رفتن به محتوای اصلی

آمریکا و اروپا مایوس از مذاکرات دوحه وارزیابی مثبت ایران
29.06.2022 - 09:31

در حالیکه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از ارتباط با اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات هسته‌ای سخن گفته، مقامات آمریکایی و اروپایی از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

این دور از مذاکرات غیرمستقیم با شرکت مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکا و ایران و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای از روز سه‌شنبه در دوحه، پایتخت قطر، آغاز شد و روز گذشته پایان یافت. منابع غربی گفته‌اند که این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران گفته است «در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.» او گفته است که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، «در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفتگوها طبق روال همیشگی در تماس خواهند بود» او زمان مشخصی را برای از سرگیری مذاکرات اعلام نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مذاکرات غیرمستقیم دو طرف در دوحه «بدون حصول هیچ پیشرفتی خاتمه یافت.»

پیشتر، انریکه مورا در تویتیی گفته بود تلاش اتحادیه اروپا برای تسهیل مذاکرات بین ایران و آمریکا جهت احیای برجام «به نتیجه‌ای مورد انتظار اتحادیه اروپا منجر نشد.» او گفته است که «ما با فوریت بیشتری به تلاش برای احیای این توافق که متضمن جلوگیری از تکثیر تسلیحات اتمی و کمک به ثبات منطقه است ادامه خواهیم داد.»

مورا و کنی

 

مورا و کنی - اتحادیه اروپا گفته است که مذاکرات دوحه به نتیجه مورد انتظار نرسید

برای مذاکرات دوحه بین هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری کنی و هیئت آمریکایی به ریاست رابرت مالی محدودیت زمانی مشخصی تعیین نشده اما بعد از ظهر روز گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که "مذاکرات غیرمستقیم دوحه به پایان رسیده است».

او در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفته است «در حالیکه ما از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ترتیب دادن این دور از گفتگوها بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم به ابتکار عمل اتحادیه اروپا پاسخ مثبت نداده و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، سرخورده شده‌ایم.»

یک منبع اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است که قرار بود این دور از مذاکرات که دو هفته قبل از اولین سفر رسمی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام شده، چند روز طول به طول انجامد اما پس از دو روز خاتمه یافته اعلام شد.

رابرت ماله

 

تلاش‌های رابرت مالی، نماینده هسته‌ای آمریکا برای بازگشت به برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است

در آستانه برگزاری این نشست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که جمهوری اسلامی در مورد به فرجام رساندن توافق هسته‌ای در دوحه «جدی» است، اما از «خطوط قرمز» خود عبور نخواهد کرد.

او گفت اگر طرف آمریکایی قصد جدی برای بازگشت به برجام داشته و «واقع‌بین باشد» توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.

خبرگزاری ایرنا پیشتر «خطوط قرمز» حکومت ایران را لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای، ایجاد مکانیزمی برای راستی‌آزمایی لغو آن‌ها و اطمینان از عدم خروج مجدد آمریکا از این توافق توصیف کرده بود هر چند منابع ایالات متحده تصریح کرده‌اند که دولت این کشور نمی‌تواند وارد توافقی شود که اختیارات دولت‌های بعدی را از آنها سلب می‌کند.

برای تضمین دوام تعهدات بین‌المللی در آمریکا، لازم است که آنها به صورت پیمان‌های رسمی به تصویب کنگره ایالات متحده برسد در حالیکه بعید است حتی در صورت تمایل و امکان حصول چنین معاهده‌ای در آمریکا، رهبران ایران آمادگی ورود به یک معاهده بین‌المللی با آمریکا را داشته باشند.

 

 

 

آمریکا: اصلا معلوم نیست چرا مقامات ایرانی به دوحه آمدند

ارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی در توییتی به اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را ذکر نکرده پرداخته و نوشته است که این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چطور پیش رفت، گفت: «متاسفانه همانطور که انتظار می‌رفت.» او درباره طرف ایرانی گفت: «با توجه به مواضعی که داشتند، معلوم نیست اصلا چرا در مذاکرات حاضر شدند.»

