رفتن به محتوای اصلی

ادامه اعتصاب رانندگان اتوبوس در تهران
18.05.2022 - 05:45

تصویری از یک ویدئوی تظاهرات روز چهارشنبه در گلپایگان

تصویری از یک ویدئوی تظاهرات روز چهارشنبه در گلپایگان

اعتراضات عمومی در ایران که هفته پیش در پی افزایش شدید قیمت نان و مواد غذایی شروع شده بود ادامه دارد و جو بسیاری از شهرها امنیتی گزارش می‌شود. همزمان در تهران اعتصاب رانندگان اتوبوس ادامه دارد.

آخرین تصاویر نشان‌دهنده تظاهرات در گلپایگان در استان اصفهان است که از جمله با شعار "رئیسی حیا کن، مملکت را رها کن"، "رضا شاه، روحت شاد"، و "توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه" همراه بود.

همچنین گزارش‌هایی از تجمع و تظاهرات در چند شهر دیگر از جمله جونقان و کازرون وجود دارد که بی‌بی‌سی مستقلا آنها را تایید نکرده است.

یک شب پیشتر هم تصاویر متعددی از تظاهرات در شهر کرد منتشر شده بود که در آن شعار "مرگ بر دیکتاتور" شنیده می‌شد و سرکوب نیروهای امنیتی را به دنبال داشت.

یک کاربر در بروجرد، در استان لرستان، در ویدئویی می‌گوید ماموران در ورودی و سایر نقاط شهر حضور گسترده‌ای دارند در حالی که این شهر محل تظاهرات نبود.

همچنین حضور گسترده نیروهای ضدشورش در نیشابور گزارش شد. تصاویری هم از وسایل نقلیه یگان ضدشورش در میدان آزادی تهران منتشر شده است که گفته می‌شود به طرف مرکز پایتخت می‌روند. در برخی تصاویر این نیروها در اطراف ساختمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در تهران دیده می‌شوند.

بسیاری در ایران ابتدا هفته پیش به دلیل گران شدن قیمت‌ها و وضعیت سخت اقتصادی به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند. همزمان با این اعتراض‌ها دسترسی به اینترنت محدود یا قطع شده است.

رد شدن از پست Twitter, 1

 

این اعتراضات با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شد و بسیاری از معترضان دستگیر شده‌اند.

‌ ویدیوهایی هم از تیر خوردن شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

"۱۵۰۰ تصویر" که خبر اعتراضات ایران را پوشش می دهد روز چهارشنبه تصاویری از درگیری مردم و ماموران امنیتی در مراسم خاکسپاری بهروز اسلامی منتشر کرد که گفته می‌شود در اعتراض‌ها در باباحیدر در استان چهارمحال و بختیاری کشته شده است.

کمپین حقوق بشر ایران در گزارشی می‌نویسد: "به گزارش منابع غیرحکومتی و اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تاکنون در اعتراض‌های سراسری ۵ تن کشته شده‌اند که کشته شدن دو تن از آنها را منابع حکومتی هم تأیید کرده‌اند. هادی سعادتپور در شهر هفشجان و علی غالبی حاجیوند در شهر اندیمشک، شهروندانی بودند که مقامات کشته شدن آنها را تایید کردند. بنابر گزارش‌های غیررسمی، امید سلطانی در اندیمشک، حمید قاسم‌پور و بهروز اسلامی در فارسان نیز در اعتراضات به گرانی کشته شدند."

براساس این گزارش هادی قائمی، مدیر این سازمان، گفت: "تداوم و گسترده شدن اعتراضات سراسری در ایران و تشدید سرکوب حکومتی نه تنها نگرانی درباره تکرار کشتار مردم معترض در آبان ۹۸ را بیشتر کرده، بلکه بدل به فرصتی برای حاکمیت شده تا صداهای مخالف و منتقد را سرکوب کند."

دولت روز چهارشنبه مدارس، دانشگاه ها و ادارات را "به دلیل آلودگی هوا" تعطیل اعلام کرد. منتقدان می‌گویند که در هفته‌های اخیر علیرغم آلودگی، شهر تعطیل نشده بود بنابراین مظنون هستند که هدف، جلوگیری از تظاهرات احتمالی باشد.

