رفتن به محتوای اصلی

تروریست ۱۰ میلیون دلاری: آمریکا دیگر دشمن ما نیست
17.05.2022 - 16:52

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله حکومت سرپرست طالبان می‌گوید آمریکا را "اکنون" دشمن نمی‌داند.

رهبر شبکه حقانی در نخستین گفتگوی تلویزیونی‌اش، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت طالبان دنبال رابطه با آمریکا و بقیه کشورهای جهان بر بنیاد اصول بین‌المللی هستند.

آقای حقانی گفت طالبان خود را "متعهد" به توافق دوحه با آمریکا می‌دانند، اما "نظر به عملکرد آمریکا در گذشته، مردم به این کشور مشکوک هستند".

او افزود:"طالبان بر اساس توافق دوحه و آنچه آمریکا با آنها موافقت کرده بود، خواهان روابط هستند".

وزیر داخله طالبان می‌گوید که "برای مردم خود و جهان یک پیام داریم، در حالیکه دولت قبلی چهره واقعی ما را پنهان کرده بود، عملکرد خوب ما، چهره ما را آهسته آهسته به جهان نشان می‌دهد."

درباره داعش

او در مورد فعالیت‌های گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) گفت: " تهدید‌های داخلی وجود دارد، و شماری تلاش دارند بزرگ‌نمایی کنند و به عنوان نگرانی آن را عرضه کنند".

آقای حقانی در ادامه تاکید کرد که هیچ گروه تروریستی از خاک افغانستان استفاده نخواهد کرد.

حقانی

سراج‌الدین حقانی، معاون رهبر گروه طالبان است. هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که گفته می‌شود در قندهار زندگی می‌کند، تا هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده است. گفته می‌شود سراج‌الدین حقانی و شبکه او در داخل گروه طالبان از خودمختاری نسبی برخورداند. موضوعی که آنها رد می‌کنند.

آقای حقانی که طالبان از وی با نام "خلیفه" نیز یاد می‌کنند، یکی از طراحان اصلی حملات خونبار در کابل و بقیه شهرهای افغانستان است و خود او فرستادن بیشتر از یک هزار "مهاجم انتحاری" را تایید کرده است. حملات این مهاجمان باعث مرگ هزاران غیرنظامی شد.

در ماه اکتبر سراج الدین حقانی، با خانواده‌های اعضای طالبان که در سال‌های گذشته حملات انتحاری انجام داده و کشته شده‌اند، در هتل کانتیننتال کابل دیدار کرد و در سخنانش این مهاجمان را "قهرمانان وطن" خواند و از آن‌ها قدردانی کرد.

آموزش دختران

دختران در بخش بزرگی از کشور بالاتر از کلاس ششم نمی‌توانند به مکتب بروند. طالبان در این زمینه مرتب تاکید کرده‌اند که با اصل آموزش مخالفتی وجود ندارد، اما آنها دنبال راه‌کارهایی هستند تا زمینه رفتن به مکتب دختران بالاتر از کلاس ششم را ایجاد کند.

آقای حقانی هم در صحبت‌هایش در این زمینه گفت: "هیچکس مخالف تحصیل زنان نیست و دختران تا کلاس ششم اجازه دارند به مکتب/مدرسه بروند و بالاتر از آن درجه کار بر اساس مکانیسمی ادامه دارد... هیچکس مخالف آموزش نیست".

دختران

دانش‌آموزان دختر در هرات

رهبر شبکه حقانی تاکید کرد که موضوع آموزش دختران در افغانستان باید با درنظرداشت "فرهنگ این کشور و رعایت اصول اسلامی" انجام شود.

آقای حقانی در گفت‌وگو با کریستین امانپور گفت که "فرستادن دختران از سوی خانواده‌هایشان به مکاتب روی یک اعتماد صورت می‌گیرد. موضوع حجاب مهم است. ما باید زمینه حفاظت از ناموس و امنیت آنها را میسر کنیم. و ما در حال انجام همین کار هستیم."

در ۹ ماهی که گروه طالبان سکان قدرت را به دست گرفته است، زنان تقریبا بخش بزرگ از حقوق ابتدایی خود را از دست داده اند. زنان حق مسافرت بدون مرد را ندارند، درس‌های دانشگاه‌ها میان روزهای زنانه و مردانه تقسیم شده است. حجاب مشخص اجباری اعلام شده است.

سراج‌الدین حقانی کیست؟

سراج‌الدین حقانی پسر جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی است. بعد از مرگ پدر رهبری این شبکه را به عهده گرفت، اما عملا دست‌کم در ده سال آخر زندگی پدر هم این مسئولیت را به عهده داشت.

تا حدود دو ماه پیش سراج‌الدین حقانی، چهره‌ خود را در فضاهای عمومی می‌پوشاند و عکس دقیقی از چهره او در دسترس نبود.

او همچنین در فهرست " تروریسم " آمریکا قرار دارد و ۱۰ میلیون جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری‌اش شود، پاداش تعیین شده است.

