رفتن به محتوای اصلی

پخش ویدیوهای وزارت اطلاعات در تلویزیون دولتی ایران
17.05.2022 - 20:06

بخشی از ویدیوی صدا و سیما درباره عملیات معلمان

توضیح تصویر،

بخشی از ویدیوی صدا و سیما درباره عملیات معلمان

دور تازه اعتراضات صنفی و سیاسی در ایران همزمان شده است با موجی از بازداشت کنشگران کارگری و فعالان چپ‌. در روزهایی که نهادهای صنفی از "پروژه و سناریونویسی وزارت اطلاعات" می‌گویند، تلویزیون ایران تصاویر دوربین‌های مداربسته و شنود صدای بازداشتی‌ها را منتشر کرده است.

به نظر می‌رسد در بستر تظاهرات خیابانی ضدگرانی در ایران که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از این کشور باعث ایجاد فضای امنیتی در بسیاری از مناطق کشور شده است، اعتراض‌ها، بیش از پیش برای حکومت تحمل‌ناپذیر شده است. در همین خصوص گزارش‌ها حاکیست در شهرهایی که تا امروز اعتراضی در آنها نبوده هم جو امنیتی است؛ این جو امنیتی و حضور نیروهای یگان ویژه در اطراف ساختمان صدا و سیما در تهران نیز مشاهده شده است.

همچنین مدارس و ادارات تهران هم امروز بدلیل آلودگی هوا تعطیل بودند که منتقدان می‌گویند در روزها و هفته‌های گذشته هوای تهران آلوده بود اما دولت پایتخت را تعطیل نکرد و ممکن است دلیل تعطیلی جلوگیری از اعتراض‌ و تجمع‌های احتمالی باشد.

در آنسوی این جدال، به نظر می‌رسد که سازمان‌های صنفی هم برای حداقل دستمزد و بقا، یک‌صداتر شده‌اند.

در همین رابطه دستکم ظرف یک هفته دو اعتصاب بزرگ رخ داده است:

  • یک دهه پس از اعتصاب بزرگ سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در در دی ماه ۱۳۸۴، رانندگان و کارگران شرکت واحد بار دیگر دور تازه‌ای از اعتصاب را سازمان دادند.
  • در اقدامی دیگر، معلمان هم تحصنی در سراسر ایران به راه انداختند، تحصنی به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان.

آستانه‌های دولت رئیسی

این دو رخداد از قضا با تظاهرات پراکنده اما متوالی بر ضدگرانی در ایران همزمان شد که برای نخستین بار تا حدی تصویری از آستانه تحمل، شدت برخورد و سویه امنیتی دولت ابراهیم رئیسی ارائه داده است.

در اولین قدم وزارت اطلاعات دولت آقای رئیسی صبح روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت خبر داد که دو اروپایی که "سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی" در ایران بوده‌اند را بازداشت کرده است.

این دو نفر فرانسوی سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کارگر فرانسه و همسرش جک پاریس بودند که بنابر گزارش تلویزیون ایران از "همان ابتدا" زیر "رصد و مراقبت" وزارت اطلاعات قرار داشتند.

اکنون در فیلمی که تلویزیون دولتی ایران، "صدا و سیما"، از عملیات وزارت اطلاعات منتشر کرده، این دو شهروند فرانسه، "جاسوس" معرفی می‌شوند.

علاوه بر آن، این دو فرانسوی در ارتباط با چند عضو شناخته شده کانون صنفی معلمان ایران معرفی می‌شوند، از جمله رسول بداقی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه.

تصویر منتشر شده از دیدار دو کنشگر کارگری فرانسوی با فعالان فرهنگی منتشر می‌شود

توضیح تصویر،

تصویر منتشر شده از دیدار دو کنشگر کارگری فرانسوی با فعالان فرهنگی منتشر می‌شود

وزارت اطلاعات ایران، از چند روز پیش از "روز معلم"، سعی داشت تا "شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان" و "کانون صنفی معلمان" به "بیگانگان" و "سرویس‌های خارجی" منسوب کند و این تشکل‌ها را "غیرقانونی" خوانده بود.

