رفتن به محتوای اصلی

احتمال ازسرگیری مذاکرات احیای برجام بعد از سفر بایدن به خاورمیانه
01.07.2022 - 19:36

 

تنها دو روز پس از اعلام شکست گفت‌وگوهای احیای «برجام» در دوحه، خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از چند دیپلمات اروپایی نوشت احتمال دارد دور تازه‌ گفت‌وگوها، بعد از سفر آتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه دوباره از سر گرفته شود.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه دهم تیرماه به‌نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت هرچند مذاکرات دوحه پیشرفت مشخصی به دنبال نداشت، اما انتظار می‌رود تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای «برجام»، حتی بعد از ضرب‌الاجل ماه جولای «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نیز ادامه پیدا کند.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه به‌نقل از چند مقام ایرانی نوشت جمهوری اسلامی ایران همچنان به «پیگیری مسیر دیپلماسی» در مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد، اما «هیچ عجله ندارد».

همزمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، شامگاه جمعه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد دولت ابراهیم رئیسی، با «جدیت» و «هماهنگی کامل» با او، مذاکرات را ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان در پیام خود هدف از پیشبرد مذاکرات را «لغو‌ تحریم‌ها» عنوان کرد.

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، نهاد ناظر اجرای توافق‌نامه «برجام» در سال ۲۰۱۵ است. آژانس در آخرین نشست خود در وین اعلام کرد اگر ظرف یک ماه توافقی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۴ به دست نیاید، بازرسان آژانس دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های اتمی حکومت ایران را راستی‌آزمایی کنند.

حکومت ایران در آخرین اقدام خود، در واکنش به تصویب قطع‌نامه توبیخی در شورای حکام آژانس،  ۲۷ دوربین و سایر تجهیزات نظارتی آژانس را از مراکز اتمی خود حذف کرد.

موضوع حذف دوربین‌های نظارتی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، روز گذشته، هم در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه و هم در خلال گفت‌وگوهای نشست شورای امنیت سازمان ملل، برای بررسی چگونگی اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱، مطرح شد.

قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، همان قطع‌نامه‌ای است که بعد از توافق هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ در تیرماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت تصویب شد و به‌دنبال آن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برداشته شد.

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا روز پنج‌شنبه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، خاموش کردن دوربین‌های آژانس و تداوم غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰درصدی اورانیوم در مراکز هسته‌ای ایران را مصداق «سیاست‌های تنش‌زا» حکومت ایران معرفی کرد.

آخرین برآوردهای رسمی کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، که کمتر از یک ماه پیش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، نشان می‌دهد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، دستکم به ۱۸ برابر حد پذیرفته شده در «برجام» رسیده است.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت، اگر دور تازه‌ گفت‌وگوهای احیای «برجام» آغاز شود، این مذاکرات احتمالا سه ماه طول می‌کشد و بعد از آن آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات «کنگره» خواهد بود و این احتمال وجود دارد که دست دولت بایدن برای پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های خودش خالی‌تر باشد.

نشست اعضای پیمان «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» قرار است ماه آینده میلادی در نیویورک برگزار شود.

برخی از مقام‌های حکومت ایران تهدید کرده‌اند در صورت ارجاع مجدد پرونده اتمی ایران به «شورای امنیت سازمان ملل»، تهران از پیمان «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» خارج خواهد شد

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.