رفتن به محتوای اصلی

بیش از ۷۰ سینماگر به امضا کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» پیوستند
01.06.2022 - 14:54

پس از تهدید سینماگران امضا کننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»؛ بیش از ۷۰ سینماگر دیگر به امضا کنندگان این بیانیه پیوستند.

یک روز پس از تهدید سینماگران امضا کننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، محمد رسول‌اف، کارگردان سینما، در اینستاگرام خود خبر داد که بیش از ۷۰ سینماگر به امضا کنندگان این بیانیه پیوسته‌اند.

مسعود کیمیایی، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران از جمله امضا کنندگان جدید این بیانیه است. مجموعه‌ای از سینماگران زن شامل پگاه آهنگرانی، نگین امین‌زاده، پریسا پروین‌نیا، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، نازنین فراهانی و مرضیه وفامهر هم به امضا کنندگان این بیانیه پیوسته‌اند.

امین جعفری، مانی حقیقی، سیامک‌ کاشف‌آذر، مسعود کرامتی، پوریا نوری، کیارش اسدی‌زاده و مجید پیل‌افکن هم از جمله این ۷۰ نفر هستند.

 

روز هشتم خرداد جمعی از سینماگران (۱۰۰ سینماگر) در بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، با اشاره به اعتراضات آبادان و دیگر اعتراضات در سراسر کشور، از نیروهای نظامی عامل سرکوب مردم خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

فرشته صدر عرفایی، سامان سالور، علی مصفا، مجتبی میرتهماسب، تهمینه میلانی، حسن برزیده جعفر پناهی، پوران درخشنده، مجید برزگر، رضا درمیشیان، محمد رسول‌اف و کتایون ریاحی از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

روز سه‌شنبه محمد رسول‌اف خبر داد که «تماس‌های گسترده از نهادهای مختلف با امضا کنندگان این بیانیه آغاز شده و فشار برای پس گرفتن امضاها یا مصاحبه با خبرگزاری‌ها برای بی‌اعتبار کردن بیانیه با شدت تمام ادامه دارد.»

یک روز پیش از آن نیز محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره تلویحی به این بیانیه گفته بود: «با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند، برخورد خواهیم کرد».

در همین حال سایت سینما پرس، وابسته به نهادهای حکومتی بیانیه را به «ایران اینترنشنال» نسبت داد و امضا کنندگان را در ردیف «محارب» گذاشت.

همچنین خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کردند برخی از امضا کنندگان این بیانیه، امضای خود را پس گرفته‌اند.

از سوی دیگر اما جمعی از هنرمندان تبعیدی نیز در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از اعتراضات مردم ایران، به نیروهای سرکوب هشدار دادند تا پیش دچار شدن به «آتش خشم مردم»، اسلحه را زمین بگذارند و به مردم بپیوندند و همزمان از سران اروپا خواستند به «مماشات با جمهوری اسلامی، پوشویان و ماشین تبلیغاتش» پایان دهند.

این بیانیه به امضای جمعی از هنرمندان در تبعید از جمله هما اسکندری، نیکزاد نجومی، مصطفی عزیزی، کامران ملک مطیعی، مهدی موسوی، فاطمه اختصاری، طاهره عبدلی، سعید رضازاده، رضا عقیلی، رضا زواری، نازنین افتخاری، میلاد گرگین، ایمان رضایی، آذین ساداتی، آزیتا شش بلوکی و سینا ممتحن رسیده است.

پیش از این، کانون نویسندگان ایران هم با انتقاد از سرکوب اعتراضات خوزستان در بیانیه‌ای نوشت: ‌ «حقایق را می‌توان از دهان مردم داغ‌دیده شنید. مردمی که زیر ضرب گلوله و باتوم و گاز اشک‌آور، خودشان هم دست‌ به‌ کار آواربرداری و امداد شده‌اند، هم دست‌ به‌ کار خروشیدن و فاش کردن و اعتراض.»

زر امیرابراهیمی، بازیگر زن سینما نیز پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره کن به دلیل بازی‌اش در فیلم «‌عنکبوت مقدس»، هنگام دریافت جایزه با مردم آبادان ابراز همدردی کرد.

سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا» هم همدردی و همراهی خود را با مردم آبادان ابراز کرد.

