رفتن به محتوای اصلی

"گاهی به شرایط حاکم بر جهان و تاثیر آن بر ایران
06.06.2022 - 03:30

فایل صوتی  جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه ۱۵ خرداد
موضوع: نگاهی به شرایط حاکم بر جهان و تاثیر آن بر ایران میهمان: رفیق مهدی فتاپور
لینک گروه:
https://t.me/+rC-StPOeVZ84N2Ix

سوالات مطرح شده در جلسه : 

  • ·       با درود و خوشامد به شما _ شما مناسبات کنونی جهان را با امپراتوری  سرمایه مالی ارزیابی می کنید  و در عین حال که به درستی میگویید جهان دوقطبی گذشته نیست و امریکا قدرت مسلط نیست و به عبارتی سرکردگی امپراتوری جهان را ندارد و کسی به حرفش گوش نمی کند  با این نظر اولا قدرت دلار را برمناسبات اقتصادی جهان سرمایه داری چگونه توضیح می دهید و دوم اینکه چطور می توانید تبعیت کشور های سرمایه داری از سیاست های امریکا علیه دیگران از جمله اعمال جنگ اقتصادی با حربه تحریم را توضیح دهید و در نهایت نقش امریکا در ناتو را  با اعمال نفوذ امریکا و سرکردگی آن در این پیمان چگونه ارزیابی می کنید ؟
  • ·       خسته نباشید لطفن فرق بین جهانی شدن و جهانی سازی را بفر مایید در ضمن بفر مایید که چرا نیروی کار و دستمزد جهانی نمی شود  سپاس
  • ·       تاثیر تورمی که الان بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی با آن روبرو هستند بر شرایط امروز ایران چیست؟
  • ·       سلام رفیق فتاپور شما اگر اشتباه نکنم بیشتر نگاهتون به جهان و تاثیرپذیری و الگو برداری از آن برای کشورهای نظیر ایران است آیا این نگاه باعث نمیشه تحلیل مشخص از شرایط مشخص در داخل نداشت و چون ذهنیت رو برعینیت می نشناید امکان برقراری ارتباط وسیع با مردم از چپ گرفته می شود؟آیا این نگاه باز امکان طرفداری ازیک گرایش مسلط جهانی رو به یک گرایش دیگر ترجیح نمیدهید  و خارج از منافع ملی به بک طرف نزدیک و از یک طرف دیگر دورمی شوید؟
  • ·       آیا دیدن به شکل قطب بندی باعث نمی شود فرصت به سرمایه بدیم که مردم رو در این قطب بندیها سرگرم و از تغییرات اساسی در کشورهای پیشرفته فاصله گرفته شود و به جای سوسیالیسم که به نظر من نتیجه رشد و پیشرفتگی سرمایه داری است و زمینه آن در کشورهای پیشرفته سرمایه داری ست به شکل شعاری در کشورهایی نظیر روسیه وبه شکلی که اقتصاد دولتی است و سوسیالیسم نیست شبه سوسیالیسم برقرارشه که نتیجه مطلوبی به همراه نداشته
  • ·       ایاشکل واقعی یک جهان با تضادهای بهینه شده در هر جامعه  نیست ودر هر کشوری سمت وسوی حرکت روبه رشدش متفاوت در جایی زمینه گرایش سوسیالیستی سمت و سوی آن ودر جای دیگر حرکت به سمت دمکراتیزه شدن سمت وسوی آن است؟
  • ·       درک دیالکتیکی از پدیده ها یعنی پذیرش تغییر مداوم آنها - اینکه حیطه های جغرافیای سرمایه تغییر کرده باشد که خوب قبل درک است و قابل پذیرش - ولی ماهیت سرمایه داری یا امپریالیسم که فرقی نکرده است . اینطور نیست ؟
  • ·       نوع ‌روابط ‌جدید ‌‌استثماری‌ نیست؟ آیا‌ ویژگیهای‌ امپریالیسم ‌تغییرکرده است ؟
  • ·       جهانی سازی چقدر با تعریف لنینی امپریالیسم که گسترش سر مایه مالی است،چقدر  هما هنگی می بینید در ضمن جهان را چند قطبی ارزیابی می کنید یا نه ؟ جای چین ویتنام کوبا و کره شمالی و...در کدام قسمت این جهان و چه اردوگاهی تعریف می شود و در جهانی سازی  این جبهه چه نقشی دارند؟
  • ·       با توجه به تشدید عملکرد نئولیبرالیسم در سطح  جهانی و از طرفی رشد نئو فاشیسم و ضرورت مبارزه جدی نیروهای چپ  بصورت متحدتر و منسجمتر آیا وقت آن نرسیده که نیروهای چپ از اختلاف بر سر نیاز به انقلاب و بحث بر سر وجود نبرد طبقاتی در جامعه دست بکشند و بصورت جدی مبارزه کنند؟
