رفتن به محتوای اصلی

اتهام «تلاش برای فروش اطلاعات موشکی سپاه» علیه جمشید شارمهد
21.06.2022 - 18:53

 

در جلسه چهارم دادگاه جمشید شارمهد، نماینده دادستان او را به افشای اطلاعات مربوط به مراکز موشکی سپاه متهم کرد. او گفت شارمهد قصد داشته این اطلاعات را به اف‌بی‌آی بفروشد. همزمان، مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، از بازداشت سه تن به اتهام «جاسوسی برای موساد» خبر داد.

نماینده دادستان که با نام اعتمادی معرفی شده است، روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد در این جلسه دادگاه گفت: «یکی دیگر از اقدامات متهم، جمشید شارمهد، افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در خصوص اطلاعات موشکی سپاه پاسداران از طریق انجمن پادشاهی ایرانیان بود که در این رابطه قصد داشت آدرس و مختصات ۱۰ سایت موشکی سپاه پاسداران را افشا کند.»

او در ادامه گفت: «متهم در اقاریر خود اعلام کرد اطلاعات ۱۰ آشیانه سپاه قرار بود به ما به فروش برسد. اطلاعات مختصات موشکی سپاه را برای سازمان اف‌بی‌آی بردم اما آن‌ها رغبتی به صحبت‌های من نشان ندادند؛ لذا پس از این واقعه، دو مورد از اطلاعات را در تلویزیون تندر منتشر کردم اما با این حال کسی حاضر نشد تا این اطلاعات را از ما بخرد.»

نماینده دادستان اما مستنداتی در توضیح اینکه اطلاعات ادعایی چگونه به دست شارمهد رسیده ارائه نکرد و به غیر از آنچه اعترافات این زندانی سیاسی خوانده شده، سند و مدرک دیگری ارائه نشد.

جمشید شارمهد، زندانی سیاسی دوتابعیتی، بر اساس اظهارات اعضای خانواده‌اش، ربوده شده و به ایران برده شده است.

جمهوری اسلامی بارها از متهمان زندانی، به ویژه زندانیان سیاسی، تحت شکنجه اعتراف‌هایی علیه خودشان گرفته است.

جلسات دادگاه جمشید شارمهد، مدیر گروه «تندر» که دو سال پیش در دبی ربوده شد، از بهمن سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شده و ریاست این دادگاه بر عهده ابوالقاسم صلواتی است.

صلواتی از سوی آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر تحریم شده است.

پیشتر خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، اتهام «بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز» را به شارمهد نسبت داد و خبرگزاری صداوسیما نیز اتهام او را «افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» اعلام کرد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، چنین اتهام‌هایی معمولا مجازات اعدام در پی دارند.

از سوی دیگر اما غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، همراه گروهی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، در نامه‌ای به وزیر امور خارجه آلمان، از این کشور خواست با تشکیل تیم مدیریت بحران و اعمال فشار به جمهوری اسلامی، از «‌ترور برنامه‌ریزی‌شده» جمشید شارمهد جلوگیری کند.

شارمهد که در وضعیت جسمی مناسبی به سر نمی‌برد، دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی بوده و به گفته غزاله شارمهد، وکیل تسخیری پدر او برای خواندن پرونده، طلب ۲۵۰ هزار دلار پول کرده.

اما همزمان با برگزاری چهارمین جلسه دادگاه این زندانی سیاسی، مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، درباره بازداشت سه نفر به اتهام «جاسوسی برای موساد» گفت: «همکاران اداره اطلاعات با حدود هشت ماه اشراف اطلاعاتی به صورت دقیق موارد را رصد می‌کردند و به این نتیجه رسیدند که ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستور کار تعدادی از این افراد بوده است.»

شمس‌آبادی روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد گفت: «هم‌‌اینک پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به زودی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.»

پیشتر اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای در روز ۳۱ فروردین اعلام کرد «سه جاسوس وابسته به موساد» با حکم دستگاه قضایی دستگیر شدند.

اتهام «تلاش برای فروش اطلاعات موشکی سپاه» علیه جمشید شارمهد در چهارمین جلسه دادگاه

 

جمشید شارمهد

به گزارش خبرگزاری قوه قضاییه ایران، جمشید شارمهد، رئیس انجمن پادشاهی ایران (تندر) در تازه‌ترین جلسه محاکمه‌اش به «افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در مورد اطلاعات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» متهم شد.

چهارمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد، رئیس انجمن پادشاهی ایران (تندر) در شعبه ۱۵ انقلاب برگزار شده است.