از جمله خواست‌های جمهوری اسلامی در مذاکره با غرب، لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام با تغییر دولت در واشنگتن است. هرچند گفته می‌شود مقامات تهران در پافشاری بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا تجدیدنظر کرده‌اند، تضمین خارج نشدن از توافق در دولت‌هایی بعدی آمریکا خارج از اختیارات دولت بایدن است.

مقام آمریکایی: ایران در مذاکرات دوحه به ابتکار اروپا پاسخ مثبت نداد

رادیو فردا - یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشتم تیرماه از این که ایران بار دیگر به ابتکار اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ مثبت نداده، ابراز تاسف کرد.

دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام، روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

در واکنش به «بی‌نتیجه ماندن» مذاکرات در دوحه، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرده «از تلاش‌های اتحادیه اروپا» برای حل مناقشه هسته‌ای ایران تشکر کرد.

وی اضافه کرده است: «ما از اینکه ایران بار دیگر نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشد، مایوس شدیم.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد که واشینگتن به صراحت اعلام کرده که آماده است «به سرعت به توافق» با ایران بازگردد.

او افزوده است: «با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً با برجام نامرتبط بود و ظاهراً ایران آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد برجام را احیا یا دفن کند، نیست.»

 

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نماینده هیئت اروپایی در گفت‌وگوهای احیای برجام، نیز ساعاتی پیش از این، با ابراز تاسف از «بی‌نتیجه ماندن» مذاکرات در دوحه تاکید کرد که تیم اتحادیه اروپا با «فوریت بیشتری» به تلاش‌ها برای بازگرداندن یک توافق کلیدی در راستای عدم اشاعه [تسلیحات اتمی] و ثبات منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

انریکه مورا در توییتی گفته است: «دو روز مذاکرات فشرده درباره برجام در دوحه داشتیم. متاسفانه، هنوز پیشرفتی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده (این مذاکرات) به آن امید داشت، حاصل نشده است.»

ایران از زمان آغاز مذاکرات احیای برجام از سال گذشته حاضر نشده است به صورت مستقیم با آمریکا بر سر این توافق هسته‌ای مذاکره کند.

 

@@@@@@

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام، روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) بدون نتیجه پایان یافت.

وبسایت آکسیوس نوشت که مذاکرات قطر ممکن است آخرین فرصت طرف‌ها برای رسیدن به توافق باشد، چرا که ایران گام‌هایی را در جهت پیشبرد برنامه اتمی خود برداشته و نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی را محدود کرده است.

آکسیوس به نقل از مقام ارشد آمریکایی که نامش را اعلام نکرده می‌نویسد: «ایرانی‌ها هیچگونه حسی از فوریت نشان نداده‌اند و همان مسائل قدیمی چند ماه پیش را مطرح کردند، و حتی مسائل جدیدی را مطرح کردند که ارتباطی با توافق اتمی امضا شده در سال ۲۰۱۵ ندارند.»

این مقام آمریکایی گفت: «اگر یکی از طرف‌ها قرار باشد که تصمیم بگیرد، این طرف ایرانی است.‌» او افزود «ایرانی‌ها ماه‌ها است که در تصمیم‌گیری تعلل کرده‌اند.»

 

انریکه مورا، رابط گفتگوهای غیرمستقیم تهران واشنگتن در پیامی که در توئیتر منتشر کرده تلویحا از پایان بی‌نتیجه این مذاکرات خبر داده است.

او به دو روز مذاکرات «فشرده» در قطر اشاره کرده و نوشته: «متاسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا، بعنوان هماهنگ کننده (این مذاکرات) به آن امیدوار بود، بدست نیامده است.»

وبسایت خبری اکسیوس هم به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد که مذاکرات قطر بدون پیشرفت پایان یافته است.

این مقام گفت: «هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که ایرانی‌ها احساس شتاب می‌کنند، مسائل کهنه‌ای که ماه‌ها قبل حل و فصل شده بود را دوباره مطرح کرده‌اند، و مسائل نامربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پیش کشیده اند. مدتی است که یک توافق در دسترس است.»

