رفتن به محتوای اصلی

موساد : حسین طائب را زیر نظر داریم
20.06.2022 - 21:20

پیشینه‌ای از صدور احکام ناروا و ارعاب

به گزارش روزنامه «الشرق الأوسط»، «طائب به سابقه طولانی در صدور احکام ناروا و ارعاب شهرت دارد و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از او به عنوان مسئولی سنگدل و قاتل یادکرده که می‌تواند بیانگر موضع سرویس اطلاعاتی اسرائیل برای ترورو طائب باشد.»

 

از سویی بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، شنبه تاکید کرد که «تل‌آویو آماده است با حملات گسترده به هر گونه آسیبی به شهروندانش در هر کجا، پاسخ دهد.»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل نیز با تکرار درخواست از شهروندان اسرائیلی مبنی بر اجتناب از سفر به ترکیه گفت: این روزها شاهد تلاش‌های ایران برای هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در نقاط مختلف در خارج از کشور هستیم. سرویس امنیتی اسرائیل در راستای خنثی ‌کردن این عملیات تروریستی قبل از انجام آنها می‌کوشد.

قوانین جدید درگیری

رسانه‌های اسرائیلی در این زمینه گزارش دادند، بنت، یک‌شنبه 29 خرداد، در نشست هفتگی کابینه اسرائیل تصریح کرد: «رویه جدید ما این است که هر کسی [تروریست‌ها را] بفرستد، [بهایش را] خواهد پرداخت.»

شمار گردشگران اسرائیلی در ترکیه، پیش از اعلام وضعیت اضطراری در هفته جاری و قبل از شناسایی هسته‌های ترور ایران، 5 هزار نفر برآورد شده بود اما بر اساس گزارش‌ها، هنوز حدود 2 هزار گردشگر اسرائیلی در ترکیه حضور دارند.

ایران در چند روز گذشته بارها هشدار داده که بی‌تردید به «ترورهای اسرائیل در خاک ایران» به ویژه پس از کشته شدن حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران به ضرب گلوله در نزدیکی منزلش در شرق تهران، در 22 اردیبهشت گذشته، پاسخ خواهد داد.

مقامات اسرائیلی بر مبنای رویه معمول خود از تائید یا نفی مسئولیت ترور خدایی یا سایر اعضای سپاه پاسداران که طی چند روز گذشته به شکلی عجیب و مشکوک کشته شدند، خودداری کردند.

این رویکردی است که درطول سال‌های طولانی از سوی تل‌آویو دنبال می‌شود.

 

ه‌ گزارش روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، اسرائیل در پی آن است که به‌ واسطه «مجموعه‌ای از عملیات‌های مخفی»، برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد، اسرائیل قصد دارد تا با انجام این رشته عملیات‌ «تعداد بیشتری از اهداف مهم [حکومت ایران] را هدف قرار دهد.»

بر اساس گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، که روز ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن ۲۰۲۲) منتشر شد، این رویکرد دولت اسرائیل در راستای راهبرد نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور، قرار دارد؛ راهبردی که از آن تحت عنوان «دکترین اختاپوس» یاد می‌شود.

نفتالی بنت پیش‌تر در مورد «دکترین اختاپوس» صحبت کرده بود. بر پایه گفته‌های او دولت اسرائیل سال‌ها در پی آن بود تا به‌ واسطه نبرد با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، حکومت ایران را تضعیف کند، اما رویکرد جدید دولت اسرائیل این است که جمهوری اسلامی ایران را به‌ صورت مستقیم هدف قرار دهد.

بنت در ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، در این مورد به اکونومیست گفت:«ما دیگر با شاخک‌ها و نیروهای نیابتی [حکومت] ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما با زدن سر [حکومت] ایران یک معادله جدید ایجاد کرده‌ایم.» او که این اظهارات را یک‌سال پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری اسرائیل بیان می‌کرد، گفت این رویکرد جدید جمهوری اسلامی را ترسانده و باعث شده است تا نیروهای تروریستی وابسته به این حکومت، مثل حزب‌الله لبنان و گروه حماس، در طی یک‌سال گذشته هیچ موشکی به سمت اسرائیل شلیک نکنند.

به‌ گزارش وال‌استریت ژورنال، پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین افزایش غنی‌سازی اورانیوم، دولت و افکار عمومی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی‌شان باید از یک‌سو متوقف کردن ساخت کلاهک هسته‌ای باشد و از سوی دیگر جلو گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی را بگیرند، چون این برنامه می‌تواند قابلیت ساخت موشک‌هایی را به حکومت ایران بدهد که به‌ کمک آن‌ها بتوانند کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کنند.

در طی یک‌سال گذشته شماری از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین چهره‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در داخل ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در تیرماه سال ۱۴۰۰، هواپیماهای بدون سرنشینی که از داخل خاک ایران پرواز کردند، به شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج حمله کردند. شماری از کارشناسان این حمله را به موساد نسبت داده‌اند. 

در هفته‌های اخیر مرگ مشکوک شش چهره مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نیروی قدس سپاه پاسداران در داخل ایران خبرساز شد و این سوال را مطرح کرد که آیا اسرائیل در آنها نقش داشت یا خیر. به‌عنوان مثال، حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، در روز اول خرداد ۱۴۰۱ در مقابل منزلش، واقع در جنوب شرق تهران، به قتل رسید. روزنامه نیویورک‌تایمز چند روز بعد مدعی شد که این عملیات حذف هدفمند را اسرائیلی‌ها طراحی و اجرا کرده‌اند و دولت آمریکا نیز در جریان این عملیات بوده است.