وعده کمک «۷۰ میلیارد تومانی» دولت ایران برای جبران خسارت متروپل

 

 

متروپل

با گذشت ۱۰ روز از فروریختن ساختمان متروپل آبادان و ادامه اعتراضات به نحوه مدیریت بحران، دولت ایران از کمک ۷۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارت آسیب دیدگان خبر داده است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران گفته که هیات وزیران این رقم را برای «جبران بخشی از هزینه‌های حادثه‌دیدگان ساختمان متروپل» تصویب کرده که از محل منابع مدیریت بحران پرداخت خواهد شد.

به گفته او مالک این ساختمان بعدا باید همه خسارت‌ها را پرداخت کند.

آقای بهادری گفته: «هزینه‌های خسارت‌دیدگان در این سانحه را باید مسببان آن پرداخت کنند که بعدا از محل فروش اموال آنها انجام خواهد شد.»

این اظهارات در حالیست که بعضی مقام‌های دولتی در ایران از توقیف اموال حسین عبدالباقی، مالک ساختمان فروریخته متروپل خبر داده‌اند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته: «امیدواریم به زودی با جبران خسارت‌ها این موضوع تمام شود؛ البته اموال مالک توقیف شده تا از محل آن خسارت‌ها جبران شود.»

پیشتر استاندار خوزستان هم از مسدود شدن تمامی حساب‌های آقای عبدالباقی برای جبران خسارت خبر داده بود.

بعد از فروریختن ساختمان متروپل اخبار متناقضی درباره سرنوشت آقای عبدالباقی در رسانه‌های ایران به نقل از مقام‌های این کشور منتشر شد؛ در ابتدا خبر از دستگیری او بود و بعد تلویزیون ایران در گزارشی که خانواده او را به تصویر کشید، از مرگ او در ساختمانی که مالکش بود خبر داد.

بعدا هم رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، هویت حسین عبدالباقی را تائید کرد؛ با این وجود برای بسیاری شبهات فراوانی درباره مرگ او وجود دارد.

با وجود این تائید، محمدحسین احمدی شاهرودی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره زنده بودن یا مرگ او ابراز تردید کرده و گفته: "ما نمی‌دانیم این آقای عبدالباقی، واقعا عبدالباقی است هنوز، یا عبدالفانی است."

در حالی که ده روز از فروریختن ساختمان متروپل گذشته مقام‌های محلی در ایران از رسیدن شمار کشته شدگان به ۳۷ نفر خبر داده‌اند.

همزمان قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران متولی آواربرداری و تخریب شده است.

استاندار خوزستان علت انتخاب سپاه در این عملیات را «آوردن ماشین آلات فوق سنگین و تجهیزات» عنوان کرده است.

شمخانی

عزارداری در تهران؛ فاجعه در آبادان

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مراسمی که دیروز در مسجد ولی‌عصر تهران برگزار شد به ابراز همدردی با خانواده قربانیان ساختمان متروپل پرداخته و گفته است: مردم آبادان در جریان فرو ریختن ساختمان متروپل زیر دو آوار واقعی و روانی مانده‌اند.

او به طور تلویحی به اعتراضات بعد از اتفاقات ده روز پیش اشاره کرده و گفته: «آوار روانی هدایت شده توسط رکس‌سازان سلطنت‌طلب خارج‌نشین و امتداد داخلی آن‌ها دو آواری بود که به شکل همزمان بر مردم آبادان و داغدیدگان آبادانی و ساکنان آبادان وارد شد.»

آقای شمخانی همچنین گفته: »آوارریزان دست به تولید و نشر حداکثری شایعات بی‌اساس به منظور تشویش اذهان مردم زدند.»

در پی ریزش متروپل، گزارش‌های متعددی در مورد روابط هلدینگ عبدالباقی، سازنده متروپل، با مقام‌های محلی و دولتی، و پیگیری نکردن گزارش‌های فنی در مورد نواقص متروپل منتشر شد.

طی روزهای گذشته در موراد متعددی حضور مقام‌های ایرانی و محلی با واکنش تند تجمع کنندگان روبرو شده بود و اعتراضات ادامه داشته است.

‌دیروز (سه‌شنبه/ دهم خرداد) ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بسته شدن خیابانی با سنگ در شادگان را به تصویر می‌کشید و آتش‌سوزی هم در آن دیده می‌شد.

بی‌بی‌سی نتوانسته است به‌صورت مستقل تاریخ این ویدیوها را تایید کند اما گفته می‌شود که تعدادی از جوانان شادگان در همبستگی با مردم عزادار آبادان اقدام به این کار کرده‌اند.

همزمان ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از حضور نیروهای امنیتی در شاهین شهر خبر می‌دهد؛ گفته می‌شود این ویدیو مربوط به دهم خرداد است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.