بنابه گزارش‎‌ها تمامی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت هم تعطیل اعلام شده است.

رد شدن از پست Twitter, 2

 

اعتصاب رانندگان شرکت واحد

بر اساس گزارش‌ها در دومین روز از اعتصاب رانندگان اتوبوس‌های بی‌آرتی تهران، بیش از ده فعال صنفی دیگر بازداشت شده‌اند.

اعتصاب کنندگان می‌گویند 'کارگران واحدهای تعمیرگاه و پنجری و توقفگاه‌ها هم به اعتصاب پیوسته‌اند.'

اعتصاب کنندگان می‌گویند دلیل تعطیلی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه این است که دولت می‌خواهد "تاثیر اعتصاب رانندگان شرکت واحد خطوط بی‌آرتی در سطح شهر مشهود نباشد."

دولت ایران برای شکستن این اعتصاب سعی کرده است با وارد کردن اتوبوس های نظامی مسافران را جابجا کند. آموزش رانندگی به اعضای سپاه پاسداران برای جایگزینی راننده‌ها از دیگر اقدامات برای خنثی کردن این اعتصاب است.

سندیکای کارگران شرکت واحد تصاویری منتشر کرده که می گوید نشان می‌دهد رانندگان موقت به علت ناشی‌گری به اتوبوس‌ها خسارت وارد کرده‌اند.

نیروهای یگان ویژه در برابر دانشگاه شریف در تهران

تصویری از یک ویدئو که نیروهای یگان ویژه در برابر دانشگاه شریف در تهران را نشان می دهد

علیرضا زاکانی شهردار تهران قول افزایش ۴۰ درصدی حقوق رانندگان تا تعیین تکلیف قطعی را داده است. اما رانندگان در مقابل خواستار استعفای شهردار تهران شده‌اند.

در روزهای گذشته موج دستگیری رانندگان و معلمان معترض شدت گرفته است.

در روزهای اخیر در جریان اعتراضات عمومی کندی یا قطعی اینترنت در بسیاری از نقاط ایران تجربه شده که اطلاع رسانی درباره وقایع را مختل کرده است.

 

سایر واکنش ها

همزمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که حکومت ایران برای سکوت در قبال اعتراضات به روزنامه‌نگاران فشار می‌آورد.

این سازمان در توییتی نوشت: "بیش از یک هفته است که رژیم جمهوری اسلامی ایران در پیشگیری از انتشار خبرهای اعتراضات سراسری مردم، اینترنت را در چندین استان قطع کرده است. همزمان نهادهای امنیتی ده‌ها روزنامه‌نگار را با هدف تهدید و به سکوت وادار کردن احضار کرده‌اند. این سازمان سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی را محکوم می‌کند."

در تحولی دیگر اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در نشست خبری هیئت داوران هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن با اشاره به ‫"‬فشارهای اقتصادی و سیاسی بر مردم ایران‫"‬ گفت‫:‬ ‫"‬خوشحالی من از داوری در کن امسال عمیق نیست چون مانند خیلی از ایرانیان نمی‌توانم واقعا خوشحال باشم‫.‬ مردم طاقتشان تمام شده است و هیچ چیز الان خیلی از مردم ایران را خوشحال نمی‌کند‫."‬

او در کنار دیگر اعضای هیئت داوران جشنواره کن گفت: "شما حتما باید در مورد فشارهای اقتصادی و سیاسی که مردمم از سر می‌گذرانند، ناامیدی و افقی که برای مردم روشن نیست، شنیده باشید. مردمی که گذشته پرافتخار، فرهنگ و تاریخ غنی دارند، این همه نخبه در داخل کشور و جهان دارند و این همه ثروت منابع طبیعی دارند، طاقتشان تمام شده. نمی‌توانم صادقانه بگویم خوشحالم چون هیچ‌ چیز الان خیلی از مردم ایران را خوشحال نمی‌کند."

رد شدن از پست Twitter, 4

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.