رفتن به محتوای اصلی

در سفر مورا به تهران ابتکار خاصی از سوی ایران ارائه شد
16.05.2022 - 09:45

ایران می‌گوید 'ابتکارات خاصی' مطرح کرده است

 

سفر مورا به تهران

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (نفر دوم از راست) هفته گذشته در تهران با علی باقری کنی معاون وزارت خارجه ایران (نفر اول از راست) دیدار کرده بود

ایران می‌گوید در جریان سفر هفته گذشته انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتمی اتحادیه اروپا، به تهران "ابتکارات خاصی" مطرح کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته در جریان این سفر "در مورد برخی راه حل‌هایی که پیشنهاد شد، اگر طرف آمریکایی پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند."

مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام که هدف از آن رفع تحریم‌های آمریکا و محدود کردن دوباره برنامه اتمی ایران است از اسفند ۱۴۰۰ به دلیل اختلاف ایران و آمریکا بر سر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" ایالات متحده متوقف شده است.

برجام و مشکل سپاه پاسداران

این مذاکرات فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شد اما با گذشت بیشتر از یک سال از شروع آن هنوز به نتیجه نرسیده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چند هفته پس از توقف مذاکرات وین گفته بود که انریکه مورا معاون خود را به عنوان "آخرین تلاش" برای نجات مذاکرات به تهران می‌فرستد. وی سرانجام در یک سفر چهار روزه در تهران با مقام‌های ایرانی از جمله علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، دیدار کرد. اتحادیه اروپا پس از سفر اعلام کرده بود که دیدارهای انجام شده در تهران "مثبت" بوده و حالا سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید "ابتکارات خاصی" مطرح شده است.

پیش از این پیشنهاداتی به صورت غیررسمی مطرح بود که طی آن آمریکا سپاه را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی خود در آورد اما نیروی قدس، شاخه برون مرزی این نیرو را در این فهرست باقی نگه دارد. بر اساس گزارش‌های غیررسمی ایالات متحده خواهان گرفتن تعهدی از ایران شده بود که انتقام‌گیری از عاملان عملیات پهپادی آمریکا در ترور قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس خودداری کند.

مقام‌های ایرانی به طور رسمی گفته‌اند که حاضر نیستند بخشی از سپاه پاسداران در این فهرست باقی بماند و تعهدی هم مشابه آنچه آمریکا خواسته نخواهند داد.

"منتظر تصمیم واشنگتن هستیم"

تصویری از قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه همراه شماری دیگر از فرماندهان نظامی ایران و عراق. سپاه به مساله اصلی مذاکرات وین بدل شده است

تصویری از قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه همراه شماری دیگر از فرماندهان نظامی ایران و عراق. سپاه به مساله اصلی مذاکرات وین بدل شده است

این وضعیت باعث توقف مذاکرات وین شده بود اما حالا ایران می‌گوید در صورتی که آمریکا پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات آقای مورا در تهران را بپذیرد، امکان از سرگیری مذاکرات وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران "ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده است، حرکت رو به جلو بوده است، ابتکاراتی که اعلام شده از سوی ایران قابل اجرا است و به نظر می‌رسد از نظر اتحادیه اروپا قابل اجراست. تنها منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ما اکنون نسبت به قبل از سفر آقای مورا در تهران در موقعیت بهتری قرار داریم".

از زمان پایان سفر آقای مورا به تهران، هنوز ایالات متحده واکنشی بر رد یا تایید پیشنهادات ایران نشان نداده است اما مشخص است که محور اختلافات و رفع احتمالی آن بر سر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آمریکا دور روز پیش از این گفته "مشکلات هنوز بر سرجایشان است" اما به نظر می‌رسد که ایران این اظهارات را به معنی پاسخ ایالات متحده به پیشنهادات نمی‌داند و منتظر جواب دیگری است.

از زمان توقف مذاکرات وین که بیشتر از دو ماه از آن می‌گذرد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آنچه غنی‌سازی "اعلام نشده" اورانیوم در ایران خوانده "​​به‌شدت" ابراز نگرانی کرده و گفته "وضعیت خیلی خوب به نظر نمی‌رسد."

بر اساس اظهارات مدیرکل آژانس، ایران هنوز پاسخ به سئوالات این نهاد را درباره منشا اورانیوم های کشف شده در سه مکانی که به عنوان مرکز اتمی از پیش به اطلاع آژانس نرسیده بود، نداده است.

ایران و آژانس اواخر سال گذشته خورشیدی به توافق رسیده بودند که ایران به سوالات بازرسان در این زمینه جواب بدهد و پس از تکمیل این روند، موضوع برای بررسی نهایی در شورای حکام آژانس، که در خرداد ماه تشکیل می‌شود، مطرح شود.

ایران در مذاکرات وین خواسته بود که ابتدا این پرونده بسته شده باشد. اما در حالی که به گفته مدیرکل آژانس مذاکرات اتمی به حال تعلیق در آمده، ایران هم جواب ابهامات آژانس را نداده است.

 

در سفر مورا به تهران ابتکار خاصی از سوی ایران ارائه شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه 26 فروردین ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات اسرائیل و اینکه در چه مرحله‌ای از توافق هستیم؟ گفت: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود اسرائیل تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و چیز جدیدی نیست.

خطیب‌زاده اظهار داشت: در ادامه تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد، امیرعبداللهیان و بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت دارد برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز اظهار داشت: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهد یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره محیط زیست و ریزگردها صحبت کنیم. در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد. همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اولیانوف سفیر روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: نقش روسیه در سازمان ملل نقش سازنده و مثبتی بود من درباره توئیت‌های پراکنده اظهارنظر نمی‌کنم. هم لاوروف پشت تریبون اعلام کرد و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه و غرب و اروپا شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری از جمله برجام کم‌رنگ تر کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.