رفتن به محتوای اصلی

دانمارکی ها نگرش خود را نسبت به انرژی هسته ای به طرز چشمگیری تغییر داده اند
22.05.2022 - 10:54

زمانی که بحث در مورد انرژی هسته ای می شود، کلمات دارای بار منفی و سناریوهای ترسناک زیاد بودند. از زمان کمپین های دهه 1970 "انرژی هسته ای - نه متشکرم " و حادثه چرنوبیل در سال 1986، مخالفت در دانمارک با معرفی انرژی هسته ای به عنوان نوعی انرژی گسترده بوده است.

تا 6 سال پیش، 66 درصد دانمارکی ها مخالف انرژی هسته ای بودند، در حالی که تنها 17 درصد موافق بودند.

اما نظرسنجی جدید مگافون که توسط Politicen و TV 2 در اواخر مارس 2022، حدود یک ماه پس از تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد، نشان از تغییر نسبتاً مشخصی در نگرش دارد.

نسبت مخالفان و موافقان اکنون تقریباً برابر است با 40 درصد مخالف و 36 درصد موافق.

اکثریت کوچک 38 درصد حتی معتقدند که دانمارک نمی تواند بدون انرژی هسته ای به هدف بی طرف شدن آب و هوا تا سال 2050 دست یابند، در حالی که 33 درصد نگرش مخالف دارند.

بنت لوریتزن، مدیر  بخش دانشگاه   DTU کپنهاک ، در مورد نتیجه نظرسنجی مگافون، به تلویزیون 2 می گوید: - من آن را به عنوان یک تشخیص بیشتر خواندم که انرژی هسته ای در آینده ضروری است.

این روند در سطح اتحادیه اروپا نیز دیده می‌شود، جایی که اخیراً تصمیم گرفته شده است که انرژی هسته‌ای را به عنوان «انرژی سبز» در راستای گاز طبیعی که خالص‌ترین سوخت فسیلی است، طبقه‌بندی کند.

در شرکت سیبورگ (Seaborg Technologies )، ما در حال توسعه نوع جدیدی از راکتور هسته ای هستیم که اساساً متفاوت است

در عین حال، چنین "مهر سبز" انرژی هسته ای باعث جذابیت بیشتر سرمایه گذاران برای حمایت از تحقیقات در زمینه انرژی هسته ای می شود. و دقیقاً در این زمینه است که شرکت دانمارکی Seaborg Technologies در خط مقدم قرار دارد.

این شرکت با استفاده از فناوری جدید، در تلاش است تا نیروگاه هسته ای آینده را ایجاد کند، که هم باید ایمن تر و هم ارزان تر از نیروگاه های فعلی باشد.

مدیر و موسس این شرکت می گوید: در سیبورگ، ما در حال توسعه نوع جدیدی از راکتور هسته ای هستیم که اساساً با راکتورهایی که امروز می شناسیم متفاوت است و می تواند بخش بزرگی از راه حل برای چالش های آب و هوایی باشد.

Troels Schönfeldt (با یک ژاکت قرمز) مدیر Seaborg Technologies است که در حال کار بر روی یک فناوری جدید برای کوچکتر کردن و ایمن تر کردن راکتورهای هسته ای است. او بهمراه با بنیانگذاران شرکت  در عکس بالا دیده می شود

آرم ضد انرژی هسته ای با خورشید خندان در سال 1975 ایجاد شد و از آن زمان به طور گسترده در مبارزات انتخاباتی در دانمارک و خارج از کشور استفاده شده است. تصویر آن لوند را نشان می دهد که لوگو را طراحی کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.