رفتن به محتوای اصلی

شهامت اخلاقی
06.06.2022 - 05:29

نوشته ای دقیق وروشن از یار قدیمیم آقای اصغر جیلو در جواب به کامنت گذارانی که به انحای مختلف نوشته من در رابطه با سخنرانی اخیر آقای رضا پهلوی را نخست معادل سلطنت طلبی من گرفته بدون توجه به نوشته وپاراگراف نقل شده از سخنرانی ایشان که پیامی جز در خواست اتحاد عمل تمامی نیروهای اپوزیسیون ندارد بر من تاخته اند . بدون توجه به فرازانتخابی من از سخنرانی که به همراهی وحمایت از جنبش مردم ایران تاکید داشته وامر مربوط به شکل حکومت را منوط به رای مردم و انتخاب آن ها می داند. .

ممنون اصغر عزیز همسنگر و هم شهری بدون ادعای سال ها مبارزه با همان شهامت دیرین .

اصغر جیلو "ا ین چند خط را برای "با سوادان چماق به دستی" که در کار تخریب پست گذار و یا هم نظران وی هستند مینویسم. محترمینی که این بدیهیات را ردمیکنند لطف کنند به جای تهمت و مغلطه و تخطئه و تخریب و سنگر گرفتن پشت دیگران بگویند چرا با این بدیهیات سر سازش ندارند؟

-نه جمهوریخواهی محتص چپ هاست و نه دموکراسی معادل جمهوری است. به طور اخص در مورد ایران بر عکس سخن برخی ، همه عوامل برای تبدیل هم مشروطه سلطنتی و هم جمهوری خالص به استبداد، بطور یکسان مهیاست؛ فقط نگاهی گذرا از انقلاب مشروطیت به بعد تا به امروز بکنید تا این حقیقت را در یابید. امروزه، حتی دموکراسی ها در جوامع بسیار پیشرفته‌ای با نهادهای بسیار جا افتاده مدنی در معرض حمله و نابودی از سوی نیروهای واپس گرایی قرار دارند که از درون مجموعه مناسبات موجود در درون و مابین جوامع انسانی، مدام باز تولید شده و قدرت میگیرند. تجربه پیروزی ترامپ، روی کار آمدن شخصیتهای نیرومند دیکتاتور مآب در برحی کشورهای اروپای غربی، و خیز نیروهای نژادپرست در اروپا برای تسخیر قدرت دولتی به اندازه کافی بر نظریات قدیمی در مورد قوانین حاکم برسیر تاریخ خط بطلان کشیده‌اند. هیچ تضمین قطعی برای گذر به دموکراسی از طرق جمهوری یا مشروطه سلطنتی در کشور ما وجود ندارد. تجربه نشان میدهد که تبدیل یک حمهوری عرفی دموکراتیک به یک جمهوری مادام العمر دیکتاتورمآب، پدیده‌ای شایع در اغلب کشورهایی رو به توسعه بوده است. باید این حکم را با گوش جان شنید و باورکرد تازمانیکه مکانیسمهای کنترل قدرت دولتی در یک جامعه نهادینه نشده باشند هیچ تضمینی برای تداوم دموکراسی وجود نخواهد داشت، و بر همین اساس، نه باور به مشروطه سلطنتی و نه جمهوری خواهی نباید مرز عبور ناپذیر مابین نیروهایی باشند که اولویت سیاسی آنها جایگزینی خیر دموکراسی به جای شر استبداد دینی جمهوری اسلامی در کشور است. تمامی کسانی که امروزه رضا پهلوی را به جای جمهوری اسلامی مینشانند، و یا در بهترین حالت میکوشند بر خورد یکسان و موازی با هر دو را تحت عنوان "شیخ وشاه" با شانتاژ و جوسازی به دیگر نیروهای جمهوریخواه و گروههای اتنیکی تحمیل کنند، تحقق هدف مقدم دموکراسی در ایران را به تعویق انداخته و در عمل به ابزار دستگاه ایدئولوژیک-تبلیغاتی جمهوری اسلامی تبدیل میشوند. و بالاخره اینکه نباید این حقیقت را از یاد برد که چماقداری و شانتاژ بر علیه مخالفین جمهوری اسلامی، چه در لباس دفاع از سلطنت و چه زیر پرچمهای دروغین چپ گرایانه "کمونیستی و سوسیالیستی و ضد امپریالیستی"، از راه کارهای اصلی ارگانهای تبلیغاتی-امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از همبستگی و همراهی و اتحاد مخالفین جدی و اصیل نظام جمهوری اسلامی در گذار به دموکراسی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.