رفتن به محتوای اصلی

هشدار آمریکا در مورد طولانی شدن جنگ
11.05.2022 - 07:35

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه هشدار داده‌اند که جنگ اوکراین احتمالا برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواهای پیروزی ورای منطقه دونباس است.

آوریل هِینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در یک جلسه استماع در سنا گفت: "پوتین برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده می‌شود."

خانم هینز گفت: "با بدتر شدن مشکل کمبود مواد غذایی، تورم و بهای انرژی او احتمالا روی ضعیف شدن اراده آمریکا و اتحادیه اروپا حساب می‌کند."

در طول روز سه‌شنبه خطراتی که متوجه زنجیره عرضه مواد غذایی در جهان است موضوع مهم بحث‎‌ها بود، چون انسداد بنادر دریای سیاه توسط روسیه توانایی اوکراین برای صادرات غله را مختل کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در این روز گفت که اگر این مشکل حل نشود جهان با "بحران مواد غذایی" روبرو می‌شود.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، هم به مشاهده حجم بزرگی غلات در سیلوها در بندر اودسا اشاره کرد که امکان انتقال آنها وجود ندارد.

در این روز همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، "قانون وام و اجاره به اوکراین" را برای کمک به این کشور در برابر حملات روسیه امضا کرد.

نخست وزیر اوکراین گفت که این قانون به معنی افزایش کمک تسلیحاتی و سایر کمک‌های آمریکا به سربازان اوکراینی است که برای شکست "اشغالگران روسی" می‌جنگند. قانون وام و اجاره یادآور طرح کمک آمریکا به بریتانیا در جنگ جهانی دوم برای مقابله با آلمان نازی است.

تانک اوکراینی در جریان آموزش - ۹ مه

تانک اوکراینی در جریان آموزش - ۹ مه

چشم‌انداز جنگ از نگاه اوکراین

در عین حال، روسیه شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را زیر آتش توپخانه و موشک گرفته است.

در مورد چشم‌انداز جنگ، دمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین گفته است که اگر جنگ با روسیه به روال کنونی ادامه یابد، ارتش این کشور خواهد توانست تمامی دونباس و همچنین شبه‌جزیره کریمه را از روسیه پس بگیرد. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد.

در عین حال آقای کوله‌با در مصاحبه با نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز اذعان کرده است که تحقق کامل این اهداف با هزینه سنگینی همراه خواهد بود. وی بار دیگر خواستار دریافت تسلیحات سنگین از غرب شد.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، دست کم گرفتن مقاومت اوکراین توسط روسیه، مانع از آن شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در رژه روز پیروزی این کشور بر آلمان نازی که روز گذشته برگزار شد موفقیت نظامی قابل توجهی در اوکراین برای ارائه داشته باشد.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که طرح تهاجم روسیه "به احتمال زیاد" بر این فرض اشتباه استوار است که با مقاومت محدودی مواجه می‌شود و می‌تواند به سرعت مراکز جمعیتی را به محاصره درآورد.

وزارت دفاع بریتانیا درتازه ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین گفته "این فرض، نیروهای روسی را وادار کرد تا حمله خود را با "رویکرد دستیابی به یک پیروزی سریع با حداقل هزینه آغاز کنند".

شهردار ایزیوم کشف ۴۴ جسد در ویرانه های ساختمان را تایید کرده است

شهردار ایزیوم کشف ۴۴ جسد در ویرانه های ساختمان را تایید کرده است

کشفی هولناک در ایزیوم

در کارزار نبرد در اوکراین، سوفی ویلیامز و اولگا پونا همکاران ما از کشف هولناکی در این شهر که نبردها در آن همچنان شعله می‌کشد خبر می‌دهند.

اجساد ۴۴ غیرنظامی در میان آوار یک ساختمان فروریخته در ایزیوم در شرق اوکراین پیدا شده و مقام‌ها نگرانند این رقم افزایش یابد.

این ساختمان پنج طبقه در ماه مارس درحالی فروریخت که ساکنان آن هنگام گلوله‌باران روسیه در زیرزمین پناه گرفته بودند. اما به گفته یک مقام محلی امدادگران تازه توانسته‌اند خود را به این محل برسانند.

