رفتن به محتوای اصلی

تشکر اسرائیل از آمریکا به خاطر 'حفظ نام سپاه در فهرست تروریستی' در پی گزارش پولیتیکو
25.05.2022 - 07:18

نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد غربی گزارش می‌دهد که جو بایدن تصمیم خود برای حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را "نهایی کرده است."

یک فرد دیگر آشنا با موضوع به این روزنامه گفته است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل (یک ماه پیش) با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در میان گذاشت و گفت که "این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای کوتاه آمدن ایران به پایان رسیده است."

ساعتی بعد از انتشار این گزارش نخست وزیر اسرائیل در توییتی نوشت: "از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، جایی که به آن تعلق دارد، استقبال می‌کنم."

او در ادامه به خاطر این "تصمیم اصولی" از رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به پولتیکو گفت: "ما درباره مباحثات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی‌کنیم."

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.

مقام‌های دولت آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام، برای بیش از یک سال مشغول شرکت در مذاکرات غیرمستقیم در وین با ایران بوده‌اند.

 

مقام‌های دولت بایدن در هفته‌های اخیر اشاره کرده‌اند که احتمال خارج کردن نام سپاه از این فهرست هر روز کمتر می‌شود، به خصوص که جمهوری خواهان و حتی بسیاری از دمکرات‌ها در کنگره علیه چنین کاری هشدار داده‌اند.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران قرار است روز چهارشنبه در برابر اعضای کنگره درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گزارش دهد.

یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع ماه پیش به پولیتیکو گفته بود: "موضع آمریکا این است که اگر ایران با گام‌های مشخصی برای اطمینان دادن به نگرانی‌های امنیتی ورای برجام موافقت نکند، واشنگتن حاضر به خارج کردن نام سپاه از طبقه‌بندی تروریستی نیست."

مجلس سنای آمریکا ماه پیش در یک مصوبه غیرالزام‌آور از دولت این کشور خواست که سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند و به تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ادامه دهد.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آن مصوبه ضمن تاکید بر اقدامات دولت بایدن علیه سپاه پاسداران گفت همچنان معتقد است که برجام، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

فرماندهان سپاه

سپاه پاسداران متهم است که در کشورهای دیگر به نارآمی‌های قومی و مذهبی دامن می‌زند و یکی از عوامل مهم بی‌ثباتی و ناامنی در خاورمیانه است

تحلیل بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک

سپاسگزاری‌ علنی‌ نخست‌وزیر اسراییل از رئیس جمهوری آمریکا در شبکه‌‌های اجتماعی به خاطر "تصمیم آقای بایدن به خارج نکردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی"، از آن جهت قدری نامعمول است که مقام‌های آمریکا در هفته‌های اخیر در مورد گره اصلی احیای برجام اظهارنظر قطعی و نهایی نکرده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به پرسش بی‌بی‌سی‌ فارسی در مورد بیانیه نخست وزیر اسراییل گفت: "مذاکرات در فضای عمومی انجام نمی‌شود و ما به ادعاها در مورد اینکه کدام تحریم در چهارچوب احیای برجام برداشته می‌شود، پاسخ نمی‌دهیم. البته اگر ایران بخواهد تحریم‌هایی فراتر از برجام برداشته شود، نیاز است به نگرانی‌های فراتر از برجام هم پاسخ دهد."

واکنشی که احتمال هماهنگ شدن بیانیه رهبر اسرائیل با واشنگتن را کاهش می‌دهد. آیا این تلاشی‌ست از سوی او برای قرار دادن دولت آمریکا در برابر عمل انجام شده و سخت‌تر کردن انعطاف پذیری واشنگتن و تهران برای رفع اختلاف باقی مانده در راه احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی؟

آخرین تماس تلفنی نخست وزیر اسراییل با رئیس جمهوری آمریکا یک ماه پیش بوده. آنچه قطعیست همزمان با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای میانجی از جمله قطر و مقام‌های اروپایی برای یافتن راه‌حلی میانی، دولت اسراییل هم برای جلوگیری از نتیجه دادن آن تلاش‌ها فعال‌تر شده است.

Presentational grey lineبرنامه هسته‌ای

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

تاسیسات هسته ای ایران

ایران و آمریکا بعد از یک سال مذاکرات غیرمستقیم در وین، در آستانه رسیدن به توافق نهایی به دلیل اختلاف بر سر وجود نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اخیرا به بن‌بست رسیدند.

آمریکا می‌گوید که مساله وجود نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، ارتباطی به برجام ندارد و به دلیل فعالیت‌های این نهاد نظامی-سیاسی در سطح منطقه، در این فهرست قرار گرفته است.

در پی این بن‌بست اتحادیه اروپا در اقدامی برای میانجیگری، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی خود را در هفته دوم ماه مه به تهران اعزام کرد.

در پی سفر آقای مورا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مباحثات در تهران به حدی پیشرفت داشته که به زودی مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته می‌شود.

ایران گفت در جریان سفر هفته آقای مورا به تهران "ابتکارات خاصی" مطرح کرده است. اما بعد از آن یک مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن تشکر از تلاش‌های اتحادیه اروپا گفت که اختلافات اساسی هنوز بر سر جایشان باقی است.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود ایران می‌داند برای خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی و تحریم‌های مربوط به آن چه باید بکند.

بر اساس اظهارنظرهای فرماندهان سپاه، یکی از پیش‌شرط‌های آمریکا برای عدم مقابله با این نهاد، متعهد شدن ایران به عدم حمله به منافع مرتبط با آمریکاست؛ تعهدی که ایران حاضر نیست بپذیرد.

به گفته علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، به دلیل تاکید آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه به دنبال این است که «انتقام» ترور قاسم سلیمانی را از آمریکا بگیرد.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ سپاه را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد که بخشی از سیاست موسوم به "فشار حداکثری" علیه ایران بود.

این اولین بار بود که یک نهاد وابسته به یک حکومت در این فهرست گنجانده می‌شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.