رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاد جدید ایران به آمریکا
21.06.2022 - 08:45

«میدل‌ایست آی» در گزارشی نوشت، ایران شرط خود در مذاکرات هسته‌ای وین برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را کنار گذشته و با ارائه پیشنهاد جدیدی به واشینگتن، خواستار رفع تحریم‌ها علیه «قرارگاه خاتم الانبیاء» بازوی اقتصادی سپاه شده است.

میدل‌ایست آی به نقل از منبعی در این زمینه نوشته است، علاوه بر قرارگاه خاتم، چند نهاد دیگر نیز در بسته پیشنهادی جدید ایران برای رفع تحریم‌های آمریکا هستند.

این وبگاه به نقل از یک منبع دیگر اطلاع داد، واشینگتن هنوز به این درخواست تهران پاسخ نداده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز هفته گذشته مدعی شد که کشورش در چارچوب مذاکرات هسته‌ای وین، پیشنهادی جدیدی به آمریکا ارائه داده است.

 

او به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد اما یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری «رویترز» گفته بود، واشینگتن هیچ پیشنهاد «جدی» از سوی تهران دریافت نکرده است.

با این وجود، اظهارات مقامات آمریکایی از جمله ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه نشان می‌دهد که این کشور به پیشنهاد جدید ایران تمایلی ندارد.

ند پرایس، چهارشنبه 25 خرداد در اظهاراتی تصریح کرده بود: «ایران باید برای کنارگذاشتن موضوعات فراتر از برجام تصمیم‌گیری کند.»

آمریکا پیش از این به ایران گفته بود، اگر تهران درخواست‌های فرابرجامی دارد، این کشور می‌باید درخواست‌های فرابرجامی واشینگتن، از جمله هدف قرار ندادن مقامات آمریکایی را نیز بپذیرد.

وبگاه میدل‌ایست آی در ادامه به نقل از یک منبع نوشته است، ایران در ابتدا به توافقی با آمریکا رسیده بود که بر اساس آن دو کشور، مقامات همدیگر را مورد هدف قرار ندهند. اما با توجه به «عدم اعتماد به همدیگر» واشینگتن از تهران خواسته بود تا علنا تعهد خود را در این زمینه اعلام کند.

این درخواست آمریکا با مخالفت ایران مواجه شد. ‌

یک کارشناس سیاسی ایرانی به میدل‌ایست آی گفته است: «برای دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی بهای سنگینی داشت که اعلام کند، با واشینگتن به توافقی رسیده است که بر مبنای آن، ایران مقامات آمریکایی از جمله مسئولیت پیشین این کشور را ترور نخواهد کرد.»

در صورتی که تهران چنین شرطی را می‌پذیرفت، وعده خود درباره گرفتن انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس را نقض می‌کرد.

دولت پیشین آمریکا در ژانویه 2020، دستور حمله به قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را صادر کرد. در اثر این حمله، سلیمانی به همراه همراهان خود کشته شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.