رفتن به محتوای اصلی

قالیباف: آغاز سیاه ترین دوره زندگی مردم ایران را اعلام کرد
09.05.2022 - 22:21

جمهوری اسلامی خود را برای جدیدترین دوره شوک‌درمانی و افزایش فشار معیشتی بر مردم ایران آماده می‌کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت وزرای کار و صمت به همراه جمعیتی که «نمایندگان جامعه کارگری» خوانده شدند را به حضور فراخواند و از برنامه‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی و گرانی کالاهای اساسی به صورت کلی دفاع کرد.

حمایت خامنه‌ای از سیاست‌های اقتصادی رئیسی و انتقاد او از خرید اجناس خارجی پس از آن صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته جنجال معروف به «سیسمونی‌گیت» خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی در صدر اخبار قرار داشت.

بی بی سی - ساعتی پس از آنکه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در انتقادی کم‌سابقه عملکرد دولت را در "موضوع ماکارونی و آرد صنعتی" باعث نگرانی مردم دانست، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، گفت "تا آماده شدن کالابرگ الکترونیک، مردم کمک معیشتی می‌گیرند".

آقای قالیباف پس از جلسه "غیرعلنی" مجلس درباره افزایش قیمت کالاها، در نطق پیش از دستور گفت "به قانون مجلس بی‌توجهی" شده است. به گفته او اگر "قانون مجلس" رعایت می‌شد این گرانی‌ها رخ نمی‌داد تا "چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به‌شدت ناراحت کند".

دیروز خبرهایی از اعتراض‌ مردم به گرانی نان در چند شهر ایران منتشر شده بود.

آقاى قاليباف! در گرانى هاى اخير شما هم مقصريد

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: آقای قالیباف! مقصر خودتانید،توپ را زمین دولت نیندازید/ وقتی حاکمیت یکدست است معنی ندارد فقط دولت مقصر باشد

به نظر آقای قالیباف: «در گرانی‌های اخیر و موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم، بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به‌ شدت ناراحت کند. به مردم حق می‌دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده و جلساتی که مخصوصا در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به ‌طور کامل اجرایی شود، ان‌شاءالله آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.»

این جملات واجد چند مضمون است؛ اول نوعی جرزنی است. همه می‌دانند که یکدست شدن کامل قدرت در ایران مبتنی بر این توجیه بود که پس از این قوای گوناگون مسوولیت مشترک بپذیرند و یکدیگر را مقصر مشکلات جاری معرفی نکنند. اینکه نمی‌شود پس از تحمل این حد از هزینه برای یک‌دست شدن قوا، باز هم در بزنگاه گرانی یک قوه خود را از مسوولیت مبرا کند و مثلا طرف مردم بایستد.

سفر غیرمنتظره اسد به تهران

رادیو فردا - خبر سفر بشار اسد به تهران پس از آن از سوی منابع رسمی سوریه و ایران اعلام شد که حضور او در تهران به پایان رسید و او به دمشق، پایتخت سوریه، بازگشته بود.

 

دیکتاتور سوریه امروز بی‌خبر آمد؛ چمدان‌های دلار را گرفت،و با تجهیزات نظامی جدید، برگشت.
رهبر جمهوری اسلامی هم پس از ماه‌ها حاضر شد بدون ماسک و از فاصله‌ نزدیک، با کسی گفت‌وگو کند.
ایران، گروگان توهمات خامنه‌ای، دیگر نان هم برای خوردن ندارد اما باید سوریه‌ی اسد را سر پا نگه دارد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو حامی کلیدی ادامه موجودیت حکومت بشار اسد بوده‌اند.

بشار اسد به تازگی از امارات متحده عربی دیدار کرد و قول سران امارات برای کمک به اقتصاد به‌شدت ضعیف‌شده سوریه را دریافت کرد.

جمهوری اسلامی ایران از بازگشت سوریه به جایگاه گذشته خود در معادلات منطقه حمایت می‌کند. اما ارزیابی‌ها حاکی است که امارات و سایر حکومت‌های سنی ثروتمند با امید دور کردن سوریه از ایران، آغوش خود را به روی رژیم اسد گشوده‌اند.

سفر این بار بشار اسد به تهران در شرایطی انجام شد که روسیه، حامی مهم دیگر سوریه، خود در دو ماه و نیم اخیر درگیر عواقب یورش گسترده نظامی به اوکراین است و در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله اقتصادی، به‌شدت ضعیف شده است.

گزارش‌ها حاکی است که از شمار نظامیان روسیه در سوریه به میزان محسوسی کاسته شده و ولادیمیر پوتین آن‌ها را از این کشور راهی جبهه‌های جنگ در اوکراین کرده است.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی نگرانی مقامات کشورشان را بازتاب داده‌اند مبنی بر این‌که کاهش حضور روسیه در سوریه به تحکیم بیشتر نظامی ایران در سوریه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حضور بشار اسد در تهران در شرایطی بود که نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه به‌دلیل نگرانی از وقوع ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با گرانی سرسام‌آور قیمت نان و نایاب شدن بسیاری از کالاهای مصرفی اساسی، در خیابان‌ها و میدان‌های پایتخت حضوری گسترده داشتند.

مردم ایران در بسیاری از تظاهرات سال‌های اخیر در اعتراض به شرایط اقتصادی و معیشتی، از سران جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که کمک به سوریه و سایر بیگانگان را رها کرده و منابع مالی ایران را به ملت ایران اختصاص دهند.

با این حال، تمامی اعتراض‌های ایرانیان به سیاست نظامی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، هیچ تاثیری در تغییر عملکرد رهبران تهران نداشته، زیرا علی خامنه‌ای سرسختانه پشت تداوم این سیاست ایستاده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.