ریاست جلسه محاکمه آقای شارمهد را قاضی صلواتی برعهده داشت که احکام سنگینی برای زندانیان سیاسی صادر کرده بود از جمله برای آرش رحمانی‌پور، متهم به همکاری با گروه تندر که در زمستان سال ۱۳۸۸ به همراه محمدعلی زمانی اعدام شد.

نماینده دادستان در تازه‌ترین جلسه دادگاه آقای شارمهد گفت که یکی دیگر از اتهامات علیه متهم «افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در مورد اطلاعات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق انجمن پادشاهی ایران است که در این رابطه قصد داشت آدرس و مختصات ۱۰ سایت موشکی سپاه پاسداران را افشا کند».

به گفته نماینده دادستان، آقای شارمهد در اعترافات خود گفته است که «اطلاعات مختصات موشکی سپاه را برای سازمان اف‌بی‌آی بردم اما آن‌ها رغبتی به صحبت‌های من نشان ندادند؛ لذا ۲ مورد از اطلاعات را در تلویزیون تندر منتشر کردم اما با این حال کسی حاضر نشد تا این اطلاعات را از ما بخرد».

نماینده دادستان توضیح نداد که جمشید شارمهد به چه نحو به این اطلاعات محرمانه دست یافته و چرا به جای مراجعه به نهادهای آمریکایی مسئول اطلاعات و امنیت خارجی، با پلیس فدرال تماس گرفته است.

مرداد سال ۱۳۹۹ مقام‌های ایران از دستگیری جمشید شارمهد، شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی خبر دادند.

به گفته نماینده دادستان، آقای شارمهد در سایت گروه تندر «اعلام کرد که به اطلاعات مهمی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دست یافته است هر چند وی مشخص نکرد که این اطلاعات در چه زمینه‌هایی و از چه درجه دقت برخوردار بوده است.

دیگر اتهام شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی انفجار بمب صوتی توسط گروه تندر در شهرستان آبدانان بوده که انجمن پادشاهی ایران ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این انفجار، آن را سرآغازی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. یک فیلم از انفجار بمب صوتی هم برای دادگاه پخش شد.

نماینده دادستان همچنین گفت که آقای شارمهد «به انجام اقدام و انفجار پالایشگاه شاهرود در مورخه ۱۶ مهر ۹۵ معترف شده است». وی گفت که در پی انفجار پالایشگاه شاهرود دو مخزن نفتی دیگر این پالایشگاه نیز به دلیل گسترش آتش سوزی منفجر شدند و تندر مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

وی افزود که جمشید شارمهد اعتراف کرده که در سال ۹۵ یک بمب دست‌ساز در پشت ساختمان سازمان صدا و سیمای استان فارس با موفقیت منفجر شد و در یک برنامه تلویزیونی جزئیات این عملیات را شرح داد.

پس از ربودن آقای شارمهد، وزارت اطلاعات ایران تا کنون در چندین نوبت، ویدیوهایی تحت عنوان «اعترافات» از جمشید شارمهد پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر می‌گویند این گونه اعترافات زیر شکنجه اخذ می‌شود و ناقض حقوق متهم است و اعتباری ندارد.

خانواده آقای شارمهد نیز پیشتر دادگاه او را «ساختگی» خوانده بودند. غزاله شارمهد، دختر او، نیز در توییتی گفته بود که تلاش‌های او و کنسولگری آلمان برای دسترسی به پدرش ناکام مانده است. خانواده شارمهد می‌گوید او فقط سخنگوی تندر بود و فعالیت‌های او هیچ ربطی به حملات در داخل ایران نداشت.

تهدید مقامات جمهوری اسلامی نیز از دیگر اتهاماتی بوده که در چهارمین جلسه محاکمه آقای شارمهد عنوان شده است.

به گفته نماینده دادستان، گروه تندر مسئول انفجاری است که در فروردین سال ۱۳۸۷ در یک حسینیه‌ در شیراز روی داد. به گزارش نهادهای اطلاعاتی ایران، در این انفجار ۱۴ نفر کشته شدند.

پس از این واقعه، نهادهای اطلاعاتی ایران گفتند که انفجار نتیجه یک حادثه غیرعمد بوده اما بعدا این نظر را تغییر داده و آن را بمبگذرای اعلام کردند. در این ارتباط چند نفر بازداشت و سه تن اعدام شدند.

منابع امنیتی ایران این انفجار را به انجمن پادشاهی ایران نسبت دادند هرچند این گروه در همان زمان ضمن رد این اتهام گفت که به مشی مسلحانه برای پیشبرد اهداف خود اعتقاد ندارد.

