رفتن به محتوای اصلی

خط تولید فولاد خوزستان و هرمزگان «مختل شد»
27.06.2022 - 14:33

 

فولاد خوزستان

تصویری که گروه هکری «گنجشک درنده» از دوربین مداربسته یکی از تاسیسات فولاد ایران منتشر کرده

مرکز ملی فضای مجازی ایران حمله سایبری به «سیستم‌های فناوری اطلاعات فولاد کشور» را تایید کرد.

این مرکز اعلام کرد که ساعت ۶:۳۰ صبح روز دوشنبه (شش تیر) بخشی از این سیستم‌ها هدف حمله سایبری «دشمنان خارجی» قرار گرفته و «بخش‌هایی از فولاد هرمزگان و خوزستان» دچار اختلال در تولید شده است.

این در حالی است که ساعاتی پیش مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت این حمله «ناکام» مانده و مدعی شد که خط تولید کارخانه آسیبی ندیده است.

بامداد امروز گروهی به نام «گنجشک درنده» در کانال تلگرامی خود از حمله سایبری به صنایع فولاد ایران «وابسته به سپاه و بسیج» خبر داد.

این گروه اعلام کرد که «در واکنش به تجاوزگری‌های جمهوری اسلامی» شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان را هدف حمله سایبری قرار داده است.

در کانال تلگرام این گروه ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد بخشی از ماشین‌آلات یک تاسیسات صنعتی دچار آتش‌سوزی شده است. زمان ثبت شده روی این ویدیو ۳:۰۸ بامداد روز ۲۷ ژوئن (شش تیر) است.

 

پایان پست Twitter, 1

با وجود این امین ابراهیمی، مدیر عامل فولاد خوزستان گفت که «با اقدام به موقع و هوشیاری موجود، این حمله ناکام ماند و هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشد.»

این در حالی است که کانال تلگرام فولاد خوزستان در پیامی که ساعت ۳:۱۴ صبح منتشر شد، نوشت که در پی حملات سایبری «شرکت فولاد خوزستان به دلایل معضلات فنی قادر به ادامه فعالیت نبوده و تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.»

اما آقای ابراهیمی با تکذیب این پیام مدعی شد که کانال تلگرامی شرکت هک شده و «از امروز دوشنبه تا اطلاع ثانوی معتبر نبوده و صحت هیچ یک از مطالب آن تایید نمی‌شود.»

او گفت که خط تولید شرکت فولاد خوزستان فعال است و «مختصر اختلالی که به سایت، کانال‌های اطلاع‌رسانی و سامانه پیامکی این شرکت وارد شده در حال برطرف شدن است.»

«گنجشک درنده» چیست؟

نام گروه هکری که خود را «گنجشک درنده» معرفی می‌کند، پاییز ۱۴۰۰ و هم‌زمان با حمله گسترده سایبری به سیستم سوخت‌رسانی ایران مطرح شد.

روز پنج آبان سال گذشته این گروه مسئولیت حمله سایبری به سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده در کارت‌های سوخت هوشمند را به عهده گرفت.

آنها در کانال تلگرامی خود گفتند که قبل از این اقدام به «مقامات اضطراری ذی‌ربط در ایران» پیام و هشدار داده بودند و دلیل این حمله را «واکنش به تحریکات سایبری رژیم تروریست‌پرور تهران علیه مردم منطقه و جهان» عنوان کردند.

مقام‌های ایران حمله را تایید کردند و گفتند که «تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت و پمپ‌بنزین» ایران بعد از این حمله برای مدتی از کار افتاده است.

این حمله واکنش ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را هم به دنبال داشت که هدف آن را «مختل کردن زندگی مردم و عصبانی کردن آنان» دانست. او یک روز بعد از حمله سایبری به یکی از پمپ بنزین‌های مرکز تهران رفت.

این حمله سایبری تقریبا هم‌زمان با دومین سالگرد سرکوب شدید اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ صورت گرفت که با اعتراض به گران شدن سوخت و بنزین آغاز شد و به سرعت به سرتاسر ایران رسید.

گنجشک درنده

توضیحی که در ابتدای ویدیوی گروه گنجشک درنده به زبان انگلیسی نوشته شده

حمله سایبری به راه‌آهن و صدا و سیما

در پیامی که گروه «گنجشک درنده» بعد از حمله سایبری به سیستم سوخت‌رسانی برای بی‌بی‌سی فارسی و چند رسانه دیگر فرستاد، گفت که حمله تیر ماه ۱۴۰۰ به سیستم‌های کامپیوتری راه‌آهن ایران هم کار آنها بوده است.

روز ۱۸ تیر آن سال گزارش‌ها و تصاویری از هک شدن سیستم‌های اطلاعاتی راه‌آهن ایران منتشر شد که نشان می‌داد صفحات نمایش زمان حرکت دستکاری شده و باعث اختلال در حرکت قطارها شده است.

روی صفحات نمایش عبارت «تاخیر زیاد به دلیل حمله سایبری» و شماره تلفنی برای «اطلاعات بیشتر» ظاهر شد که با دفتر رهبر جمهوری اسلامی مرتبط بود.

یک روز بعد هم سایت وزارت راه و شهرسازی ایران هک شد و هم‌زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وقت درباره «تحرکات جدید مهاجمان سایبری» هشدار داد.

 

هک وزارت راه

 

پیامی که بعد از حمله سایبری در صفحه اول سایت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت

روز هفت بهمن ۱۴۰۰ «گنجشک درنده» در کانال تلگرامی خود خبر داد که به صدا و سیما حمله سایبری کرده است.

در آن روز برنامه‌های برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از جمله شبکه یک برای لحظاتی قطع شد و تصاویر و صدای رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران پخش شد.

در آن زمان صدا و سیما گفت که «احتمالا سرورهای سازمان هک شده‌اند» و خبر داد که اتفاقی مشابه در شبکه قرآن و رادیوهای پیام و جوان نیز رخ داده است.

دشمنان خارجی؟

گروه گنجشک درنده در تلگرام نوشت که «این کار دلی نبود» و توضیح داد که حمله سایبری به صدا و سیما با حمایت و تامین هزینه انجام شده است. اما این گروه توضیحی درباره این که چه کسانی هزینه آن را داده‌اند توضیحی نداد.

چند روز بعد هم گروه دیگری به نام «عدالت علی» که پیش از آن تصاویری از دوربین‌های مداربسته زندان اوین منتشر کرده بود گفت که وب‌سایت «تلویبیون» را هک کرده که برنامه‌های صداوسیما را پخش می‌کند.

گروه گنجشک درنده در کانال تلگرام خود از این حمله حمایت کرد و نوشت که «تیم سایبری عدالت علی و گنجشک درنده برای مردم دست به هرکاری می‌زنند.»

این گروه پیشتر در کانال تلگرامی خود در پاسخ به سوالات درباره محل فعالیتش، خطاب به حکومت ایران نوشته بود که «از رگ گردن نزدیک‌تریم» و مدعی شد که از «همین خاک - ایران - و در جای جای این سرزمین» فعالیت می‌کند.

امروز مرکز ملی فضای مجازی حمله سایبری به صنایع فولاد ایران را مانند بسیاری از حملات میدانی و سایبری قبلی به «دشمنان خارجی» نسبت داد.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که جنگ اطلاعاتی و رقابت سایبری میان ایران و اسرائیل شدت گرفته است.

ایران مدعی است که در واکنش به اقدامات منتسب به اسرائیل علیه افراد و مراکز حساس هسته‌ای و نظامی ایران، به مراکزی در اسرائیل حمله سایبری کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.