رفتن به محتوای اصلی

چشمان مراقب برادر بزرگ خیلی هم خوب است. «نقدی بر کتاب 1984 جورج اورول»
30.05.2022 - 11:53

در اینجا میخواهم به این امر بپردازم که قانون و سیاستمداران و بخش بزرگی از مردمان با نگاهی منفی نسبت به کنترل دولتی زندگی انسان ها، چگونه راه را برای انسان های تبهکار باز میگذارند تا زندگی ما انسان های خوب تبدیل به جهنم شود. این روزها به دلیل نبود چشمان مراقب برادر بزرگ زندگی ما انسانها دچار نا امنی بزرگی شده است و اجازه نمی دهند از عمر و زندگی مان لذت ببریم.

تصور کنید جامعه ای را که در آن زندگی می کنید کسی به کسی ظلم نمی کند و مردم با هم بسیار مهربانند و همه تکلیف شان روشن است و از آغاز تولد شان بد و خوب و کم و زیاد این جامعه را پذیرفته اند و شکایتی ندارند و از آن لذت می برند. . در چنین جامعه ای آنچه درنظر اول بناچار باید به چشم بخورد امنیتی است که مردم دارند. این جامعه ای بشدت کنترل شده است بطوری که در هر همه جا دوربین های ویدیو لحظه به لحظه زندگی انسان ها را ضبط می کنند و کلیه اعمال اینترنتی و حرف ها و صحبت ها و چت ها نیز ضبط میشوند. حتا داخل اتاق خواب و توالت و انباری نیز باید حرکات مردمان ضبط شود دیگر چه برسد به خیابانها و مغازه ها. به عیب کار بعدا می پردازم. و اضافه کنم که جورج اورول نویسنده رمان «1984» نگاهی بسیار بد بینانه به چنین جامعه ای دارد. 1984 تقریبا پای ثابت همه لیست‌های پیشنهادی برای خواندن کتاب است. این‌بار هم در لیست 40 کتابی که پیش از مرگ باید خواند قرار گرفته است. در رمان 1984 دنیایی ترسیم میشود که جهان به کلی تغییر کرده و به فضایی امنیتی و ترسناک تبدیل شده است. ارزش‌های سفت و سخت و البته مجازات‌های سفت و سخت. دیگر نه تنها مخالفت علنی با برادر بزرگ جرم محسوب می‌شود، که حتی فکر مخالفت هم با مجازات سنگینی همراه است. پلیس ذهن همه جا را زیر نظر دارد و حتی عشق را به عنوان عنصری مبتذل، برنمی‌تابد. این نگاه بدبینانه نسبت به دنیای کنترل شده و چشمان مراقب «برادر بزرگ» تاثیر گرفته از دنیای کمونیسم دوران استالین بود و افکار چپ های توتالیتر. بسیار بد بینانه و بسیار غیر واقع گرایانه بود. اما اگر بجای «برادر بزرگ» که یک رهبر سیاسی است، قانون را بگذاریم چه؟

اما من در اینجا میخواهم اول به حسن «چشم های مراقب برادر بزرگ یعنی قانون» بپردازم».

حسن کار در این است که شما دیگر نیازی به دزدگیر، سویچ ماشین، قفل فرمان و قفل درب خانه از ترس دزد ندارید. دو چرخه تان را هر کجا خواستید رها می کنید و نیازی به قفل ندارد. حساب بانکی تان نیازی به رمز ندارد و ماشین تان را هرکجا که پارک ممنوع نیست پارک می کنید و میروید پی کار تان. نیازی نیست مغازه ها دزدگیر بگذارند و بانک ها میتوانند با خیال راحت پول نقد جلوی دست شان بگذارند. طلافروشی ها ترسی از دزد ها نخواهند داشت چرا که دزد را با ویدیوی مغازه شان می بینند حتا اگر این دزد ماسک بر چهره داشته باشد. این دزد را میتوان توسط میلیونها دوربین که در همه جا حتا درختهای جنگل هم تعبیه شده اند تعقیب کرد. این دزد از همان هنگام که از خواب بیدار شده یک دوربین حرکات او را ضبط کرده و تا نزدیک بانک حتا از ماسک زدنش هم ویدیو گرفته و براحتی میتوان او را پیدا کرد. اگر زنی به قاضی شکایت کند که همسرش علیرغم میل او با او سکس کرده و این تجاوز به حساب می آید و شوهر بگوید این روش همیشگی سکس ما بوده و خودش میخواسته حال قاضی میتواند دوربین اتاق خواب اینها را چک کند و ببیند ماجرا چه بوده و با خیال راحت حکم صادر می کند. دیگر کودکی در خانه یا توالت یا جنگل مورد سوء استفاده جنسی قرار نمی گیرد. و بسیاری موارد دیگر که به دلیل کنترل شدید انسانها زندگی را برای آنها شاد و دلپذیر می کند.

