رفتن به محتوای اصلی

حمایت از فرهاد میثمی و اعتراض به حکم اعدام احمد رضا جلالی
11.05.2022 - 22:26

احمدرضا جلالی گفته بود به این دلیل او را زندانی کرده‌اند که حاضر به جاسوسی برای جمهوری اسلامی نشده است

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی و کاربران شبکه‌های مجازی، روز چهارشنبه با هشتگ «#جان_سپر_جان» ضمن حمایت از اعتصاب غذای فرهاد میثمی، به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتراض کردند.

فرهاد میثمی که خود یک زندانی سیاسی است، در اعتراض به حکم اعدام آقای جلالی، از روز یکشنبه (پنج روز پیش) دست به اعتصاب غذای خشک زده است. به گفته وکیل آقای میثمی، جان او در خطر است.

احمدرضا جلالی، یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی است که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

احمدرضا جلالی

هفته گذشته و همزمان با پایان یافتن محاکمه حمید نوری (از وابستگان جمهوری اسلامی) به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در سوئد، رسانه‌های ایران به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که حکم اعدام آقای جلالی تا پایان ماه اردی‌بهشت اجرا خواهد شد.

برخی فعالان حقوق بشر می‌گویند که حکومت ایران در تلاش است تا با تهدید اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی که شهروند کشور سوئد است، این کشور را برای پیگیری پرونده حمید نوری تحت فشار بگذارد.

دادستان پرونده حمید نوری از قاضی خواست تا به دلیل اتهامات «قتل عمد» و «جنایت جنگی»، برای او حکم حبس ابد صادر کند.

هنوز قاضی این پرونده برای آقای نوری حکمی صادر نکرده است.

همزمان در پنج روز اخیر، اعتصاب غذای خشک فرهاد میثمی موجب شده تا نگرانی‌ها درباره سلامت او نیز افزایش یابد.

محمد مقیمی، وکیل آقای میثمی روز چهارشنبه در توییتر نوشت، در حالی که پنج روز از اعتصاب غذای موکلش می‌گذرد، موفق نشده با او ملاقات کند و خبر جدیدی به دست بیاورد.

رد شدن از پست Twitter, 1

در جریان «توفان توییتری» روز چهارشنبه، فعالان مدنی و برخی مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور، با حکم اعدام احمدرضا جلالی مخالفت کردند.

ضیا نبوی، از فعالان سیاسی که خود برای سال‌ها زندانی بود، در‌این‌باره بخشی از نامه اعتراضی فرهاد میثمی را توییت کرد که در آن «از تمام دل‌سوزان بشر یا فعالان حقوق او، هرکجای ایران و جهان که باشند» خواسته شده بود تا از هر امکانی برای «جلوگیری از این اعدام قریب‌الوقوع استفاده کنند.»

کمپین حقوق بشر ایران همزمان با این اعتراض مجازی نوشت: «اعتصاب غذای کامل فرهاد میثمی و به خطر انداختن جانش برای نجات جان احمدرضا جلالی، این پیام مهم را برای ما و همه اعضای جامعه مدنی ایران دارد که برای مقابله با ظلم حکومتی، باید همبستگی داشته باشیم.»

 

 

عبدالله مومنی، یکی دیگر از فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی سابق نیز نوشت: «با حمایت مدنی نگذاریم #جان_سپر_جان شود. ایران آزاد وبدور از خشونت جز با همدلی ملی محقق نمی‌شود.»

احمدرضا جلالی٬ شهروند ایرانی-سوئدی٬ که در بهار ۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرده بود، سه روز پیش از بازگشت به ایران، هنگام رانندگی به طرف کرج دستگیر شد.

او سال ۱۳۸۸ به سوئد مهاجرت کرده بود و علاوه بر پژوهش در دانشگاه کارولینسکای استکهلم، سابقه تدریس در ایتالیا و بلژیک هم داشت.

در آبان سال ۹۶ دادگاه او را به اتهام «محاربه» و «همکاری با دولت اسرائیل» مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد.

این حکم که با انتقاد و اعتراض شدید خانواده او و گروه‌های فعال حقوق بشر روبرو شده بود، در ماه آذر در دیوان عالی کشور و «پشت درهای بسته» تایید شد.

پس از انتشار خبر تایید حکم احمدرضا جلالی در دیوان عالی جمهوری اسلامی٬ چندین نهاد‌ بین‌المللی به این حکم اعتراض کردند.

در آبان ماه سال ۹۶ هفتاد و چهار نفر از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای به نماینده ایران در سازمان ملل خواهان آزادی احمدرضا جلالی شدند.

یک ماه پس از آن نیز چهار تن از کارشناسان سازمان ملل متحد از ایران خواستند که حکم اعدام او را فورا لغو کند.

وزارت امور خارجه ایتالیا، عفو بین‌الملل و دولت سوئد از جمله نهاد‌هایی بودند که به صدور حکم اعدام اعتراض کردند.

با این حال در دی ماه همان سال عباس جعفری دولت‌آبادی بدون اشاره به اعتراض‌های بین‌المللی درباره حکم صادر شده علیه احمدرضا جلالی، بر اتهامات طرح شده، پافشاری کرد.

احمدرضا جلالی

آقای جلالی پژوهشگر مدیریت بحران است

به رغم همه این فشارها برای احمدرضا جلالی و خانواده‌اش، مقام‌های جمهوری اسلامی برای مدتی طولانی در ارتباط با حکم اعدام او اظهارنظری نکردند، تا اینکه بعد از حدود ۹۰ جلسه، محاکمه حمید نوری هفته گذشته در سوئد به پایان رسید.

در این مدت همچنین یک شهروند سوئدی که به نوشته رسانه‌‌های این کشور برای سفری توریستی به ایران سفر کرده بود، بازداشت شده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تاکنون دهها شهروند خارجی یا شهروندان دوتابعیتی را بازداشت و محاکمه کرده که عموما بعد از گرفتن امتیازی سیاسی یا اقتصادی در سطح بین‌المللی، آزاد شده‌اند.

در آخرین نمونه، نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که به جاسوسی متهم شده بود، بعد از پنج سال حبس در زندان و یک سال ممنوع‌الخروجی، وقتی بریتانیا یک بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون دلاری را پرداخت کرد، اجازه پیدا کرد پیش خانواده‌اش در لندن بازگردد.

در پی انتشار خبرها درباره احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، دولت آمریکا این کار را «رفتار بی‌شرمانه دولت ایران» توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که واشنگتن در تلاش است تا همراه با متحدانش، راه‌حلی جامع برای مساله بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران پیدا کند.

به گفته ند پرایس، در حال حاضر کانادا پیشنهادی در این ارتباط تهیه کرده است تا بر اساس آن، جلوی چنین کاری گرفته شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.