رفتن به محتوای اصلی

ایران و آمریکا در مذاکرات وین به دو جهت مختلف می‌روند
21.05.2022 - 05:53

یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات وین گفت ایران و آمریکا در این گفت‌وگوها به دو جهت مختلف می‌روند و پیش‌بینی کرد اختلاف‌های بین دو کشور در روند احیای برجام کاهش نیابد.

این دیپلمات اروپایی به لورا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی، گفت: «هر روزی که بدون رسیدن به توافق می‌گذرد، خطر باختن همه چیز به شدت افزایش می‌یابد. هر دو طرف [ایران و آمریکا] به دو جهت مختلف می‌روند و فاصله آنها رو به کم شدن نیست.»

این دیپلمات اروپایی خبر موافقت احتمالی ایران با بررسی خروج سپاه از فهرست تروریسم پس از مذاکرات احیای برجام را«ساده‌سازی بیش از حد موضوع» خواند و تاکید کرد نسبت به این احتمال بدبین است.

پیش‌تر یک منبع آگاه به لورا روزن گفته بود که پس از سفر انریکه مورا به تهران، ایران ممکن است مایل باشد پیشنهادی را مورد نظر قرار دهد که به موجب آن بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، پس از احیای برجام بررسی شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، جمعه در تماس با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت در سفر اخیر مورا به تهران «ابتکاراتی» مورد بررسی قرار گرفته است. او افزود: «ایران حسن نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست»

در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در نشستی خبر با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در برلین با اشاره به محدود بودن فرصت احیای برجام گفت: «امیدواریم توافق هسته‌ای با ایران از سوی همه طرف‌ها مورد موافقت قرار گیرد و این فرصت از دست نرود.»

امیر قطر نیز ضمن ابراز امیدواری درباره امکان توافق میان آمریکا و ایران در زمینه پرونده هسته‌ای گفت کشورش آماده است در روند احیای برجام کمک کند.

در حال حاضر، تقاضای جمهوری اسلامی برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، به مهم‌ترین مانع بر سر راه احیای برجام تبدیل شده است.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تا کنون طی چندین نامه و طرح مخالفت خود را با اقدام احتمالی بایدن در راستای احیای برجام برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کرده‌اند.

این نمایندگان با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران همچنان فعالانه درگیر فعالیت‌های تروریستی است و حتی تلاش دارد مقامات آمریکایی را در خاک ایالات متحده بکشد، از جو بایدن خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.