رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل «سیاست حمله به سر هشت‌پا» را علیه ایران در پیش گرفته است
10.06.2022 - 05:48

نفتالی بنت: اسرائیل «سیاست حمله به سر هشت‌پا» را علیه ایران در پیش گرفته است

 

هفته نامه بریتانیایی اکونومیست در گزارشی در شماره جدید خود، با درج بخش‌هایی از مصاحبه با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به بررسی رویکرد جدید آن کشور نسبت به ایران پرداخته است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در این مصاحبه از تغییر سیاست کشورش نسبت به ایران خبر داده و گفته است که «ما دکترین هشت‌پا را به اجرا گذاشته‌ایم و دیگر با شاخک‌ها، با گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما معادله جدیدی را تدوین کرده‌ایم و سر هشت‌پا را هدف می‌گیریم.»

اکونومیست یادآور شده است که در گذشته اسرائیل حملات خود را کمابیش بر برنامه هسته‌ای و کارشناسان مرتبط با آن محدود کرده و در عملیات علیه سپاه پاسداران و نیروی قدس، هدف‌هایی در کشور ثالث مانند سوریه را در نظر می‌گرفت اما اخیرا مستقیما به اهداف سپاه پاسداران در داخل ایران حمله می‌کند.

به نوشته این هفته‌نامه، عملیات علیه یک کارخانه ساخت پهپاد متعلق به سپاه پاسداران در غرب ایران در ماه فوریه و ترور یکی از فرماندهان نیروی قدس در پایتخت ایران در ماه مه امسال از جمله این حملات بوده است.

صیاد خدایی

پوستر بزرگداشت حسن صیاد خدایی که گفته شده از فرماندهان نیروی قدس بود و توسط اسرائیل در تهران ترور شد

همزمان، اسرائیل به مراتب کمتر از گذشته در مورد عملیات علیه ایران رودربایستی نشان می‌دهد.

تا پیش از این، معمولا مراجع رسمی اسرائیل اطلاعاتی در مورد عملیات علیه ایران فاش نمی‌کردند و از تایید دست داشتن در آنها خودداری می‌ورزیدند اما حالا مقامات ارشد دولتی اسرائیل گاه حتی فقط چند ساعت پس از چنین عملیاتی، جلسات توجیهی با رسانه‌ها برگزار کرده و با شرط عدم نقل قول یا ضبط جلسه، به آنها امکان می‌دهند با اطمینان بیشتری در مورد ارتباط اسرائیل با اینگونه عملیات اطلاع‌رسانی کنند.

به نوشته اکونومیست، اخیرا موساد حتی صدای ضبط شده بازجویی از یک عضو سپاه پاسداران را منتشر کرد و گفت که این بازجویی در داخل ایران صورت گرفته است.

به نوشته اکونومیست، همه اعضای تشکیلات امنیتی اسرائیل از این بی‌ملاحظگی در افشای عملیات علیه ایران راضی نیستند و گفته می‌شود برخی از ماموران پیشکسوت معتقدند که دردسر انگشت‌نما کردن حکومت ایران بیشتر از فایده آن است.

مامور

منابع رسمی اسرائیل نوار بازجویی از «یک مامور سپاه پاسداران» در داخل ایران را منتشر کردند هرچند مقامات ایرانی ارتباط این شخص با نهادهای نظامی و امنیتی را تکذیب کرده‌اند

خود آقای بنت به سیاست رسمی اسرائیل پایبند است که رسما مسئولیت هیچ عملیات خاصی علیه ایران را برعهده نمی‌گیرد اما در مورد واکنش احتمالی ایران به این حملات می‌گوید آنها «به مراتب بی‌جربزه‌تر از آن هستند که فکرش را بکنید».

نفتالی بنت در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد جدید می‌تواند ایران و گروه‌های نیابتی آن را از اقدام مسلحانه علیه اسرائیل بازدارد، گفت حزب‌الله لبنان و حماس - که گروه‌های وابسته به ایران هستند - در سال گذشته به هیچگونه تهاجمی علیه اسرائیل دست نزدند. او همچنین امیدوار است که عملیات مستقیم اسرائیل باعث شود ایران توافق هسته‌ای سختگیرانه‌تری را قبول کند.

او معتقد است که تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را به چنان وضعیتی رسانده که اگر آمریکاییان به سختگیری ادامه دهند، می‌تواند ایران را به قبول توافقی وادار کنند که برخلاف برجام فعلی، موعد نظارت و کنترل فعالیت‌های اتمی ایران پس از چند سال به پایان نخواهد رسید.

نخست وزیر اسرائیل همچنین در نظر دارد بودجه نظامی خود را در برابر ایران به حدی برساند که، به گفته او، ایران را درگیر «جنگ ستارگان مالی» کند. اشاره او به برنامه تسلیحاتی ایالات متحده در دهه ١٩٨٠ است که شوروی را ناگزیر کرد برای رقابت با آن بودجه نظامی خود را تا حد فروپاشی اقتصادی افزایش دهد.

اسرائیل همچنین در صدد ایجاد یک شبکه «دفاع لیزری» است. این کشور اخیرا برای اولین بار فناوری نابودی موشک‌های تهاجمی با استفاده از اشعه لیزر را آزمایش کرد و گفت در حالیکه کشور مهاجم باید هزاران دلار برای تولید موشک‌های تهاجمی هزینه کند، نابودی لیزری آنها برای اسرائیل تنها چند ده دلار هزینه دارد.

