رفتن به محتوای اصلی

اعدام در زندان‌های ایران – خردادماه ۱۴۰۱
26.05.2022 - 09:15

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در پی افزایش آمار سرسام‌آور اعدام‌ها در زندان‌های دیکتاتوری ولایت فقیه و برای افشای جنایت سازمانیافته که در نظام ننگین خامنه‌ای در جریان است، گزارش اعدام‌ها را بصورت سرجمع ارائه می‌کند.

بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل در تاریخ ۳خرداد: « اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ از ۱۸ کشور، دستکم ۵۷۹ اعدام ثبت شده می‌باشد که ۳۱۴ مورد آن مربوط به حاکمیت دیکتاتوری در ایران است. این درحالیست که بیش از نیمی از کشور‌های جهان اکنون به طور کامل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند».

دوشنبه سیاه

از عموم هموطنان خواهشمندیم که اخبار و اطلاعات اعدام زندانیان، در دیکتاتوری ولایت‌فقیه را به کانون حقوق‌بشری نه به زندان – نه به اعدام رسانده و ما را در افشای هر چه بیشتر این جنایات یاری رسانند.

زندان قرچک ورامین

چهارشنبه ۴خرداد ۱۴۰۱، یک زن زندانی به نام لادن ملاسعیدی به اتهام «‌قتل عمد» در زندان قرچک ورامین اعدام شد. لادن ملاسعیدی شب گذشته جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. این زن زندانی در ماه گذشته نیز یکبار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود ولی با اخذ مهلت دو هفته ای مجددا به بند بازگردانده شده بود.

 

زندان عادل آباد شیراز

یکشنبه ۱خرداد ۱۴۰۱، یک زن زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. هویت این زندانی اعدام شده « حیاتی»‌ و اتهام وی «‌قتل عمد»‌ عنوان شده است.

یکشنبه ۱خرداد ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ به نام عبدالباری ریگی در زندان عادل آباد شیراز به اجرا گذاشته شد. اتهام این زندانی «‌حمل مواد مخدر»‌ عنوان شده است. اجرای اعدام این زندانی از قبل به خانواده اطلاع داده نشد. مسئولان زندان ساعت ۴صبح با خانواده تماس گرفته و گفتند:‌ «بیایید جنازه را تحویل بگیرید»، اما هنگامی که خانواده برای تحویلگیری جسد به شیراز رفتند، پیکر این زندانی به خانواده تحویل داده نشد.

عبدالباری ریگی

زندان آمل

دوشنبه ۲خرداد، یک زن در زندان آمل اعدام شد. از اتهام این زندانی اطلاعی در دست نیست.

زندان میناب

دوشنبه ۲خرداد، محمد سرخ رو اهل میناب در زندان میناب اعدام شد. اتهام این زندانی «مواد مخدر» عنوان شده است. وی از ۵سال پیش بازداشت و در زندان میناب محبوس بوده است.

محمد سرخ رو

دوشنبه ۲خرداد، عباس کمالی اهل جاسک به اتهام «مواد مخدر» در زندان میناب اعدام شد. وی ۵سال پیش بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان میناب محبوس شده بود.

عباس کمالی

دوشنبه ۲خرداد، یک زندانی در زندان میناب به نام مصدق ملاحی اعدام شد. اتهام مصدق مواد مخدر عنوان شده است. وی در سال ۹۷بازداشت و از آن زمان در زندان بسر برده بود. این زندانی قبل از اعدام ملاقاتی با خانواده نداشته و خانواده این زندانی از اجرای حکم اعدام فرزندشان بی اطلاع بودند.

مصدق ملاحی

زندان شیروان

یکشنبه ۱خرداد، یک زندانی به نام «محمد مراد فاضلی» ۳۷ ساله، به اتهام قتل عمد در زندان شیروان اعدام شد. این زندانی متاهل و دارای دو فرزند بوده است.

زندان زنجان

دوشنبه ۲خرداد، یک زندانی در زندان زنجان به اتهام «قتل» اعدام شد. هویت این زندانی مشخص نیست.

سایر زندان ها:‌

دوشنبه ۲خرداد (دوشنبه سیاه)، در زندان‌های میناب، شیروان، ارومیه و زنجان و آمل دستکم ۳۰ زندانی اعدام شدند. در میان زندانیان اعدام شده، دستکم یک زن زندانی از زندان آمل وجود دارد. مشخصات ۴ تن از اعدام شدگان در این گزارش آورده شده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.