رفتن به محتوای اصلی

قطر : خامنه ای آماده سازش و مصالحه در مذاکرات هسته‌ای است
21.05.2022 - 22:19

 

وزیر خارجه قطر

شیخ محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر روابط خوبی با مقام‌های ایرانی دارد

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز شنبه گفت که رهبری ایران در ارتباط با «پرونده هسته‌ای» ابراز آمادگی کرده‌ که مصالحه و سازش کند.

اما دقیقا روشن نیست که آیا اشاره وزیر خارجه ایران به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است یا اینکه به طور کلی سران جمهوری اسلامی را آماده سازش توصیف کرده است.

در نقل قولی که از وزیر خارجه قطر توسط شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر شد آمده است که رسیدن به یک نقطه مشترک، ثبات را در منطقه خلیج فارس افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر گفته است: «اضافه کردن نفت ایران با بازار، به ثبات قیمت نفت خام کمک می‌کند و از تورم می‌کاهد.»

شیخ تمیم

شیخ تمیم، امیر قطر حدود ۱۰ روز پیش، پیش از سفرش به اروپا به تهران سفر کرد

قطر در چند سال اخیر یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده که همانند عمان روابط خوبش را با ایران حفظ کرده است.

در حال حاضر شیخ تمیم، امیر قطر در سفر رسمی به چند کشور اروپایی به سر می‌برد.

او پیش از اینکه به اروپا سفر کند، از دوحه به تهران رفت و در آنجا با مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

شیخ تمیم روز جمعه در آلمان و در حالی که در کنار اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ایستاده بود گفت که کشورش آماده است تا در مذاکرات هسته‌ای، بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

ایران و آمریکا بعد از یکسال مذاکرات غیرمستقیم در وین، در آستانه رسیدن به توافق نهایی به دلیل اختلاف بر سر وجود نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به بن‌بست رسیده‌اند.

آمریکا می‌گوید که مساله وجود نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، ارتباطی به برجام ندارد و به دلیل فعالیت‌های این نهاد نظامی-سیاسی در سطح منطقه، چنین اتفاقی رخ داده است.

اما ایران می‌گوید که برای رسیدن به توافق نهایی و احیای برجام، علاوه بر برداشته شدن تحریم‌ها، نام سپاه پاسداران نیز باید از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج شود.

وجود نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا موجب شده تا هرگونه فعالیت نظامیان، شبه‌نظامیان و شرکت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری وابسته به سپاه در سطح بین‌المللی با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

هنوز دقیق روشن نیست که قطر برای حل این اختلاف چه راه‌حلی مدنظر دارد.

اما این نخستین بار است که امیر قطر بدین شکل و در حاشیه یک سفر مهم اروپایی از آمادگی‌اش برای کمک به حل مساله برجام صحبت می‌کند.

شیخ تمیم

شیخ تمیم در حال حاضر در سفر رسمی به اروپا به سر می‌برد

پیش از این، عمان، یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، در مذاکرات اولیه ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق برجام نقشی کلیدی بازی کرد.

اما کمک عمان به دیپلماسی ایران و آمریکا در آن زمان، به شکل قابل ملاحظه‌ای پشت پرده و دور از آگاهی افکار عمومی رخ داد.

این‌بار، قطر که در سال‌های اخیر تلاش قابل ملاحظه‌ای برای پیگیری سیاست خارجی مستقل از عربستان و متحدانش از خود نشان داده، به شکل علنی در تلاش است تا به بن‌بست مذکرات هسته‌ای کمک کند.

همزمان اتحادیه اروپا نیز به اقدامات میانجیگرانه‌ای دست زده و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کمک به حل مساله به تهران سفر کرده است.

در پی سفر آقای مورا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، گفت‌وگو در تهران به حدی پیشرفت داشته که به زودی مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته می‌شود.

اما خیلی زود یک مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن تشکر از تلاش‌های اتحادیه اروپا گفت که اختلافات اساسی هنوز بر سر جایشان باقی است.

با این حال تبلیغات رسانه‌ای در داخل ایران به شکلی است که از نظر دولت هنوز امکان دستیابی به توافق هسته‌ای وجود دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.