رفتن به محتوای اصلی

همدلی بازیکنان تیم ملی فوتبال امید ایران، 'تیراندازی در آبادان'
28.05.2022 - 10:05

چهار روز از فروریختن برج متروپل آبادان می‌گذرد. آمار کشته‌شدگان افزایش و اعتراض‌ها گسترش می‌یابد. در اقدامی خبرساز هم، بازیکنان تیم ملی فوتبال امید ایران در ابتدای مسابقه خود پلاکاردهایی در همدلی با بازماندگان به دست گرفتند.

رسانه‌های دولتی در ایران می‌گویند شمار کشته‌شدگان به ۲۸ نفر رسیده است. در پنجمین روز امیدها برای یافتن آنها که زیر آوارند کاهش یافته است.

پیشتر به گزارش ایسنا، احسان عباسپور، فرماندار آبادان شمار مصدومان حادثه را ۳۷ نفر اعلام کرد.. به گفته او ۳۴ نفر آنها از بیمارستان مرخص شدند.

همزمان بی‌بی‌سی فارسی به ویدیوهایی دست یافته که حاکی از "تیراندازی در آبادان" و حمله به معترضان در شاهین شهر و اعتراض در شهرهای دیگر است.

دادستانی خوزستان می‌گوید ۱۳ نفر از مسببان حادثه متروپل در بازداشتند.

بازی تیم فوتبال المپیک ایران با عراق

در تصویر دو تن از بازیکنان تیم ملی المپیک ایران در همدلی با کشته‌شدگان، بازماندگان و خانواده‌هایشان برگه‌هایی به دست گرفتند

توضیح تصویر،

در تصویر دو تن از بازیکنان تیم ملی المپیک ایران در همدلی با کشته‌شدگان، بازماندگان و خانواده‌هایشان برگه‌هایی به دست گرفتند

بازیکنان تیم ملی فوتبال المپیک ایران نیز در بازی با عراق، پلاکاردهایی به دست گرفتند که از همدلی آنها با حادثه دلخراش فروریختن برج متروپل آبادان حکایت می‌کرد.

بازیکنان تیم ملی امید ایران که برای دو دیدار تدارکاتی به عراق رفته‌اند در آغاز مسابقه دوم خود، که روز جمعه برگزار شد، برگه‌هایی دست گرفتند که روی آنها نوشته شده بود: "آبادان تسلیت".

تیم ملی امید ایران با هدایت مهدی مهدوی‌کیا، خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا و المپیک آماده می‌کند.

تیم ملی امید ایران با هدایت مهدی مهدوی‌کیا، خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا و المپیک آماده می‌کند

توضیح تصویر،

تیم ملی امید ایران با هدایت مهدی مهدوی‌کیا، خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا و المپیک آماده می‌کند

بازیکنان جوان تیم ملی المپیک در حالی دست به این اقدام زدند که پیشتر انتقاد وریا غفوری به گرانی‌ها و حمایت او از اعتراضات مردمی پیامدهایی برایش به دنبال داشت و صدا و سیما مدتی تصویر او را حذف کرد.

همدلی بازیکنان تیم ملی جوانان ایران تازه‌ترین واکنش به فروریختن خبرساز برج متروپل در خوزستان است.

پاسخ حکومت به اعتراضات آبادان و اهواز: تیراندازی، گاز اشک‌آور

آبادان

توضیح تصویر،

در ویدیوهایی که از آبادان منتشر شده صدای تیراندازی شنیده می‌شود و گزارش‌هایی از شلیک مستقیم به معترضان منتشر شده است که مستقلا قابل تایید یا تکدیب نیست

چهار روز پس از فروریختن برج متروپل در آبادان، عزاداری و اعتراضات در آبادان و چند شهر دیگر ایران ادامه دارد.

فروریختن متروپل، دامنه واکنش‌ها به سوء مدیریت و فساد اداری در ایران را گسترش داده است.

اعتراض‌ها عمدتا در شهرهای جنوبی ایران رخ داده است.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تظاهرات در آبادان با تیراندازی و در شهرهای اهواز و شاهین شهر با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شده است.

چنانچه در تصاویر به چشم می‌خورد شعارهایی علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران به گوش می‌رسد.

از آن جمله در شهر آبادان، معترضان شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور».

ویدیوهایی که جمعه‌شب از آبادان منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای یگان ویژه به افرادی که برای عزاداری و اعتراض به خیابان رفته بودند تیراندازی کردند.‌

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

بنابر گزارش‌ها نیروهای یگان ویژه نیز در مناطق ناآرام حضوری محسوس دارند.

حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه دوشنبه ۲ خردادماه، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان فروریخت و تاکنون دست کم اجساد ۲۸ کشته از زیر آوارهای آن بیرون کشیده شده است.

عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد. هرچند امید برای یافتن زنده‌ماندگان کمتر شده است.

همچنین در ویدئویی دیگر که به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی، در جمعه شب در شهر ماهشهر ضبط شده، شنیده می‌شود که معترضان شعار می‌دهند: « این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت».