اکونومیست در بخشی از این گزارش به تاثیر رویکرد جدید اسرائیل بر صحنه سیاسی آن کشور پرداخته و می‌گوید که به نظر نمی‌رسد نتیجه آن تقویت موقعیت داخلی او بوده باشد. دولت او با یک ائتلاف شکننده به قدرت رسیده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، به عنوان رهبر مخالفان، برای سرنگونی آن و بازگشت به قدرت به شدت تلاش می‌کند.

 

بمب‎افکن‌های بی۵۲ آمریکا و جنگنده‌های اسرائیل بر فراز خلیج فارس

پرواز جنگنده‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس روز چهارشنبه در حالی رخ داده است که تنش بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای‌اش شدت گرفته است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۵ عضو دارد در نشستی غیرعلنی با اکثریت آرا از ایران به دلیل پنهان‌کاری‌اش درباره کشف آثار اورانیوم در سه مکان انتقاد کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلا این قطعنامه را محکوم کرده است.

سه دولت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که تصمیم ایران برای کاهش دوباره همکاری با نظارت‌های آژانس اتمی سازمان ملل وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و تلاش‌ها برای احیاء توافق برجام از قبل هم پیچیده‌تر خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در واکنش به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه کشورش گفت جمهوری اسلامی «یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.»

این نخستین بار نیست که بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کنند.

در آبان ۱۴۰۰ یک بمب‌افکن ارتش آمریکا در همراهی هواپیماهای جنگنده متحدان این کشور از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین بر فراز خلیج فارس پرواز تمرینی انجام داد.

علاوه بر اسرائیل، جت‌های عربستان سعودی و بحرین هم شب گذشته هواپیمای بمب‌افکن از نوع بی-۱- بی لانسر نیروی هوایی آمریکا را اسکورت کردند.

دی ماه ۱۳۹۹ نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرده بود که دو بمب‌افکن ب۵۲ نیروی هوایی این کشور امروز در منطقه خاور میانه و بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمده‌اند.

سنت‌کام در در آن زمان هدف از این پروازها را "تاکید بر تعهد ارتش آمریکا به امنیت منطقه و نشان دادن توانایی منحصر به فرد پیاده‌سازی سریع نیروی رزمی در فرصت کوتاه" اعلام کرده و گفته بود منظور از این پروازها "ارسال پیام بازدارنده و صریح برای هر کسی است که بخواهد به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا آسیب برساند."

آمریکا حمله به اربیل را محکوم کرد؛ اقلیم کردستان عراق، کتائب حزب‌الله را عامل حمله دانست

شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، را عامل حمله چهارشنبه شب به اربیل معرفی کرد و در همین حال آمریکا با محکوم کردن این حمله، تاکید کرد به همکاری با شرکای خود در بغداد و اقلیم کردستان در راستای امنیت عراق متعهد است.

در این بیانیه که سفارت آمریکا در بغداد آن را منتشر کرد، آمده که ایالات متحده با محکوم کردن حمله چهارشنبه شب به اربیل، تاکید می‌کند که در عراق جایی برای حملاتی که اقتدار دولت را کاهش می‌دهد و امنیت ملی و جان مردم عراق را تهدید می‌کند، وجود ندارد.

این بیانیه افزود: ایالات متحده همچنان به همکاری با شرکای عراقی و اقلیم کردستان در جهت هدف مشترک ما برای داشتن یک عراق امن، با ثبات، مرفه و دموکراتیک متعهد است.

شورای امنیت اقلیم کردستان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای کتائب حزب‌اللە عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، را عامل حملە پهپادی چهارشنبه شب به اربیل معرفی کرد.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه رسانه‌های یکی از کشورهای منطقه پس از حمله به اربیل با انتشار شایعاتی مدعی شدند که یک خودروی موساد اسرائیل هدف قرار گرفته و یک نفر کشته شده است، آن را «شایعه بی‌اساس» خواند.

بیانیه شورای امنیت اقلیم کردستان عراق در ادامه تاکید کرد که اقلیم کردستان هرگز محلی برای تهدید هیچ کدام از کشورهای منطقه نخواهد بود و این کشورها باید به حاکمیت عراق و اقلیم کردستان عراق احترام بگذارند.

چهارشنبه شب یک پهپاد انتحاری در منطقه پیرمام از مناطق پرتردد و مسکونی شهر اربیل و از مناطق نزدیک به کنسولگری‌های آلمان، آمریکا و امارات متحده عربی منفجر شد.

بنابر اعلام سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان در این حمله سه نفر مجروح شدند و به چند خودرو نیز آسیب وارد شد.

پیش از این نیز چند بار شهر اربیل، فرودگاه اربیل، مناطق اطراف کنسولگری آمریکا در این شهر و همچنین پالایشگاه نفتی کورگوسک هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند.

سپاه پاسداران در ۲۱ اسفند ماه گذشته به طور مستقیم با پرتاب چند موشک از ایران، ویلای باز کریم برزنجی، مدیرعامل شرکت نفتی «کار گروه» را در اربیل هدف قرار داد.

در پی حمله پهپادی چهارشنبه شب به اربیل، برهم صالح، رییس جمهوری عراق، این حمله را اقدامی جنایتکارانه خواند و آن را محکوم کرد.

نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز با محکوم کردن حمله پهپادی به اربیل، تاکید کرد که حاکمیت عراق باید با قاطعیت عاملان این حمله را پاسخگو کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.