او فرمانده "شبکه حقانی" است که در دو دهه گذشته پیچیده‌ترین عملیات‌های خونین را علیه نیروهای غربی، سفارت‌ها در کابل و نیروهای ارتش پیشین افغانستان انجام داده که در آنها شمار زیادی از غیرنظامیان نیز کشته شدند.

شبکه حقانی، نهادهای عمده امنیتی در کابینه سرپرست طالبان را از جمله وزارت داخله و استخبارات و شماری از وزارت‌خانه‌های دیگر در دست دارد.

دستکم ۵ عضو کابینه طالبان از فرماندهان مهم شبکه حقانی هستند. اما طالبان می‌گوید شبکه حقانی بخشی از "امارت اسلامی" است و "نام و تشکیلات جداگانه‌ای ندارند". "امارت اسلامی" عنوانی است که طالبان برای حکومت خود استفاده می‌کند.

 

تروریست ۱۰ میلیون دلاری؛ مقابل دوربین رسانه آمریکایی

نیلوفر لنگر 

 

 

 

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، اعلام کرد که دیگر با آمریکا سر جنگ ندارد و در پی ایجاد روابط بهتر با آن کشور است. او در مورد منع تحصیل دختران گفت هم که گروه طالبان در حال ایجاد یک سازوکار جدید در زمینه آموزش دختران است؛ منظور او از سازوکار جدید، نهایی کردن طرح حجاب دختران در مدارس است.

رهبر شبکه مخوف حقانی که در سخنرانی‌هایش بارها به هدایت و رهبری بیش از یک هزار حمله‌کننده انتحاری اعتراف کرده، سال‌ها است که نامش در فهرست تروریست‌های بین‌المللی تحت تعقیب اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار دارد. اف‌بی‌آی برای کسی که آدرس و نشانی از سراج‌الدین حقانی ارائه دهد، ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشت اما همین فرد ۱۰ میلیون دلاری اینک به‌راحتی جلو دوربین شبکه‌ خبری آمریکایی حاضر می‌شود و کاملا در دسترس است؛ اما هنوز نه اف‌بی‌آی او را بازداشت کرده و نه نامش از فهرست تروریست‌های بین‌المللی جایزه‌دار حذف شده است.

حقانی روز دوشنبه، با شبکه خبری سی‌ان‌ان یک مصاحبه اختصاصی انجام داد و در مورد تهدیدهای تروریستی از افغانستان که سبب نگرانی جهان است و نیز تحصیل دختران و اشتغال زنان، سخن گفت.

خبرنگار سی‌ان‌ان، از او درباره جنگ ۲۰ ساله طالبان در افغانستان به بهانه جنگ با آمریکا و ناتو پرسید و او در پاسخ گفت که «اکنون آمریکا را دشمن خود نمی‌دانیم». حقانی در توجیه جنگ ۲۰ ساله طالبان با آمریکا مدعی شد که در دو دهه گذشته، «شرایط جنگ و دفاع بود و باید از کشور خود دفاع می‌کردیم». او اذعان کرد که طالبان پس از توافق با آمریکا در دوحه، تعهد داد که دیگر در این مورد حرف نزند؛ یعنی دیگر با آمریکا اظهار دشمنی نکند. او اضافه کرد: «مانند دیگر کشورهای دنیا، می‌خواهیم با آمریکا در آینده، روابط خوبی داشته باشیم.»

رهبر شبکه حقانی به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان در مورد تحت‌تعقیب بودن و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای سرش، با بی‌خیالی پاسخ داد و گفت: «این قضاوت آن‌ها است.» او در توجیه فعالیت‌های تروریستی خود گفت: «آن زمان ما از کشور خود دفاع می‌کردیم و پاسخ ما به همه همین بود.» حقانی در واقع انگشت انتقاد را دوباره به سمت آمریکا چرخاند؛ گویا اگر هر کس دیگر هم مانند آمریکا به خاک این کشور «تعرض» می‌کرد، همین پاسخ را می‌گرفت.

سراج‌الدین حقانی در یکی از سخنرانی‌هایش، به وضوح مسئولیت حمله به هتل اینترکنتینانتال کابل را که در آن، یک شهروند آمریکایی نیز کشته شد، به عهده گرفته بود. علاوه بر این، شبکه حقانی در سال‌های گذشته، مسئولیت حملات متعدد به پایگاه‌های نیروهای نظامی آمریکا و ناتو را پذیرفته بود

رهبر شبکه حقانی پس از ۲۰ سال جنگ با آمریکا و کشته شدن هزاران شهروند افغانستان، حالا معتقد است که به قدرت رسیدن گروهشان (طالبان)، امنیت و آرامش را برای افغانستان به ارمغان آورده است. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد اکنون که جنگ به پایان رسیده و گروه طالبان حامل پیام صلح و امنیت برای مردم جهان است.