در یکی دیگر از ویدئوها که از محله امیدیه شهر اهواز منتشر شده، معترضان به زبان عربی شعار می‌دهند: «بالروح، بالدم، نفدیک آبادان» (به فارسی: با روح و جانم، فدایت می‌شوم آبادان).

رد شدن از پست Instagram, 2

پایان پست Instagram, 2

یکی از شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفت که در اهواز، حدود ساعت ۹ جمعه شب - ۶ خرداد - مردم برای روشن کردن شمع تجمع کردند. او می‌گوید که حاضران برای مریم و رامین، که جسد آنها امروز از زیر آوار بیرون آورده شد، کل می‌کشیدند و عزاداری می‌کردند اما نیروهای یگان ویژه شروع به ضرب و شتم مردم کردند و جمعیت را با گاز اشک‌آور متفرق کردند.

او افزود که اهواز به طور ناگهانی پر از نیروهای یگان ویژه شده و اینترنت تلفن همراه قطع است. ویدیوهایی که گفته شده مربوط به همین تحولات در اهواز است در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

رد شدن از پست Instagram, 3

پایان پست Instagram, 3

بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌هایی که به حکومت ایران وابسته نیستند، اجازه ندارند که به شکل مستقل اعتراض‌های ایران را پوشش بدهند. به همین دلیل نیز تایید محتوای همه ویدئوهایی که منتشر می‌شوند برای بی‌بی‌سی ممکن نیست.

فساد، سوءمدیریت به ویژه در زمینه نظارت بر ساختمان‌سازی و توسعه شهری و البته ادامه دار شدن مشکلات گوناگون شهروندان (از جمله فقر و بحران اقتصادی اخیر)، از جمله دلایلی هستند که به گسترش اعتراض‌ها در شهرهای جنوبی کشور دامن زده است.

همزمان محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی از فساد گسترده در جریان ساخت برج متروپل آبادان خبر داده است.

در چند سال اخیر اعتراض‌های مشابه از این دست به سرعت به تظاهرات علیه حاکمیت و مشروعیت نظام سیاسی "جمهوری اسلامی ایران" تبدیل شده و شهروندان شعارهایی سردادند که نشان می‌دهد خواستار تغییر نظام سیاسی هستند.

رد شدن از پست Instagram, 4

پایان پست Instagram, 4

فرماندار آبادان از مردم خواست که در محل حادثه تجمع نکنند زیرا «سازه باقی مانده از متروپل ناپایدار است.»

بر اساس تصاویری که از محل این حادثه منتشر شده تعداد زیادی از مردم با وسایل ابتدایی در حال آواربرداری و جستجو به دنبال عزیزان خود بودند.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان تهدید کرد که «انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.»

ابهام درباره مرگ حسین عبدالباقی

در حاشیه اعتراض‌های اخیر، همچنان بدبینی نسبت به گفته‌های مقام‌های محلی درباره مرگ حسین عبدالباقی، مالک پروژه برج‌های دوقلوی متروپل ادامه دارد.

حسین عبدالباقی از سرمایه‌داران وابسته به جمهوری اسلامی محسوب می‌شد که به گفته منابع رسمی، در جریان فروپاشی ساختمان متروپل کشته شده است.

اما معترضان در شب‌های اخیر بارها شعارهایی سردادند که نشان می‌داد مرگ آقای عبدالباقی را باور نکرده‌اند.

این موضوع در سخنرانی عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز، نیز بازتاب داشت و این روحانی، از مقام‌های محلی به خاطر تناقض‌گویی درباره فاجعه آبادان انتقاد کرد.

آقای موسوی‌فرد گفت: «مسئولان وقتی زبان باز می‌کنند، چالش درست نکنند. مثلا می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که فلان فرد مرده است. این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم. یک سخنگوی واحد در این حادثه باید باشد که خبر بدهد.»

رد شدن از پست Instagram, 5

پایان پست Instagram, 5

کمی پس از ریختن ساختمان متروپل رسانه‌های رسمی در ایران گزارش کردند که حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان بازداشت شده است. اما کمی بعد اعلام شد او در حادثه کشته شده و جنازه‌اش هم شناسایی شده است.

عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز در عین حال از «مدیریت واحد» دولت در عملیات جستجوی بازماندگان ستایش کرد و گفت: «برخی که ما را می‌بینند می‌گویند آمده‌اند عکس بگیرند و بروند. باور کنید دولت تمام قد ایستاده است. آقای مخبر الان در آبادان است و وزیر نیز آنجا است، اما یک تعداد می‌گویند هیچ امکاناتی نیست. تقاضای بنده این است که حال که جنازه‌ها زیر آوار است، کنار بروید تا بتوانند در چند ساعت آنها را در بیاورند.»

روند کند امدادرسانی و همچنین تبلیغات گسترده برخی مقام‌های حکومت در ارتباط با اتفاقات متروپل، یکی دیگر از موضوعاتی است که به نارضایتی‌های اخیر دامن زده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.