رفتن به محتوای اصلی

دادستان تهران: کیفرخواست فائزه هاشمی صادر شد
03.07.2022 - 14:44

 

پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست در خصوص پرونده فائزه هاشمی خبر داد.

 کانال عصر ایران در تلگرام
به گزارش ایسنا، علی صالحی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادر شده است.

وی افزود: پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

 

قرار مجرمیت فائزه هاشمی صادر شد؛ فائزه هاشمی درباره پیامبر اسلام چه گفته بود؟

 

فائزه هاشمی

 

علی صالحی، دادستان تهران، گفته است که قرار مجرمیت فائزه هاشمی به اتهام «توهین به مقدسات» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

علی صالحی دادستان تهران می‌گوید پرونده خانم هاشمی به دادگاه ارسال و برای او کیفرخواست صادر شده است.

اوایل بهار امسال ویدئویی ۲۸ ثانیه‌ای از خانم هاشمی منتشر شد که خشم برخی رسانه‌های منتسب به اصولگرایان را برانگخیت. معترضان گفتند سخنان فائزه هاشمی «توهین به پیامبر اسلام» است.

خانم هاشمی اوایل اردیبهشت‌ ماه با انتشار بیانیه‌ای گفته بود این ویدیو «صحبتی تقطیع شده مربوط به سال‌ها پیش مبنی بر شوخی با پیامبر» بود. او از اینکه اظهاراتش باعث «جریحه‌دار» احساسات عمومی شده بود، عذرخواهی کرد.

این ویدیو در حالی خبرساز شد که اظهارات فائزه درباره تحریم سپاه پاسداران هم خبرساز شده بود.

خانم هاشمی روز ۲۷ فروردین امسال نیز در سخنانی در کلاب هاوس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرده بود. او در این سخنان گفته بود «روز به روز فعالیت‌های سپاه هم از لحاظ حوزه کاری و هم از لحاظ کمیتش گسترش بیشتری پیدا می‌کند». او عملکرد این نیرو را در حال حاضر «منفی» خواند.

او گفته بود «این (اقدامات)، احتمال برگشت سپاه به پادگان‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. بنابراین انگار تنها راهی که مانده که سپاه به پادگان‌ها بر گردد این تحریم‌ها باشد و سپاه در تحریم‌ها باقی بماند».

مدتی بعد، سخنگوی قوه قضائیه ۲۰ اردیبهشت با اشاره به اظهارات فائزه هاشمی گفته بود که «این شخص توسط دادستان تهران تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است».

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی و نماینده سابق مجلس است.

فائزه هاشمی درباره پیامبر اسلام چه گفته بود؟

اوایل بهار امسال در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اصولگرایان ویدئویی منتشر شد که در آن خانم هاشمی در حال صحبت درباره فعالیت‌های اقتصادی دیده می‌شود.

در این ویدئوی کوتاه، این‌طور به نظر می‌رسد که شخص روبه‌روی خانم هاشمی، از فعالیت‌های اقتصادی پیامبر اسلام و رابطه مالی‌اش با همسرش خدیجه به عنوان نمونه‌ای در رد استدلال خانم هاشمی نام می‌برد.

اگرچه روشن نیست که اساسا این بحث درباره چیست و چرا طرف مکالمه خانم هاشمی به پیامبر اسلام ارجاع می‌دهد، اما او در پاسخ می‌گوید: «حضرت محمد هم پول‌های حضرت خدیجه را حروم کرده ... حضرت محمد کار اقتصادی که نمی‌کرده، پیامبری می‌کرده.»

کمی بعدتر طرف مکالمه می‌گوید که پیامبر اسلام پول‌های همسرش را «خرج اسلام می‌کرده.» فائزه هاشمی در پاسخ به این جمله نیز می‌گوید: «خودش می‌رفت پول درمی‌آورد و خرج اسلام می‌کرد.»

مدت این ویدئو ۲۸ ثانیه است و مشخص نیست که خانم هاشمی قبل و بعد از این مکالمه چه نظراتی بیان کرده است.

انتشار این ویدئو موجب شد تا او هدف حملات گسترده رسانه‌های وابسته به اصولگریان قرار بگیرد و حتی خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) خواستار برپایی کارزاری برای محاکمه او شود.

بعدتر خانم هاشمی در بیانیه‌ای با عذرخواهی درباره گفته‌هایش، نوشت: «این روزها صحبتی تقطیع شده مربوط به سال‌ها پیش مبنی بر شوخی با پیامبر از اینجانب منتشر شده که باعث جریحه‌دار شدن احساسات برخی گردیده است. از آنجا که فردی مسلمان و معتقد بوده و هرگز قصد توهین نداشته‌ام، با توجه به احتمال خطای در بیان، از مؤمنان آزاداندیشی که برداشت توهین‌آمیزی داشته‌اند، پوزش می‌طلبم.»

خانم هاشمی در ادامه نوشته بود: «آرزوی هدایت برای کسانی که این فیلم را با هدف سیاسی و غیرانسانی پخش کرده‌اند دارم، چرا که در آموزه‌های دینی ما، انتشار خطا، گناهی نابخشودنی است.»

فائزه هاشمی و پرونده‌هایش

فائزه هاشمی در مراسم خاکسپاری پدرش

فائزه هاشمی در مراسم خاکسپاری پدرش

فائزه هاشمی سومین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است. آقای رفسنجانی یکی از بانفوذترین روحانیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شد که در سال‌های پایانی عمرش، از میزان قدرتش به شکل قابل توجهی کاسته شده بود.

فائزه هاشمی همچنین به جناح «اصلاح‌طلبان» در ایران گرایش داشت که به مرور از قدرت و نفوذشان کاسته شده است.

این نخستین بار نیست که خانم هاشمی هدف حملات گسترده مخالفانش قرار می‌گیرد. او از نخستین سا‌ل‌های فعالیت‌های سیاسی‌اش، به دلیل مخالفت با قوانین سخت‌گیرانه اسلامی برای زنان بارها با حملات گروه‌های مذهبی روبه‌رو شده است.

فائزه هاشمی همچنین در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ دوبار دستگیر شد که هر بار ظرف چند ساعت از بازداشت درآمد.

او همچنین در دو دهه اخیر بارها محاکمه شده و به زندان افتاده است.

خانم هاشمی در دو سال اخیر نیز به دلیل موضع‌گیری‌هایش درباره سیاست‌ «فشار حداکثری» دونالد ترامپ و همچنین تحریم انتخابات ریاست جمهوری ایران خبرساز شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.