رفتن به محتوای اصلی

گفتگو ي كيانوش توكلي با فريدون احمدي در باره سخنراني رضا پهلوي
04.06.2022 - 22:24

شاهزاده رضا پهلوی روز جمعه ۱۳ خرداد در یک سخنرانی و نشست مطبوعاتی گفت امروز خانواده‌ای نیست که رژیم جمهوری اسلامی، عزیزی را از او نگرفته باشد. او گفت که این حکومت از تأمین نان مردم عاجز مانده و رفتنی است.

شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر اینکه میزان آمادگی مردم برای مقابله با حکومت و از سوی دیگر درماندگی حکومت به بیشترین حد رسیده، خواستار راه‌اندازی سریع ساز و کار هماهنگی برای مدیریت جنبش‌های اعتراضی و اعتصابات در ایران شد.

او در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره مکانیزم هماهنگی بین نیروهای مبارز، وضعیت فعلی کشور را شبیه به رمان بینوایان ویکتور هوگو توصیف کرد و گفت که حکومت از تأمین نان شب مردم عاجز شده و کارد به استخوان رسیده است.

شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد که در حال حاضر مهم‌ترین موضوع، پر کردن خلأ پس از فروپاشی جمهوری اسلامی است و وضعیت آینده، بستگی به نقش مردم دارد اما نیاز به رهبری هم وجود دارد.

به گفته او، این رهبری مانند سابق نیست که یک نفر همه دستورات را بدهد و به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کرد تا همه نیروها، وضعیت را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

شاهزاده رضا پهلوی گفت که اگر نیروها و رهبران سیاسی خود را برای ایفای نقش در آینده آماده نکنند باز کار نیمه کاره خواهد ماند.

او در ابتدای سخنان خود ضمن همدردی با خانوادگان سوگوار متروپل و جان‌باختگان اعتراضات ماه‌های اخیر، دی ۹۶ و آبان ۹۸، مقاومت مردم در اعتراضات ماه‌های اخیر را شبیه به ایستادگی مردم در مقابل صدام در جنگ هشت ساله دانست.

شاهزاده رضا پهلوی خطاب به مردم گفت: «این بار شما با دستان خالی در مقابل دشمنی قرار دارید که نه در بغداد، بلکه در بیت فساد و جنایتش در تهران نشسته است.»

او «شعارهای هوشمندانه در اعتراضات دلاورانه برای نجات میهن» را نشان دهنده آن دانست که مردم هم مشکل را یافته‌اند و هم راه حل را.

شاهزاده رضا پهلوی گفت که برای فردای پس از رفتن رژیم جمهوری اسلامی نگران نیست و در داخل ایران نیروهای متخصص و میهن‌پرست به اندازه کافی وجود دارد که کشور را به بهترین شکل اداره کنند.

او گفت: «کسانی که نگران آلترناتیو هستند آیا فکر می‌کنند مردم ایران جایگزینی برای کسانی که شغل اول و آخرشان روضه‌خوانی است ندارند؟! حتما دارند.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: «مهم‌ترین کاری که من در پاسخ به اعتماد هم‌میهنان انجام می‌دهم تقویت صدایشان است نه اینکه برایشان نسخه بپیچم.»

او تأکید کرد دغدغه جوانان مبارز امروز اتفاقات ۶۰ سال گذشته نیست و گفت که مبنای دعوتش همیشه «همبستگی و آشتی ملی» بوده است.

شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان دیروز [دیگر] به دنبال اصلاح نظام نیستند اما باید به صف مبارزان سکولار دموکرات بپیوندند.»

او همچنین درباره همراهی سایر دولت‌ها با اعتراضات مردم ایران گفت: «کشورهایی که امروز جواب مثبت به خواسته‌های مردم ایران ندهند، فردا در ته صف قرار خواهند گرفت.»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، کمک کردن به مردم ایران یعنی کمک نکردن به جمهوری اسلامی، پس هر سیاست کشورهای دیگر که به نفع جمهوری اسلامی باشد، به زیان مردم است.

او از هنرمندان خواست صدای مردم ایران باشند و به شکل‌گیری تجمعات اعتراضی کمک کنند.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین از ایرانیان خارج از کشور خواست با انعکاس دادن اعتراضات و ارتباط با سیاستمداران و مقامات محل سکونت خود، اجازه ندهند روایت‌های دروغ مدافعان رژیم به روایت غالب درباره ایران تبدیل شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.