رفتن به محتوای اصلی

محکومیت جهانی بازداشت دو شهروند اروپایی دیگر در ایران
12.05.2022 - 06:29

بازداشت دو شهروند فرانسوی در ایران همزمان با سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران و ادامه بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی از سوی جمهوری اسلامی با محکومیت بین‌المللی همراه شده است.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، در توییتی گفت: «دستگیری شهروندان اروپایی در ایران همزمان با سفر انریکه مورا به تهران، میخ آخر به تابوت هر توافق بدی با جمهوری اسلامی است.»

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: «با توجه به ادامه تجاوزگری‌های جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا باید بپذیرد که ایران طرف قابل اعتمادی نیست.»

بری روزن، گروگان پیشین سفارت آمریکا در ایران، نیز در پیامی ویدیویی گفت: «جمهوری اسلامی در روزهای اخیر افراد بیشتری را گروگان گرفته است. این رویه باید متوقف شود. ما باید با اتحاد برای آزادی گروگان‌ها تلاش کنیم.»

بری روزن همچنین با اشاره به احتمال اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی در معرض اعدام در ایران، از حامیان آزادی و حقوق بشر خواست از رهبران انتخاب شده خود تقاضا کنند برای نجات احمدرضا جلالی اقدام کنند.

طبق اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، دو شهروند اروپایی که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت کرده، سیسیل کوهلر، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون ملی کار آموزشی و فرهنگی (FNEC FP-FO) و همسرش عضو همین فدراسیون است.

بر اساس این اطلاعات، این زوج فرانسوی که شب ۱۸ اردیبهشت پیش از پرواز برگشت به پاریس بازداشت شده‌اند، نه از طرف فدراسیون بلکه به عنوان توریست به ایران سفر کرده‌اند.

کوهلر و همسرش ۹ اردیبهشت از طریق فرودگاه «امام خمینی» وارد ایران شده‌ و پس از دو روز اقامت در تهران به کاشان و اصفهان رفته‌اند.

طبق اطلاعات ایران اینترنشنال، سفر کوهلر و همسرش به ایران توریستی بوده، اما همزمانی این سفر با تشدید اعتراضات معلمان و روز معلم در ایران و تناسب حوزه فعالیت حرفه‌ای این زوج با فعالیت‌های سندیکایی، آن‌ها را به سوژه‌ای مناسب برای سناریو‌سازی‌ امنیتی گروگان‌گیری دستگاه امنیتی ایران بدل کرده است.

از سوی دیگر، هفته گذشته در پی برگزاری آخرین جلسه محاکمه و در آستانه صدور حکم حمید نوری از متهمان دست داشتن در کشتار سال۶۷ زندانیان سیاسی، در دادگاه استکهلم، رسانه‌های ایران اعلام کردند اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی در دستور اقدام قرار گرفته است.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی‌سوئدی است که اردیبهشت ۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد اما پس از شرکت در همایش‌های علمی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

همچنین هفته گذشته دولت سوئد از دستگیری یک گردشگر سوئدی هنگام خروج از ایران خبر داد و گفت در حال پیگیری این پرونده است.

پیشتر وزارت خارجه سوئد با اشاره به افزایش نارضایتی مقام‌های ایرانی از محاکمه حمید نوری در دادگاه استکهلم، به شهروندان سوئدی توصیه کرده بود که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

دو اروپایی‌ دستگیر شده در ایران فرانسوی هستند

بی‌بی‌سی دریافته دو اروپایی که امروز اعلام شد در ایران دستگیر شده‌اند سسیل کولر فرانسوی و همسرش هستند. این دو‌ با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بودند. خانم کولر عضو فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و آموزش حرفه‌ای سندیکای نیروی کار فرانسه است.

صبح چهارشنبه وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد دو فرد اروپایی را به اتهام "سازمان‌دهی آشوب و بی‌نظمی" بازداشت کرده است.

اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات بازداشت‌شدگان را متهم کرده بود که "با هدف سوءاستفاده از مطالبات به‌حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات سازی جامعه وارد کشور شده بودند".

در این اطلاعیه درباره ملیت و هویت این دو نفر اطلاعات بیشتری ارائه نشد و فقط گفته شد که "توطئه‌گران بیگانه" با اعزام "دو مامور با تجربه" قصد داشتند "بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اِشراف پیدا کرده و با منحرف‌سازی مطالبات و مرتبط‌‌سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و نا امنی مواجه نمایند".

بنا بر این اطلاعیه افراد دستگیر شده با "تشکل غیرقانونی" از جمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ارتباط بوده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.