و اما نقص کار. نقص کار شاید این باشد که شما ناراحت باشید از این که یک نفر 24 ساعته دارد شما را تماشا می کند حتا هنگام سکس یا توالت رفتن یا انگشت به بینی تان کردن و غیره. واقعیت این است که در عمل هیچ کس شما را نمی پاید و مراقب تان نیست چون امری غیر ممکن است. هشت میلیارد جمعیت زمین نیاز به هشت میلیارد نفر دارد که پیوسته 24 ساعته او را توسط ویدیو تعقیب کنند. چنین چیزی غیر ممکن است. پس فایده این ویدیو ها چیست؟فایده اش همان نمونه ای بود که ذکر شد. هنگامی که دزدی میشود، سوء استفاده میشود و شکایتی به مثلا پلیس میشود این چشمان مراقب فایده شان را نشان میدهند. در قانون در چنین مواقعی ویدیوی ضبط شده را به رسانه ها نمیدهند. حتا امروز هم در دادگاه های کشورهای دمکراسی اجازه حضور فیلم بردار و عکاس داده نمیشود برای همین هم می بینید که برای نشان دادن دادگاه در رسانه از نقاشی استفاده میشود. در چنین مواقعی معمولا 5 نفر، یکی نماینده دادستان، نماینده پلیس و وکلای مدافع و قاضی ویدیوها را بررسی خواهند کرد آنهم به اندازه نیاز. مثلا اگر زنی گفته است شوهرش به او در اتاق خواب تجاوز کرده فقط آن صحنه تجاوز در اتاق خواب بررسی میشود و دیگر کسی نمیرود ببیند این آقا در توالت کارش را چه مدت طول داده و چکار کرده.

آنچه میخواهم بگویم این است که وظیفه این دوربین ها را در قرن های گذشته «خداوند تبارک و تعالی» قهار انجام میداد و مجازات ها هم شدید بود مانند قطع دست برای دزدی. یادم هست زمانی حاجی ها وقتی از مکه بر میگشتند می گفتند که وقت نماز مغازه داران مغازه را رها می کردند و میرفتند به نماز. هیچ نگهبان و پلیسی هم نبود. در عربستان مجازات دزدی قطع دست بود و کم و زیاد دزدی هم تخفیف نمیداد و مجازات یکی بود. امروزه متاسفانه همه فهمیده اند که خداوند تبارک و تعالی به اندازه بال پشه ای بر دنیای ما تسلط ندارد و برای بسیاری اصلا وجود خارجی ندارد. لذا تبهکاری ها زیاد شده است. امروز خداوند مراقب جدید، و برادر بزرگ جدیدی بنام قانون میتواند کنترل دوربین ها را بدست بگیرد. ما انسانها بصورت غریزی تمایل به کارهای خلاف داریم و اگر کار خلافی انجام نمیدهیم بخاطر قدرت کنترل مان است اما همه کس چنین قدرتی ندارد. ما انسانها نیاز به یک مترسک داریم که از آن بترسیم و کار خلاف نکنیم. وقتی مطمئن باشید که کار خلاف تان بر ملا میشود و مجازات میشوید و از مجازات خلافی که کرده اید نمی توانید بگریزید بناچار رفتار تان درست میشود. کودکی که به دنیا می آید، در جامعه ای رشد می کند که همه در آن درستکار هستند. کودک نمیداند که این بزرگترها از ترس برادر بزرگ است که خلاف نمی کنند و چون انسانها رفتار اجتماعی شان اکتسابی است، یعنی رفتار درست یا غلط را از اطرافیان و جامعه شان می آموزند، از همان آغاز وقتی می بینند که همه درستکار هستند، بدون آگاهی از وجود دوربین و نگاه مراقب برادر بزرگ بصورت اتوماتیک و طبیعی از جامعه اطرافش یاد میگیرد که درست رفتار کند و تبهکاری نکند. و بدین گونه جامعه اصلاح میشود.

حال ممکن است ایراد بگیرد که این امر دخالت در زندگی خصوصی انسان هاست. در پاسخ باید گفت وقتی شما از بدو تولد بدانید که دوربین ها مراقب رفتار شما هستند، زندگی تان را با این دوربین ها تطبیق میدهید و به گونه ای زندگی کردن را فرا میگیرید و از آن لذت می برید که دیگر نیازی نباشد از دوربین ها بترسید.

مهم نیست که در توالت هستید یا اتاق خواب. هیچ ویدیویی را تا موردی مثلا شکایتی نباشد باز بینی نمی کنند و رمز باز کردن ویدیوها در صورت طرح شکایت و نیاز به بازبینی توسط آن 5 نماینده که ذکر شد میسر میشود و آن 5 نماینده قانون نه عمه شما هستند و نه دوست یا آشنای شما و آنها وظیفه قانونی دارند که آنچه را که می بینند برای کسی بازگو نکنند و برای این کار سوگند میخورند و در صورت خلاف آن مجازات های سنگینی برای شان خواهد داشت. لذا هیچ ترسی از کنترل شدن نباید داشت و برعکس باید از زندگی لذت بیشتری باید برد چرا که «برادر بزرگ» مراقب ماست.

در عمل چه کسی از این کنترل در رنج خواهد بود؟ بجز دزد و تبهکار و خلاف کار و متجاوز؟ شاید هم مثلا میتواند کسی باشد که به همسرش خیانت میکند و ترس دارد مسیر او تا خانه عشقش (که ممکن است خانم یا آقای همسایه باشد) ضبط شود و روزی گندش در بیاید. یعنی ما انسانهای روی زمین باید از امنیت مان چشم بپوشیم بخاطر این که ایشان با خیال راحت تری بتواند دزدی کند، موادر مخدر بفروشد، ماشین بدزدد و تجاوز کند یا به همسرش خیانت کند؟ بسیار احمقانه است که امنیت را فدای «آزادی های فردی» این تبهکاران بکنیم. تبهکاران و متجاوزان از نگاه مراقب برادر بزرگ راضی نخواهند بود که گور بابای شان. واقعا زندگی زیر نگاه برادر بزرگ یک نعمت است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.