اما گزارش تلویزیون ایران به همین جا ختم نمی‌شود و در ادامه از شماری از فعالان چپ و کارگری هم نام می‌برد یا تصاویر آنان را نشان می‌دهد؛ از جمله رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران، و همچنین آنیشا اسدالله از فعالان چپ.

حکومت ایران آنیشا اسدللهی و کیوان مهتدی را چند روز پیش از بازداشت دو شهروند فرانسوی دستگیر کرده بود.

پس از دستگیری این دو شهروند فرانسوی نیز تاکنون رضا شهابی و ریحانه انصاری‌نژاد و چند فعال کارگری دیگر هم بازداشت شده‌اند.

اکنون، شمار کنشگران کارگری و چپ بازداشت شده بیش از ۴۰ نفر تخمین زده می‌شود.

همچنین در میان معلمان تنها در خوزستان ۴ نفر، در تهران ۴ نفر، در فارس ۹ نفر، در یاسوج ۷ نفر، در اصفهان ۳ نفر، در لنگرود ۲ نفر، در یزد ۲ نفر و در مریوان یک نفر اعلام شده‌اند.

به نظر می‌رسد این تعداد بازداشت در چنین بازه زمانی کوتاهی، کم‌سابقه بوده است، به ویژه آنکه در سال ۱۴۰۰ شمسی بنابر اعلام "اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران"، رکورد اعتراضات کارگری یک دهه گذشته شکست.

بنابر آمار این نهاد که اعتراضات صنفی و کارگری را رصد می‌کند، "در طول سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۱۲۲ اعتراض کارگری" روی داد.

دفاع تشکل‌های کارگری از همبستگی بین‌المللی: جمهوری اسلامی را زیر فشار بگذارید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام حکومت ایران را "پرونده سازی" خوانده و از دیدار با مسئولان سندیکاهای فرانسوی دفاع کرده و نوشته: "سندیکای کارگران شرکت واحد، به عنوان بخشی از جنبش مستقل کارگری در ایران، حق کامل و وظیفه خود می‌داند که با تمامی بخش‌های طبقه کارگر در ایران و سراسر جهان در ارتباط باشد و در همبستگی بین‌المللی با کارگران، از ارتباطات خود با کارگران سایر نقاط دنیا دفاع کرده و آنرا حق بدیهی خود می‌داند."

سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین "اتهام وارده" را "پخش اکاذیب علیه اعضای خود از جمله رضا شهابی" دانست و خواهان "آزادی بدون هرگونه قید و شرط" کلیه فعالان کارگری و اجتماعی و معلمان شد.

این نهاد کارگری از نهادهای بین‌المللی کارگری خواست تا "مقامات جمهوری اسلامی" را در نشست آتی سازمان جهانی کار، که قرار است از ۲۷ مه تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شود را "تحت شدیدترین فشارها قرار دهند".

این بیانیه در حالی اعلام می‌شود که رانندگان و کارگران شرکت واحد امروز (سه‌شنبه ۱۷ مه/۲۷ اردیبهشت) وارد دومین روز اعتصاب شده‌اند.

به گفته منابع کارگری بازداشت‌ها ادامه دارد و تعدادی از رانندگان اعتصابی روز گذشته مقابل اداره مرکزی دستگیر شده‌اند.

رانندگان می‌گویند به اعتصاب ادامه خواهند داد تا خواسته‌هایشان براورده و بازداشتی‌ها آزاد شوند.

چهار روز پیش نیز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران نیز در بیانیه‌ای نوشته بود معلمان و فعالان سندیکایی در ایران باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.

این نهاد فرهنگیان می‌گوید این دستگیری‌ها و بازداشت ها نقض آزادی تشکل، حق تشکل و آزادی بیان است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.