رفتن به محتوای اصلی

تهران از آنچه به نظر می‌رسد آسیب‌پذیرتر است
22.06.2022 - 18:55

نفتالی بنت که اندکی بیش از یک سال قدرت را در دست داشت، کوتاه‌ترین نخست‌وزیر تاریخ معاصر اسرائیل به شمار می‌آید

نفتالی بنت سه روز پس از کنار رفتن از نخست‌وزیری اسرائیل در گفتگویی اختصاصی با نیویورک تایمز گفت که ایران «از آنچه به نظر می‌رسد آسیب‌پذیرتر است».

او از اینکه آمریکا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های «تروریستی» خارج نکرده اظهار خوشحالی فراوان کرد و گفت اینکه ایران از مذاکرات هسته‌ای کنار نکشیده، نشان می‌دهد چقدر محتاج این توافق است.

او توافق خوب از نظر خودش را اینگونه توصیف کرد: «برداشتن کامل تمام تحریم‌ها» در ازای «ختم دائمی طراحی و تولید و نصب سانتریفیوژ»، بدون «بند غروب توافق» هسته‌ای اصلی که در نهایت به ایران اجازه می‌داد غنی‌سازی اورانیوم را در هر سطحی از سر بگیرد.

بند غروب چیست؟

در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)، محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران در تاریخ معینی برداشته خواهد شد که مقامات و رسانه‌های غرب از آن به عنوان «بند غروب» یاد می‌کنند.

بر اساس برجام برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت فیزیکی غنی سازی ۱۵ سال بعد از روز صفر یعنی روز پذیرش برجام (مهر ۱۳۹۴) برداشته خواهد شد.

همچنین نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند تولید سانترفیوژ و سپس نظارت بر روند تولید اورانیوم، به ترتیب ۲۰ و ۲۵ سال بعد پایان خواهد یافت.

در حال حاضر اما آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌هایی یکجانبه علیه ایران وضع کرده است.

ظرف یکسال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن طرف‌های توافق هسته‌ای گفتگوهایی را با هدف احیای برجام برگزار کردند که تا کنون موفقیتی در آن به دست نیامده است.

اکنون آقای بنت در گفتگو با نیویورک تایمز می‌گوید که برجام در نهایت به این منتهی می‌شد که ایران غنی‌سازی را تا جایی که می‌خواهد ادامه دهد.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است اما بنابر آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تا حدود «۶۵ درصد» غنی‌سازی کرده است.

غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد، غنی‌سازی با خلوص بالا تعریف می‌شود که کاربردهای نظامی پیدا می‌کند.

آقای بنت می‌گوید در این میان، تهران «مقررات بنیادین» پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند و درصدد حمله مستقیم به اسرائیل با استفاده از پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) است.

مقر آژآنس بین المللی انرژی اتمی در وین

مقر آژآنس بین المللی انرژی اتمی در وین

دکترین هشت‌پای نفتالی بنت

بنت می‌گوید وقتی ایرانی‌ها «از طریق نیروهای نیابتی یا مستقیما به ما ضربه می‌زنند، بهای آن را در ایران می‌پردازند».

او این واکنش‌ها را «دکترین هشت‌پا» نامید که هدفش ضربه زدن به تهران است.

او «با تمسخر« اضافه می‌کند: «روشن است که این افراد از آنچه به نظر می‌رسند آسیب‌پذیرتر هستند. رژیم ایران پوسیده، فاسد و ناتوان است.»

بنابر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، واکنش اسرائیل به این اقدامات، «انهدام تاسیسات و یک پایگاه نظامی ساخت پهپاد در ایران و همچین ترور یک افسر ارشد ایرانی در تهران بود که گمان می‌رود بخشی از واحد ۸۴۰ ایران بود که احتمال می‌رود در انجام ترور و آدم ربایی در خارج از این کشور دست دارد.»

نفتالی بنت پیشتر گفته بود با اجرای «دکترین هشت‌پا»، اهداف اسرائیل به «گروه‌های نیابتی» شبه‌نظامی ایران محدود نخواهد شد.

سکوت درباره حضور عربستان درپیمان دفاع هوایی خاورمیانه

آقای بنت پس از اینکه دولت ائتلافی‌اش اکثریت را در پارلمان اسرائیل (کنست) از دست داد، تصمیم به انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد گرفت.

در پی انحلال پارلمان، اسرائیل اکنون برای پنجمین بار از سال ۲۰۱۹ انتخابات برگزار خواهد کرد.

طول نخست‌وزیری او که چند روز بیشتر از یک سال بود، کوتاه‌ترین نخست‌وزیر تاریخ اسرائیل به شمار می‌آید.

او اما در مصاحبه با نیویورک‌تایمز نفس شکل‌گیری دولت ائتلافی را که از نظر ایدئولوژیک، قومی و مذهبی متنوع بود، یک «پیروزی» خواند.

آقای بنت کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و توافقنامه تجارت آزاد با امارات متحده عربی را که ماه گذشته به امضا رسید، بخشی از دستاوردهای دولتش خواند.

علاوه براین، نیویورک تایمز مشارکت اسرائیل در ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه را پیمان دفاعی مهمی ارزیابی کرد.‌

آقای بنت در پاسخ به این سوال که «آیا عربستان سعودی بخشی از پیمان دفاع هوایی خاورمیانه است و آیا نخست وزیر با همتایان سعودی خود از جمله ولیعهد محمد بن سلمان برای گفتگو در مورد آن دیدار کرده است؟» گفت: «نمی‌توانم توضیح بیشتری بدهدم، نه درباره بخش اول پرسش و نه درباره بخش دوم آن. نمی‌خواهم به چیزی آسیب برسانم.»

اسرائیل می‌گوید در یک سال گذشته در حال تدارک برنامه‌ای گسترده‌ با هدف تقویت همکاری با کشورهای منطقه تحت حمایت آمریکا بوده که بنابر اعلام وزارت دفاع این کشور بخشی از آن به مقابله با تهدیدهای هوایی ایران مربوط می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.