رفتن به محتوای اصلی

"سرنوشت برجام و اقتصاد ایران "
هادی کحال زاده
28.06.2022 - 08:44

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی  یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱  

  موضوع: سرنوشت برجام و اقتصاد ایران

  میهمان:  هادی کحال زاده ، پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی در دانشگاه براندایز آمریکا   
 

این جلسات هر یکشنبه در کانال تریبون سرزمین من و گروههای مختلف تلگرامی از جمله گروه به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالتخواهان برگزار می شود 

لینک گروه: 

https://t.me/+rC-StPOeVZ84N2Ix

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی ۵ تیر ۱۴۰۱

  • با درود، و خوش آمد به شما در مصاحبه اخیر دکتر رضا منصوری استاد برجسته فیزیک دانشگاه شریف میگوید پافشاری ما بر «صنعت هسته‌ای» باعث شده که ما از «علم هسته‌ای» روز دنیا عقب بمانیم، میگوید آنچه ما اکنون داریم نه علم هسته‌ای بلکه یک صنعت قدیمی هسته‌ای با فناوری مربوط به ۸۰ سال پیش است. و ما اکنون هیچ دانشمند هسته‌ای نداریم و از مرزهای علم هسته‌ای دنیا بسیار عقب‌ مانده‌ایم. میگوید با پولی که صرف صنعت هسته‌ای کردیم می‌توانستیم ۵۰ شتابگر ذرات بنیادی بسازیم و خود را در مرز جهانی علوم هسته‌ای نگه‌داریم و صنایع مدرن بسیاری را پیرامون این علم گسترش بدهیم؛ بدون آنکه این همه هزینه‌ بر کشور تحمیل کنیم. آیا بنظر شما اصلا  برای تجهیز شدن به انرژی هسته ای برای ایران با این هم هزینه برای اقتصاد در هم شکسته ی ما کاری عقلایی است ؟

  • احیای برجام در امنیت منطقه ای  چه تاثیری خواهد داشت؟

  • آمدن همزمان  جوزف بورل و لاوروف به ایران  نشانه چيست؟

  • آیا روسیه در  مذاکرات برجام در جهت منافع ملی ایران  نقش مثبتی داشته است یا منفی؟

  • برجام یک توافق بین ایران و امریکاست و بقیه کشورها واسطه اند! برجام یک معاهده حقوقی نیست و برای کشور خاطی در مجامع بین المللی قابلیت پیگیری ندارد! هیچ تضمینی بر اجرای آن توسط دولت های جانشین (خاصه امریکا) وجود ندارد! چگونه میتوان به توافقی که پایه های آن تا این حد متزلزل است و یکبار هم ناموفق بودن آن آزموده شده،جهت برون رفت از مصائب اقتصادی(رفع تحریم و مشکلات زیر مجموعه آن) استفاده کرد؟ در صورت توافق، برجام مُسکن است، درمان نیست!

  • درود جناب کحال زاده ،باتوجه به سفر جوزب بورل طی  این روزهاو ابراز خوشبینی ایشان درمورد احتمال موفقیت   توافق برجام،آیا باتوجه به تاکید نطام حاکم برخروج سپاه از لیست تروریسم،ونیز عدم مذاکره درگسترش وتوسعه سیستم موشکی ونیز مداخله درکشورهای منطقه،امکان دست یافتن به توافق برجام را عملی میدانید؟

  • به نظر شما چرا این روزها بحثهای مربوط به برجام آنقدر پولارایزد و قطبی می شود؟ یعنی یک عده اصرار دارند که باید برجام را کاملا رها کرد و طرف مخالف همه چیز را به برجام منوط می بیند؟

  • مسئله ‌برجام ‌در‌مقابل ‌رانت‌خواری‌ودزدی‌و فساد ‌گسترده ‌و‌نپذیرفتنfatf ‌‌از‌چه ‌وزنی برخوردار‌است؟ ‌پس‌از‌ توافق‌‌ با ‌اوباما علیرغم ‌دریافت ‌مقادیر‌زیا‌د ‌ارز‌ هیچ تاثیری‌در‌زندگی ‌توده‌ مردم‌ نداشت وصنعت ‌راه‌اندازی ‌نشد. آیا ‌با ‌توافق برجام ‌تاثیری در‌کار‌آفرینی ‌و ایجاد صنعت ‌خواهد ‌داشت؟

  • شما فرمودید حتی  احیای برجام بدون تغییر سیاست‌های  دولت  جمهوری اسلامی نقش اساسی در زندگی مردم و اقتصاد  ایران نخواهد داشت ولی آیا احیای برجام و در پی آن روابط بین‌الملل،ممکن است  تغییراتی  در هیئت حاکمه ایران را سبب شود؟

  • راه حل های که جناب کحال زاده بیان فرمودند.بر آمده از نظریه اقتصاد سرمایه داری ، صندق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی است. همه این راه حل ها فعلاً قفل هستند! در صورت عدم توافق برجام، راه حال ثانوی چیست؟

  • با توجه به اینکه هر کشوری را که آمریکا تحریم کرد هرگز از تحریم خارج نکرد، مثل کوبا، چرا باید ایران را از تحریم خارج کند؟

  • آیا روابط مطلوب  بین دلالان داخلی و دلالان خارجی غرب در تحریم مجال می دهد که ایران از تحریم خارج شود و برای رابطه با سایر کشورها از جمله کشورهای شرقی دیگر مانعی سر راهش نباشد؟

  • دیروز در یک اتاق کلاب هاوس به نام مهر و ماه که از طرف طرفداران سلطنت اداره میشود، یکی از سخنرانان اصلی کلاب چنین تحلیل می کرد که اگر برحام دوباره پذیرفته شود پروژه سرنگونی رژیم به عقب خواهد افتاد  پس بهتر است ما با برجام مخالفت کنیم  و با توجه به این رویکرد ها  دوقطبی شدن موافق و مخالف برجام را چگونه ارزیابی می کنید ؟

  • آیا با تحریم تسلط دلار بر اقتصاد ایران بیشتر نخواهد بود و این برای غرب مطلوب تر نیست؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.