رفتن به محتوای اصلی

ابراهیم رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم
21.05.2022 - 19:02

 

ابراهیم رئیسی امروز در همایش "نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران" از سیاست‌های اقتصادی دولتش دفاع کرد و گفت "قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم".

رئیس جمهور ایران در این همایش بدون اشاره به مذاکرات وین و تحریم‌های بین‌المللی و تاثیری که این تحریم‌ها می‌تواند روی شرکت‌های خصوصی داشته باشد گفت: "اگر یک خصوصی‌سازی دچار مشکل شود کل فرآیند نباید متوقف شود، بلکه این کشتی باید اصلاح شود".

آقای رئیسی همچنین از منتقدان برنامه‌های اقتصادی‌اش خواست که نظرشان را بگویند.

او با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و مشکلات خصوصی‌سازی در ایران بار دیگر گفت "به دولت آمدیم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم".

دولت ایران اوایل اردیبهشت یارانه آرد بعضی از نانوایی‌ها و تمامی کارخانه‌های مواد غذایی را قطع کرد. این اقدام باعث افزایش شدید قیمت محصولاتی که به آرد نیاز دارند، شد و نیز اعتراض‌های مردمی را در پی داشت.

رئیس‌جمهوری ایران، دوشنبه شب (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده درباره حذف ارز ترجیحی، گفت "نان سنتی، بنزین، و دارو گران نمی‌شود" و خبر از پرداخت یارانه‌های ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی به مردم داد.

سخنان آقای رئیسی با واکنش تند نمایندگان و رئیس مجلس روبرو شد. یک روز پس از این مصاحبه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از سیاست‌های اقتصادی دولت حمایت کرد و گفت دولت "برنامه‌های اقتصادی مهمی در پیش دارد" و از همه خواست "تا کمک کنند این برنامه‌ها به نتیجه برسد".

با اعلام رسمی افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نباتی در ایران موجی از اعتراضات خیابانی به راه افتاد.

تصاویر ارسالی از داخل ایران در دو هفته اخیر از شکل‌گیری اعتراضات خیابانی به گرانی حکایت داشت. معترضان از جمله در شهرهای خرم‌آباد، فولادشهر اصفهان، اندیمشک، ایذه، شهرکرد و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه ابراهیم رئیسی و آیت‌الله علی‌خامنه‌ای، سر دادند و خواستار کناره‌گیری سران حکومت شدند.

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، اعلام کرد که در این اعتراض‌ها، صدها نفر بازداشت شدند. این خبرگزاری به نقل از منابع محلی از بازداشت دست‌کم ۴۴۹ معترض در استان خوزستان خبر داد. هرانا همچنین گفته است که تا کنون مشخصات ۶ شهروند به عنوان جان‌باختگان اعتراضات اردیبهشت تایید شده.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.