رفتن به محتوای اصلی

کریم شامبیاتی: مبارزه مردم برای آزادی و جایگاه شاهزاده رضا پهلوی در تقویت این مبارزه
05.06.2022 - 18:18

تنفر از روحانیت

آقای محقق داماد شب پیش خبردار شد که نفرت از روحانیت در ایران دیگر حد و مرزی ندارد. موضوعی که جامعه‌شناسان ایرانی دست‌کم از سال 98 مکرر به دولت هوشدار می‌دادند اما، گویا آن هشدارها باب طبع «آقای داماد» نبود، و ایشان منتظر ماندند تا بعد از گذشت چند سال که همه نوع امکان چاره‌اندیشیی بود، تنها از کانال ویژه‌ای خبردار گردد. در حالی که در تمام آن گزارش‌ها و پژوهش‌های ارسالی به دولت، تنفر از روحانیت بسیار برجسته بود و نقش محوری داشت.

تنفر از روحانیت در ایران به‌قدری ریشه‌دارست که دیگر بحث کلیدی بر سر روحانیان خوب و بد، سنتی و غیرسنتی، اصلاح‌طلب و اصول‌گر، دولتی و غیردولتی نیست؛ حتی بحث بر سر یک موضوع مهمی چون نحوه‌ی زندگی هم نیست که کدام بخش از روحانیون خارج از دایره رانت و نظام رانتینه زندگی می‌کردند و نان و ماست حاصل از زحمت خودشان را می‌خوردند؛ بل‌که علت بنیانی تنفر و مرزبندی اصلی مردم با آخوندها بر سر روحانیان مسئولیت‌پذیر و غیرمسئولیت‌پذیر هست.

با توجه به داده‌های بغایت مهم بالا و دیگر داده‌های موثق و مستندی که جامعه‌شناسان ایرانی از داخل گزارش می‌دهند، جامعه و به‌ویژه تهران را "آبستن یک شورش سهمگین و کور" می‌بینند؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد _‌که می‌افتد‌_ با یقین کامل باطلاع عمومی می‌رسانم که بجز خانواده آیت‌اله منتظری که پدر و پسر مسئولیت پذیرفتند و بعضی از خبرهای زندان و مناسبات رانتی بیرون از زندان را افشاء کردند؛ مآبقی، در خطر تهاجم و مرگ قرار دارند.

ناگفته نگذرم که اگر چنین اتفاق بسیار وحشتناک و غیرانسانی‌‌ای در ایران رُخ دهد، همه ما دوباره گرفتار عواقب فاجعه باری شبیه انقلاب 57 خواهیم شد که رهبری کم‌کلاس اما عوام‌فریب، دوباره سوار موج کور و سهمگینی خواهد شد برای راه انداختن رودی پُر خون. از من گفتن!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.