روز چهارم خرداد ۱۴۰۱ نیز حمله‌ای به پایگاه وزارت دفاع در منطقه پارچین صورت گرفت که در جریان آن فردی به‌نام احسان قدبیگی کشته و یک نفر دیگر مجروح شد؛ حمله‌ای که مورد تایید مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

با آن که اسرائیل مسئولیت حمله به این افراد را قبول نکرده، اما جمهوری اسلامی ایران وعده انتقام‌گیری داده است. در همین راستا از جمله اخبار جنجالی هفته گذشته این بود:‌ دستگاه‌های امنیتی ترکیه به همتاهای اسرائیلی‌شان اطلاع دادند که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در پی هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه‌اند. از این جهت تمامی مقا‌م‌های بلندپایه اسرائیل در مورد این مسئله هشدار دادند و به اسرائیلی‌هایی که به ترکیه سفر کرده‌اند هشدار دادند که با رعایت تدابیر امنیتی به کشورشان بازگردند و فعلا به ترکیه مسافرت نکنند.

نفتالی بنت، در یکی از اظهار نظرهایش در این مورد، گفت:«ما، در هر نقطه‌ای از جهان، تردیدی به خود راه نمی‌دهیم تا به‌منظور حفظ جان شهروندانمان از قدرت اسرائیل استفاده کنیم.» از این‌رو یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی دولت اسرائیل به روزنامه وال‌استریت می‌گوید:«ما به تنش با [حکومت] ایران بسیار نزدیکیم.»

اسرائیل کارزار حملات به اهداف گسترده‌تر در ایران را تشدید کرده است

در حالی که مذاکرات احیای برجام از چند ماه پیش متوقف شده، وال استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع از استراتژی جدید اسرائیل در قبال تهدیدهای تهران، اعلام کرد این کشور طیف وسیع‌تری از اهداف کلیدی هسته‌ای، موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی را در یک سری عملیات مخفی مورد حمله قرار می‌دهد.

وال استریت ژورنال روز دوشنبه ۳۰ خرداد نوشت این اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.

این روزنامه اضافه کرد بر اساس این استراتژی جدید، اسرائیل قصد دارد نبرد علیه جمهوری اسلامی را که پیشتر به مدت سال‌ها با هدف قرار دادن عوامل جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش در خارج از ایران از جمله سوریه پیش برده بود، اکنون وارد خاک ایران کند.

بنت در اوایل ماه جاری میلادی در یک کمیته پارلمان اسرائیل گفت: «در سال گذشته، دولت اسرائیل علیه سر اختاپوس تروریست اقدام کرده است، برخلاف دهه‌های گذشته که فقط علیه بازوهایش اقدام شد.»

نخست وزیر اسرائیل افزود: «روزهای مصونیت، که در آن ایران به اسرائیل حمله می‌کرد و تروریسم را از طریق نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود گسترش می‌داد اما بدون آسیب باقی می‌ماند، به پایان رسیده است.»

وال استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع از کارزار اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، نوشت اسرائیل در سال گذشته با حملات پهپادهای کوچک برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران و حمله به پایگاه‌ پهپادهای جمهوری اسلامی، این کارزار را شدت بخشیده است.

جمهوری اسلامی پس از کشته شدن حسن صیاد خدایی از فرماندهان سپاه پاسداران در تهران، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت. این در حالی است که پس از این فرمانده سپاه نیز تعداد دیگری از عوامل دخیل در برنامه‌های تحقیقاتی هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی در چند نقطه ایران کشته شدند که گمانه‌زنی‌ها را درباره نقش اسرائیل در این میان افزایش داده است.

اسرائیل هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه بر عهده نگرفته، اما «شهید» خوانده شدن برخی از این کشته‌ها از سوی جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌ها درباره کشته شدن هدفمند آنها را تقویت کرده است.

منابع مطلع وال استریت ژورنال می‌گویند اسرائیل پس از سال‌ها تمرکز بر تلاش‌های مخفیانه خود در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، اکنون با توجه به این که تهران پیشرفت قابل توجهی در تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت تسلیحاتی دارد، کارزار خود علیه جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

آنان اضافه کردند اکنون هدف اسرائیل این است که جمهوری اسلامی را از تولید کلاهک هسته‌ای و موشکی که بتواند آن را حمل کند، بازدارند. یکی از افراد مطلع گفت: «هر چند ایران ممکن است بر چرخه سوخت تسلط پیدا کرده باشد، اما آنان در توسعه کلاهک پیشرفتی نکرده‌اند.»

افزایش کارزار اسرائیل علیه برنامه‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی، در شرایطی است که نگرانی‌ها از هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در سراسر جهان از سوی عوامل جمهوری اسلامی نیز افزایش یافته است.

رهبران اسرائیل به تازگی اعلام کرده‌اند که با وجود تلاش‌های مشترک صورت گرفته میان اسرائیل و ترکیه، هنوز خطر ترور شهروندان اسرائیلی در ترکیه به دست جمهوری اسلامی وجود دارد.

در چارچوب همین همکاری‌ها میان اسرائیل و ترکیه برای مقابله با تهدیدهای تروریستی جمهوری اسلامی، قرار است یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه به آنکارا سفر کند.

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه ۲۹ خرداد به کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «با مقام‌های مربوط در ترکیه در تماسیم و البته، به طور عمده، در حال آماده کردن توانایی‌های تهاجمی هستیم؛ برای موقع نیاز و هر زمان که لازم باشد.»

وال استریت ژورنال نوشت به نظر می‌رسد اسرائیل در حال گسترش کارزار خود به آن دسته از عوامل جمهوری اسلامی است که در ترور اسرائیلی‌ها در سراسر جهان دخیلند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.