انفجار در نزدیکی کارخانه آزوفستال - ۸ مه

انفجار در نزدیکی کارخانه آزوفستال - ۸ مه

بمباران آخرین سنگرگاه یک شهر

در سایر نقاط در جنوب اوکراین، ارتش روسیه حملات به مجتمع فولاد آزوفستال را ادامه می‌دهد.

این کارخانه آخرین سنگرگاه مقاومت در شهر ماریوپل در جنوب اوکراین است که در پی دو ماه گلوله باران توسط روسیه تقریبا به طور کامل ویران شده.

تصرف ماریوپل از اهداف مهم نظامی برای مسکوست، چون به این ترتیب کنترل یکی از بزرگترین بنادر اوکراین را به دست می‌گیرد و دسترسی راحت‌تری به مناطق اطراف خواهد داشت.

اوکراین می‌گوید دست‌کم صد غیرنظامی هنوز در پناهگاه‌های زیرزمینی مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپل زیر حملات شدید ارتش روسیه گرفتارند.

تعداد نظامیان اوکراینی در این محل مشخص نیست اما شمار آنها بیش از هزار نفر تخمین زده می‌شود. فرماندهان این گروه گفته‌اند تسلیم نیروهای روسی نخواهند شد و تا آخرین نفر به مقاومت ادامه خواهند داد.

به گفته کارشناسان نظامی، در صحنه کلی نبرد، نیروهای روسی با وجود دست زدن به حملات تهاجمی شدید و تحمل تلفات و خسارات سنگین در روزهای اخیر تنها به دستاوردهای کوچکی در منطقه دونباس در شرق اوکراین دست یافته‌اند و در شمال، نیروهای اوکراینی ضدحملات متعددی را علیه نیروهای روسی به اجرا گذشته‌اند.

مقر شرکت وایاست

مقر شرکت وایاست

غرب حملات سایبری را به روسیه نسبت داد

در آغاز جنگ، هزاران اوکراینی در پی قطع خدمات باند پهن ماهواره‌ای ناگهان خاموشی اینترنتی را تجربه کردند.

مقام‌های اطلاعاتی در غرب روز سه‌شنبه گفتند که به اعتقاد آنها این ناشی از یک هک هماهنگ توسط روسیه بود.

به گفته سازمان‌های امنیتی در زمان حمله یک شرکت آمریکایی خدمات ماهواره‌ای به نام وایاسَت تحت تاثیر قرار گرفت اما هدف واقعی آن ارتش اوکراین بود.

یکی از آنها متعلق به "ای آر یامینی" اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی در هند است

یکی از آنها متعلق به "ای آر یامینی" اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی در هند است

شناسه‌های به سرقت رفته

شبکه‌های اجتماعی جبهه دیگری در جنگ سایبری روسیه است.

و برخی از حساب‌هایی که دیدگاه‌های شدیدا طرفدار کرملین را منعکس می‌کنند آنچه ادعا می‌کنند نیستند. در واقع تحقیق بی‌بی‌سی به سرقت رفتن شناسه‌ها را ردگیری کرده است.

یکی از آنها متعلق به "ای آر یامینی" اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی در هند است که علیرغم اینکه در عمرش هرگز توییت نکرده تبدیل به چهره یک حساب طرفدار پوتین شد.

Arkady

از نبرد با نازی‌ها تا فرار از اوکراین

زمانی که آرکادی پِرچِنکو ۱۱ سال داشت، به عنوان بخشی از نیروی مقاومت محلی در کنار ارتش اتحاد جماهیر شوروی با نازی‌ها جنگید.

او حالا در سن ۹۲ سالگی مجبور شده است خانه‌اش در اوکراین را برای فرار از نیروهای روسیه ترک کند.

آرکادی که به اسرائیل رفته است درباره نگاهش به جنگ با بی‌بی‌سی صحبت کرد.

وقتی از او پرسیدیم چه پیامی برای روسیه دارد فقط گفت: "هیچ حرفی ندارم."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.