او این سخنان را در حالی بیان می‌کند که در ۹ ماه حکومت طالبان، حملات تروریستی جدی در داخل افغانستان انجام شده است که قربانیان آن بیشتر کودکان، زنان و عموما غیرنظامیان بوده‌اند. علاوه بر این، در این مدت، از خاک افغانستان به کشورهای همسایه از جمله، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان هم حملات متعددی صورت گرفت که مسئولیت آن‌ها را گروه‌های تروریستی همچون داعش، تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروهک‌های مسلح به عهده گرفتند.

در کنار این حملات، بر خلاف اعلام طالبان مبنی بر پایان جنگ، هنوز هم در داخل افغانستان فضای جنگی حکمفرما است و گروه‌های مقاومت علیه طالبان اخیرا حملاتشان به مواضع این گروه را شدت داده‌اند و دو طرف هر روز تلفاتی به همدیگر وارد می کنند.

با این حال، حقانی در مورد تامین امنیت و ثبات در افغانستان به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «ما تهدیدهای داخلی داریم اما اجازه نمی‌دهیم که از خاک ما برای جهان تهدیدی ایجاد شود.» حقانی در مورد تهدیدهای داخلی به گروه خاصی اشاره نکرد اما گفت که «آن‌ها تلاش می‌کنند ما را ناتوان نشان دهند و نگرانی ایجاد کنند».

در حال حاضر، طالبان با گروه داعش که آرام‌آرام در خاک افغانستان در حال تجدید قوا است، درگیر است و با جبهه‌های مقاومت مردمی هم درگیری‌هایی دارد. البته جبهه‌های مقاومت مردمی فقط با نیروهای نظامی طالبان می جنگند؛ در حالی که گروه داعش به مکان‌ها و افراد غیرنظامی حمله می‌کند.

تحصیل و اشتغال زنان ممنوع نیست؛ محدود است!

علاوه بر بحث‌های امنیتی، بسته ماندن مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم یکی از موضوع‌های جنجالی است که کشورهای جهان عموما بر آن تمرکز کرده‌اند. رهبر شبکه حقانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ادعا کرد که هیچ کسی مانع تحصیل دختران نیست؛ اما طالبان می‌خواهد یک سازوکار جدید در زمینه حجاب دختران در مدارس ایجاد کند و بعد مدرسه‌ها را بگشاید.

او تصریح کرد: «با آموزش دختران مخالف نیستیم اما آموزش باید به روش افغانی و مطابق با سنت و فرهنگ اسلامی باشد.» از نظر او، روشی که تاکنون دختران در افغانستان آموزش می دیدند یا روش زندگی زنان در افغانستان روشی به‌شدت غرب‌زده و در تقابل با اخلاق و فرهنگ افغانستان بوده است.

این نخستین بار نیست که یکی از رهبران طالبان با کنایه به روش زندگی زنان افغانستان در دوره حکومت پیشین، آن را خلاف دین و اخلاق توصیف می‌کند؛ چیزی که بارها واکنش تند فعالان زن در افغانستان را برانگیخته است.

حقانی در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد ایجاد محدودیت برای کار و فعالیت زنان در افغانستان، تنها خنده‌‌ای شیطنت‌آمیز کرد و گفت: «زنان بازیگوش را در خانه نگه می‌داریم.»

طالبان از آغاز به قدرت رسیدن در اوت ۲۰۲۱، فعالیت‌ زنان در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی را منع کرد. در حال حاضر، فقط برخی آموزگاران مدارس، آن هم با حجابی به‌شدت سختگیرانه، اجازه دارند سر کار بروند و شماری از زنان فعال در زمینه خدمات پزشکی نیز با رعایت دستورالعمل‌های افراطی طالبان در زمینه‌ حجاب به کار ادامه می‌دهند. اما دیگر از دادستان‌ها و قضات زن خبری نیست و سیاستمداران، هنرمندان، فیلمسازان و ورزشکاران زن افغان یا این کشور را ترک کرده‌اند یا از ترس انتقام‌جویی طالبان، در پستوی خانه‌ها پنهانی زندگی می‌کنند.

 با وجود این، هنوز در افغانستان زنانی هستند که در برابر دستورهای ظالمانه طالبان مقاومت می‌کنند، در مقابل فرمان‌های سختگیرانه طالبان برای زنان، سر فرو نمی‌آورند و با به جان خریدن خطر بازداشت، شکنجه و حتی مرگ، شعارنوشته به دست، به خیابان می‌آیند. شاید منظور حقانی از زنان «بازیگوش» هم همین زنان باشند؛ زنانی که اجازه نمی‌دهند آن‌ها را جزو اموال مردان بدانند و به چشم برده جنسی به آنان نگاه کنند.

در حالی که در دو ماه اخیر، درصد زیادی از مردم افغانستان- حتی برخی از ملاها- کشورهای اسلامی و غیراسلامی و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی به‌طورگسترده به ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان پرداخته‌اند، طالبان هنوز در زمینه بازگشایی مدارس دخترانه اقدام عملی نکرده و علاوه بر آن در این مدت، قوانین سختگیرانه‌تری هم برای زنان وضع کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.