  • ·       اکنون در جهان شاهد هستیم که قدرت عظیم اقتصادی چین به سرمایه دارهای همه کشورها پیشنهاد روابطی برد-برد را داده که برای سرمایه داران کشورها جذاب بوده. در منطقه ما کشورهای خلیج فارس و پاکستان که متحدان دیرینه غرب بودند، تمایل خود را به چین دارند نشان می دهند. بنظر می رسد سرمایه داری ایران هم تمایل به چین پیدا کرده هرچند سرمایه داری دلال غرب در ایران بشدت مقاومت می کند. بنظر شما آیا این تمایل سرمایه داری ایران به چین می تواتد برای رشد صنعتی کشور مفید باشد و مورد جمایت مردم قرار گیرد؟
  • ·       آیا بعد از جنگ اوکراین همچنان معتقد هستید که قدرت نظامی اقتصادی آمریکا همچنان توان ضربه زدن به هر کشوری را که بخواهد دارد؟
  • ·       برلوسکونی گفت روسیه از غرب منزوی شد و غرب از کل جهان.  بنظر شما آیا این به آن معناست که غرب به سیاست خود در قبال روسیه و چین نمی تواند ادامه دهد؟
  • ·       بادرود وخسته نباشید موضع گیری احزاب کمونیست کارگری و چپ و دیگر نیروها در دو جبهه در جریان اوکراین چگونه ارزیابی می کنید؟
  • ·       نظام سرمایه داری هر گاه احساس کند، منافعش در خطر است با حفظ ماهیت، پوست اندازی می کند و در بهره کشی تغییر شکل می دهد. با دادن امتیاز خیلی کم به طبقه کارگر ،بقاءی خود را تداوم می بخشد. بنظر شما با پیروی از این سیاست، در چه فرایند ودر چه زمانی سرمایه داری به سوسیالیسم ارتقاء خواهد یافت؟
  • ·       با سلام ، شما معتقد هستید که عملکرد روسیه در ارتباط با اوکرایین ، باعث رشد نیروهای راست و از جمله ناتو شد. آیا فکر میکنید که اگر روسیه دست به این اقدام نمیزد ، نیروهای راست رشد نمیکردند و بر علیه منافع ملتها و کشورهای ضعیف عمل نمیکردند؟ لطفا با توجه به اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ روز از جنگ اوکرایین میگذرد و خیلی مسائل مربوط به نیروهای راست و فاشیست و نقش ناتو و … مشخصتر شده ، توضیح بفرمایید که اگر روسیه این اقدام را نمیکرد ، نقش امپریالیسم و سرمایه‌ داری جهانی چگونه میبود . با تشکر .
  • ·       حوزه ی کنشگری راست افراطی را در دوران گلوبالیسم منطقا نمی توان به اقلیم خاصی منحصر کرد.
  • ·       به نظر شما عملکرد این جریان در روسیه و رابطه ی سیاست حاکم بر روسیه با جریانات راست افراطی چگونه است؟ آیا می توان ادعای روسیه مبنی بر عملیات ویژه برای نازی زدایی را باور کرد؟
  • ·       با درود حضورمهمان گرامی وادمین های عزیزوهمراهان محترم...رفیق فتاپور..همانطورکه میدانیم...در۶۰سال گذشته جهان دوقطبی بود..سرمایه داری وسوسیالیستی سپس راه رشدعیرسرمایه داری..وحضوراحزاب چپ دراین موضع.که این تزشکست خورد واردگاه سوسیالیسم هم درابعاداقتصادی نتوانست با موفقیت ورفاه پیش رود..وکشورهای..چین..و..البانی وفکارمختلف چپ...نتوانستندجایگاه مردمی بین مردم جامعه خودداشته باشندودرروشنفکری ماندند......باتوجه به این وضعیت اقتصادی سیاسی اجتماعی جهانی هنوزمیتوان جهانی شدن رامطرح نمود؟متاسفانه احزاب چپ درمیان اجتماع خود...درپشت مردم جامعه خودگام برمیدارند..ونطام جهانی سرمایه داری..همچون موریانه جهان رافراگرفته.....پس جهانی شدن چه هدفی برای پیشرفت طبقه کارگری حهانی چه برنامه ای دارد؟سپاس ازحضورتان
  • ·       درود شکل سیاسی یا محبوبیت مردم و یا نبود محبوبیت حاکمیت کشورها تحلیل ساختار اقتصادی و صورت بندی اقتصادی کشورها نیست، که در سخنان شما چند بار شنیده شد؛ لطفن دقیق بفر مایید که ویتنام کشور سر مایه داری است یا نه ؟   سپس ساختار اقتصادیش چیست؟ هم چنین، چین و کوبا؛ جای این کشورها در جهانی سازی نیولیبرالیسم کجاست ؟ ‌ سپاس

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.