رفتن به محتوای اصلی

صدها سینماگر و فعال فرهنگی بازداشت رسول‌اف و آل احمد را محکوم کردند
10.07.2022 - 09:08

حدود ۲۰۰ تن از سینماگران و فعالان فرهنگی ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون اصغر فرهادی، جعفر پناهی، بابک احمدی، رضا درمیشیان، ترانه علی‌دوستی و عبدالرضا کاهانی رسیده است، بازداشت آقای رسول‌اف و آقای آل احمد را «یورشی برنامه‌ریزی‌شده» توصیف کرده است.

بیانیه یادشده در ادامه نهادهای امنیتی و ذی‌ربط را به «سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل و آزاداندیشان و عدم رعایت حقوق اولیه فردی و اجتماعی» متهم و آن را محکوم می‌کند.

خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه ضمن اعلام خبر دستگیری محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش ساختمان متروپل آبادان متهم کرده بود.

بیش از صد نفر از سینماگران ایرانی روز هشتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند». آقای رسول‌اف و آقای آل احمد نیز از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

آخرین اخبار از وضعیت آقای رسول‌اف به نقل از تهیه‌کننده فیلم‌های او حاکی از آن است که به سلولی انفرادی در بازداشتگاه اوین منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است.

کاوه فرنام با استناد به اطلاعاتی که از سوی وکلای آقای رسول‌اف به خانواده این فیلم‌ساز منتقل شده است، افزود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به بهانه یک حکم قضایی که پنج سال پیش صادر شده، محمد رسول‌اف را عصر ۱۷ تیرماه دستگیر کردند.

اطلاعات ارائه شده حاکی است که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در سال ۱۳۹۶، محمد رسول‌اف را به دلیل ساخت فیلم سینمایی «لِرد» به یک سال حبس محکوم کرده و این رای از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده بود.

در این حال ۱۹۱ سینماگر معترض به بازداشت آقای رسول‌اف و آقای آل احمد خواستار «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» آنان شده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه در نهایت از هنرمندان، سینماگران و کنشگران سراسر جهان خواسته‌اند که با آنان برای آزادی و هنرمندان و منتقدین دربند همراه شوند.

علی مصفا، فاطمه معتمدآریا، مجتبی میرطهماسب، محمد یعقوبی، ناصر زرافشان و کتایون ریاحی از جمله دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.