رفتن به محتوای اصلی

بازی تیم‌های فوتبال ایران و کانادا لغو شد
26.05.2022 - 17:35

مناظره درباره لغو مسابقه فوتبال کانادا و ایران

فیفا

بازی با کانادا تا اینجا تنها بازی قطعی بود که قرار بود تیم ملی ایران پیش از جام جهانی داشته باشد

فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد که بازی دوستانه تیم‌ ملی این کشور را که قرار بود در برابر تیم ملی ایران در روز یکشنبه پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) در شهر ونکوور برگزار شود، لغو کرده است.

این بازی در هفته‌های اخیر با اعتراض برخی مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین برخی خانواده‌های کشته شدگان پرواز ۷۵۲ روبه‌رو شد.

پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین در سال ۱۳۹۸ هدف شلیک موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

اکثریت سرنشینان این هواپیما شهروندان دو تابعیتی ایرانی-کانادایی بودند.

بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی و مجازات عاملین اصلی شلیک به این هواپیمای مسافربری هستند.

تیم ملی فوتبال ایران موفق شده که برای سومین دوره متوالی به جام جهانی صعود کند و بازی این تیم در برابر کانادا، تا این لحظه تنها بازی دوستانه قطعی بود که قرار بود پیش از جام جهانی برگزار شود.

اعتراض خانواده‌های پرواز ۷۵۲ چه بود؟

هواپیمای اوکراینی

خانواده‌های کشته‌شدگان می‌گویند که عاملین واقعی این کشتار هرگز محاکمه نشدند

برخی از خانواده‌های قربانیان می‌گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئول مستقیم شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی بوده، با هیچ مجازاتی روبه‌رو نشده است.

این سازمان نظامی-سیاسی قدرت و نفوذ قابل توجهی در ساختار جمهوری اسلامی دارد و شکایت‌های خانواده‌ها علیه این نهاد و فرماندهانش هرگز پیگیری نشد.

حالا برخی از خانواده‌ها می‌گویند که صدور ویزا برای برخی وابستگان سپاه که طور معمول در سفرهایی از این دست تیم‌های ورزشی را همراهی می‌کنند، برای آنها پذیرفتنی نیست.

آنها می‌گویند که سپاه از هرگونه حسابرسی شانه خالی می‌کند و دولت کانادا نیز قدرتی ندارد تا بتواند عاملین اصلی شلیک موشک را مجازات کند. به گفته آنها در چنین شرایطی، برپایی یک بازی دوستانه با تیم ملی ایران، مماشات در زمینه پیگیری دادخواهی آنان به نظر می‌رسد.

پیش از لغو این بازی، حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی، در توییتر نوشته بود: «ما هشدار دادیم که فرماندهان سپاه را به بهانه‌ همراهی با تیم ملی به کانادا راه ندهید. هشدار دادیم که به جانیانی که به دختربچه‌ها اسپری فلفل می‌زنند و زنان را از ورزش محروم می‌کنند ویزا ندهید. اما کسی گوش نداد. ما با عکس قربانیان ج.ا. در ونکوور خواهیم بود.»

چرا ایران و کانادا قرار بود با هم بازی کنند؟

فوتبال

برخی طرفداران تیم ملی ایران می‌گویند که اقدام خانواده‌های بازماندگان، سیاسی کردن ورزش فوتبال است و در این اعتراض‌ها، جنبه مردمی تیم ملی نادیده گرفته شده است

به رغم اعتراض‌ها به این بازی، داراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، کانادا را «بهترین گزینه» برای بازی دوستانه در دوران آماده‌سازی تیم ملی پیش از جام جهانی توصیف کرده بود.

ایران در جام جهانی قطر با تیم‌های آمریکا، انگلیس و برنده پلی‌آف اروپا (یکی از تیم‌های اوکراین، اسکاتلند یا ولز) هم‌گروه است.

به طور معمول تیم‌های ملی فوتبال بعد از قرعه‌کشی جام جهانی بازی‌های دوستانه‌ای با تیم‌هایی برگزار می‌کنند که بازی‌شان به تیم‌های هم‌دسته آنها نزدیک است.

تیم ملی کانادا در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های ملی فوتبال تاریخ این کشور است. این تیم که در رده ۳۸ فیفا قرار دارد موفق شده که به جام جهانی قطر صعود کند.

این دومین بار در تاریخ جام جهانی است که کانادا به این رقابت‌ها صعود کرده است.

کانادا در جام جهانی با بلژیک، کروواسی و مراکش هم‌گروه است.

زمانی که انتقادها به فدراسیون فوتبال کانادا برای برگزاری یک بازی دوستانه در برابر تیم ملی ایران اوج گرفت، این فدارسیون به بی‌بی‌سی فارسی گفت این نهاد پیرو اصول فدراسیون جهانی فوتبال - فیفا - است که مبتنی بر تلاش برای نزدیک کردن ملت‌ها از راه ورزش است.

شدت این انتقادها به حدی بود که جاستین ترودو گفت که برگزاری این بازی، «ایده خوبی» نبوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.