تا کنون افراد بسیاری در رابطه با این انفجار محاکمه، اعدام و زندانی شدند، از جمله آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی که متهم به همکاری با گروه تندر وابسته به انجمن پادشاهی ایران بودند.

تاریخ جلسه بعدی دادگاه آقای شارمهد اعلام نشده است.

در گزارش میزان در مورد نحوه برگزاری جلسه و افراد حاضر در آن اطلاعاتی داده نشده است.

از جمشید شارمهد، نحوه دستگیری و انجمن پادشاهی چه می‌دانیم؟

آقای شارمهد متولد ۱۳۳۴ است. او در ناحیه گلندورا در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و پیش از آن نیز در آلمان ساکن بود.

آقای شارمهد پس از فرود فولادوند دومین رهبر «گروه انجمن پادشاهی» بود که وزارت اطلاعات ایران او را در خارج از مرزهایش ربود و به داخل کشور منتقل کرد.

حکومت ایران گروه انجمن پادشاهی ایران را گروهی «تروریستی» می‌خواند که شاخه‌ای مسلحانه به عنوان «تندر» دارد. این گروه هدف خود را «براندازی جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

بعد از ناپدید شدن فرود فولادوند که در بین اعضای این گروه با نام «استاد فرود» شناخته می‎شود، جمشید شارمهد به عنوان چهره‌ اصلی انجمن پادشاهی ایران شناخته شد. او مهندس نرم‌افزار بود و گفته می‌شود در زمان آغاز به کار انجمن پادشاهی ایران، به وبسایت این گروه خدمات می‌داد.

مرداد سال ۱۳۹۹ مقام‌های ایران از دستگیری آقای شارمهد خبر دادند.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای شارمهد را در «عملیاتی پیچیده» دستگیر کرده است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات گفته بود انجمن پادشاهی ایران «از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد».

تلویزیون ایران بعد از اطلاعیه وزارت اطلاعات، فیلمی پخش کرده که در آن شخصی ابتدا خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس در بخش‌هایی دیگر با چشم‌بند بخشی از «اعترافات» او به صورت تقطیع شده پخش می‌شود که در آن از «بمبگذاری» و «در اختیار گذاشتن مواد منفجره» سخن می‌گوید.

تلویزیون ایران متهم است به عنوان بازوی دستگاه‌های امنیتی ایران اعترافات اجباری مخالفان را پخش می‌کند و ناظران حقوق بشر این اعترافات را بی‌اعتبار می‌خوانند.

در مرداد ۱۳۹۹، و پس از عملیات ربایش آقای شارمهد، روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که وی در تاجیکستان بازداشت و به ایران تحویل داده شده است. تاجیکستان اما این ادعا را رد کرد. بعدتر خانواده جمشید شارمهد اعلام کرد او در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت که داده‌های موقعیت‌یاب تلفن همراهی که خانواده شارمهد در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند ظاهرا موید انتقال او به عمان پیش از انتقال به ایران است.

اختلاف در انجمن پادشاهی ایران پس از ربودن فرود فولادوند

با ناپدید شدن رئیس انجمن پادشاهی ایران، افرادی خود را از اعضا و نماینده این انجمن معرفی کردند.

در آن زمان رزیتا منطقی که به طور مستقیم با فتح‌الله منوچهری کار می‌کرد و خود را سخنگوی انجمن پادشاهی ایران می‌دانست گفته بود «بعد از ربوده شدن رئیس انجمن در ترکیه افراد جدیدی مدعی عضویت و اداره این انجمن شدند که هیچ ارتباطی با انجمن پادشاهی ایران ندارند.» به گفته رزیتا منطقی، «انجمن پادشاهی ایران به دنبال فعالیت فرهنگی و روشنگری از طریق آموز‌ش‌های فرهنگی است، نه اقدام و عملیات تروریستی.»

اما در همان زمان جمشید شارمهد، مدیر «تندر» گفته بود که آنها در یک «جنگ تمام عیار» با حکومت هستند و از «عملیات مسلحانه» داخل ایران علیه نیروهای بسیجی و نظامی حمایت می‌کنند.

ولی رزیتا منطقی، وابستگی سایت و رادیوی «تندر» و «تکاوران تندر» را به انجمن پادشاهی ایران رد می‌کند و می‌گوید: «تمام عملیات تروریستی که از زمان ربوده شدن رئیس این انجمن در ترکیه انجام شده است، ربطی به این انجمن ندارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.