می‌گویدکه پیشرفت‌های آن، به معنی پیشرفت توسعه موشک‌های بالیستیک دوربرد است و از ایران می‌خواهد فورا به تمام این ‌گونه فعالیت‌ها خاتمه دهد.

بیانیه «گروه هفت» به موضوع «فعالیت‌های مخل ثبات در خاورمیانه و اطراف آن، از جمله با انتقال موشک و فناوری موشکی، پهپاد، و تسلیحات کلاسیک به عوامل دولتی و غیردولتی» نیز اشاره می‌کند. مشخصا، حمله سپاه پاسداران به اربیل در ۱۳ مارس ۲۰۲۲ مورد انتقاد گروه قرار می‌گیرد و از ایران می‌خواهد که دست از فعالیت‌های مغایر با قطع‌نامه‌های شورای امنیت بردارد، و می‌افزاید: «از تمام طرفین می‌خواهیم نقشی سازنده در رقم زدن صلح و ثبات در منطقه ایفا کنند.»

روسیه قبلا در «گروه هفت» حضور داشت و این گروه در واقع «گروه هشت» بود، اما در سال ۲۰۱۴، در پی اشغال غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه، مسکو کنار گذاشته شد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.