او افزود: «اگر طرفی هست که باید تصمیم بگیرد، ایران است، در واقع چند ماه است که چنین بوده.»

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی ‌وزارت خارجه ایران از ادامه «مذاکرات دو روزه» غیرمستقیم ایران و آمریکا خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته است توافق برای مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در قطر پس از آن برنامه‌ریزی شد که او از جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست به ایران سفر کند.

وزیر امور خارجه ایران که در جمع کارکنان و خانواده‌های اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان صحبت می‌کرد گفت پس از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی و واکنش ایران به آن، «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با من تماس داشت و درخواست کرد که برای خروج از بن‌بست مرحله کنونی راهکاری اندیشیده شود.»

####

ساعتی پس از آنکه رسانه‌های نزدیک به سپاه از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران در دوحه قطر خبر دادند، ناصر کنعانی، سخنگوی ‌وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد مذاکرات در دوحه هنوز به انتها نرسیده و عصر چهارشنبه، نشست دیگری میان علی باقری و انریکه مورا برگزار خواهد شد.

در حالی که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از پایان بدون نتیجه مذاکرات اتمی در دوحه قطر خبر داده است، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که مذاکرات ادامه دارد.

یک دیپلمات اروپایی هم به ایران‌اینترنشنال گفت مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و آمریکا در دوحه، امشب به پایان می‌رسد. او در عین حال گفت که مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

ناصر کنعانی، ‌سخنگوی ‌وزارت امور خارجه، ‌ گفت که مذاکرات دو روزه دوحه هنوز به انتها نرسیده و عصر چهارشنبه نشست دیگری میان علی باقری، رییس هیأت مذاکره‌‌کننده ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی، برگزار خواهد شد.

او تأکید کرد مذاکرات دو روزه دوحه «در فضایی حرفه‌ای و جدی» در حال برگزاری است.

خبرگزاری تسنیم ساعاتی پیش از این اظهارات کنعانی، از پایان مذاکرات اتمی در دوحه قطر بدون نتیجه مشخص و ادامه بن‌بست در مذاکرات خبر داده بود.

دقایقی بعد اما خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: «طرف اروپایی همچنان مشغول تبادل پیام میان تیم‌های مذاکراتی ایران و آمریکاست.»

این دور از گفت‌وگوها نیز به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شده و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده دارد.

خبرگزاری تسنیم نوشت که به دلیل اصرار آمریکا بر مواضع خود، نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکراتی نداشته است.

به گفته این خبرگزاری، آمریکا بر متن طرح پیشنهادی خود در مذاکرات وین ۷ اصرار دارد که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود.

در ماه‌های گذشته دلیل بن‌بست در مذاکرات احیای برجام، اصرار ایران به خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا اعلام شده بود.

با این حال پیش از مذاکرات قطر یک مقام دولت آمریکا گفته بود موضوع حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی از میز مذاکرات برداشته شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود توافقی روی میز است و ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد آن را بپذیرد یا نه.

وزارت امور خارجه قطر هم با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده بود این مذاکرات به نتایج مثبتی منجر شود.

مذاکرات اتمی پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران از سر گرفته شد.

پس از سفر امیر قطر و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در اردیبهشت ماه، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشت که قرار است امیر قطر نقش واسط بین جمهوری اسلامی و آمریکا را که قبلا بر عهده پادشاه عمان بود، بازی کند.

######

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با رد گزارش خبرگزاری تسنیم درباره پایان بی‌نتیجه مذاکرات قطر، گفت: «مذاکرات دو روزه هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان علی باقری،‌ مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار خواهد شد.»

او افزود: مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است

ساعتی پیش از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی اختصاصی و به نقل از «منابع آگاه» از پایان بی‌نتیجه مذاکرات دو روزه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر خبر داده بود.

این مذاکرات به صورت غیرمستقیم و تحت نظارت انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روز سه شنبه، هفتم تیرماه آغاز شده بود و امروز چهارشنبه، هشتم تیرماه، به پایان می‌رسد.

این در حالی است که پیشتر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر تاکید کرده بود که اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد، توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.