رفتن به محتوای اصلی

یونان, جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرد!
27.05.2022 - 20:06

 

سپاه می‌گوید دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرده است

نیروی دریایی سپاه پیش از این نیز در خلیج فارس نفتکش‌های خارجی را توقیف کرده است

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد که دو نفتکش یونانی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است.

ساعتی پیشتر خبرگزاری نورنیوز - نزدیک به شورای عالی امنیت ملی - از تصمیم ایران برای دست زدن به «اقدامات تنبیهی» علیه یونان خبر داده بود.

سپاه می‌گوید که به دلیل «تخلف» این دو نفتکش در خلیج فارس، آنها را توقیف کرده است. اما در اطلاعیه سپاه اشاره‌ای به جزییات این «تخلف» نشده است.

ایران می‌گوید که یک محموله نفتی‌اش در ‌‌آب‌های یونان توقیف شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، قرار است این محموله نفتی به آمریکا فرستاده شود.

اما درباره چگونگی این توقیف و جزییات اقدامات دولت‌های یونان و آمریکا در ارتباط با آن، خبرهای ضد و نقیضی توسط خبرگزاری‌های غربی منتشر شده است.

روز پنج‌شنبه، خبرگزاری رویترز نوشت که این محموله بر روی نفتکشی با پرچم ایران «در نزدیکی یونان و توسط آمریکا» توقیف شده است.

در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده بود که این محموله نفتی به یک نفتکش دیگر منتقل شده است که توسط دولت آمریکا اجاره شده و به زودی به سوی آمریکا حرکت می‌کند.

اما خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که آتن تایید کرده محموله نفت متعلق به ایران را به درخواست وزارت خزانه‌داری آمریکا به این کشور می‌فرستد.

در این گزارش همچنین آمده که اگرچه کار انتقال این محموله نفتی به یک نفتکش دیگر در روز پنج‌شنبه آغاز شده، اما کار انتقال کامل این محموله چندین روز زمان نیاز دارد.

واکنش رسمی ایران تاکنون چه بوده؟

وزارت خارجه

وزارت خارجه در دو روز اخیر دو بار به شکل رسمی اعتراض ایران را به توقیف محموله نفتی در یونان اعلام کرده است

ایران در نخستین واکنش به این اتفاق، ابتدا در روز چهارشنبه کاردار سفارت یونان در تهران را (در غیاب سفیر) احضار کرد و به این کشور به شکل رسمی به خاطر توقیف نفت اعتراض کرد.

وزارت خارجه ایران همچنین در روز جمعه، این اتفاق را «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

در این روز، کاردار سفارت سوئیس در تهران (در غیاب سفیر) از سوی وزارت خارجه احضار شد تا اعتراض ایران به دست دولت آمریکا برسد.

از زمان حمله دانشجویان اسلامگرای تندرو به سفارت آمریکا در تهران، سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع این کشور فعالیت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، کاردار سفارت سوئیس گفته است که به سرعت پیام اعتراض ایران را به دست دولت آمریکا خواهد رساند.

بر اساس این گزارش، دولت ایران در این پیام به «تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین المللی مربوطه، بخصوص اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی از سوی دولت آمریکا» اعتراض کرد و خواستار «رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن» شد.

اگرچه آمریکا خرید نفت از ایران را تحریم کرده، اما بر اساس قوانین بین‌المللی ایران منعی برای فروش نفت ندارد و در حال حاضر تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

حتی اتحادیه اروپا نیز مانند آمریکا به شکل یک‌جانبه نفت ایران را تحریم نکرده است.

با این حال، این محموله نفت برای نخستین حدود یک‌ماه پیش توسط دولت یونان توقیف شد.

در آن زمان، نفتکشی که این نفت را حمل می‌کرد «پگاس» نام داشت و تحت مالکیت یک شرکت روسی فعالیت می‌کرد. به همین دلیل یونان این نفتکش را به دلیل تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا توقیف کرده بود.

اما بعد از گذشت چند روز روشن شد که این نفتکش روسی، حامل نفت ایران است و به همین دلیل نیز مقام‌های یونانی در آن روزها، این نفتکش را آزاد کردند.

کمی بعد این نفتکش نامش را به «لانا» تغییر داد و با پرچم ایران فعالیتش را از سرگرفت. اما در عین حال این نفتکش همچنان در نزدیکی یونان باقی ماند.

روز چهارشنبه دولت بایدن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرد. به گفته دولت آمریکا، این تحریم‌های تازه «شبکه قاچاق نفت ایران» را هدف گرفته که از سوی روسیه حمایت می‌شود.

بر اساس قوانین بین‌المللی، فروش نفت ایران، قاچاق نفت محسوب نمی‌شود.

بر اساس گفته‌های مقام‌های ایرانی، این نخستین بار نیست که نفت ایران توسط آمریکا توقیف می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران در اسفندماه ۱۴۰۰ گفت به رغم «توقیف مکرر» نفت ایران در ماه‌های قبل‌تر، نه تنها صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

چین یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است که تحریم‌های آمریکا را اجرا نمی‌کند. اما در عین حال روشن نیست که پکن چگونه پول ایران را پرداخت می‌کند.

علاوه بر این خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که بعد از جنگ اوکراین و افزایش تخفیف‌های روسیه برای فروش نفت، چین به شکل قابل ملاحظه‌ای به خرید نفت از روسیه روی آورده است.

بر اساس این گزارش، این موضوع موجب شده تا خرید نفت چین از ایران که نزدیک به یک میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شد، در ماه‌های اخیر به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس؛ آتن جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرد

وزارت خارجه یونان پس از توقیف دو نفتکش با پرچم یونان در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرد.

وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد به سفیر جمهوری اسلامی در آتن نسبت به «توقیف خشونت‌آمیز» دو کشتی با پرچم یونان در خلیج فارس اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه‌های آنها شده است.

این وزارت همچنین از شهروندان یونانی خواست از سفر به ایران خودداری کنند.

پیشتر سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد نیروی دریایی سپاه روز جمعه این دو نفتکش را به دلیل «تخلفات انجام گرفته» توقیف کرد.

کمی قبل از آن، وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت جمهوری اسلامی در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت یونان و در اختیار دادن نفت آن به آمریکایی‌ها، تصمیم به اقدام تنبیهی علیه یونان گرفته است.

همچنین روز جمعه جمهوری اسلامی کاردار سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع ایالات متحده احضار کرد تا به آنچه «توقیف یک کشتی و محموله نفت آن از سوی آمریکا» خوانده شده، اعتراض کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه ششم خرداد نوشت که احضار کاردار سفارت سوئیس در تهران که در غیاب سفیر این کشور صورت گرفت، در ادامه «تلاش‌های دیپلماتیک» جمهوری اسلامی برای رفع توقیف محموله کشتی تحت حاکمیت ایران در آب‌های ساحلی یونان است که «با فشار و مداخله دولت آمریکا انجام شده است.»

بر اساس این گزارش، مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی طی این احضار، «مراتب نگرانی و اعتراض شدید» خود نسبت به «تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه به خصوص اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی از سوی دولت آمریکا» را اعلام و «بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن» تأکید کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.