رفتن به محتوای اصلی

پوتین در سفری نادر به ایران، متحدی مشتاق پیدا کرد
21.07.2022 - 22:42

این صحبت‌های ولادیمیر پوتین است در مورد سوریه پس از گفتگو با رهبران ترکیه و ایران. به زبان او در تهران توجه کنید.

« بحران سوریه تنها با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک قابل حل است... با رعایت دقیق اصول اساسی احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی.»

این همان ولادیمیر پوتین است که پنج ماه پیش به اوکراین حمله کرد. پس هیچ صحبتی در مورد لزوم احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور نیست.

تفاوت در چیست؟ سوریه یک رهبر طرفدار روسیه یعنی بشار اسد دارد که کرملین مصمم به حفظ او در قدرت بود. نه از طریق «ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک»، بلکه با اعزام ارتش روسیه برای کمک به او برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته.

اما اوکراین یک رهبری طرفدار غرب دارد که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اوکراین هرگز به مدار روسیه باز نخواهد گشت.

ارتش روسیه به بهانه نادرست مبارزه با "نازی‌ها"، مقابله با گسترش ناتو و "آزادسازی" روس ها و روس زبان‌ها وارد شرق اوکراین وارد شد. از زمان این تهاجم، هزاران غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

تهاجم روسیه باعث محکومیت بین‌المللی و سونامی تحریم‌ها علیه مسکو شد. در غرب، روسیه به سرعت در حال نزدیک شدن به وضعیت عنصر نامطلوب و منفور است.

برای کرملین، اجلاس تهران فرصتی بود تا نشان دهد که با وجود تلاش‌های (غرب) برای منزوی کردن روسیه، این کشور متحدان قدرتمند و نفوذ ژئوپلیتیک خود را حفظ کرده است. جاهای زیادی در جهان وجود ندارد که پرزیدنت پوتین بتواند برای گرفتن حمایت آشکار از "عملیات نظامی ویژه" خود در اوکراین برود. اما تهران یکی از آنهاست.

بر اساس گزارش‌ها علی خامنه‌ای، رهبر ایران به ولادیمیر پوتین گفته است: «در مورد اوکراین، اگر شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل ابتکار عمل را به دست می‌گرفت و باعث جنگ می‌شد. اگر راه باز باشد ناتو هیچ مرزی برای خود نمی‌شناسد و اگر در اوکراین متوقف نمی‌شد، مدتی بعد با استفاده از کریمه به عنوان بهانه، همان جنگ را آغاز می‌کرد.»

  بنابراین، آیا روسیه در تهران حرف خود را ثابت کرد که می تواند با کمک دوستان (باقیمانده) خود از پس آن بربیاید؟ واشنگتن تحت تأثیر قرار نگرفته است.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از توجیه رهبر روسیه برای حمله به اوکراین حمایت کرد

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از توجیه رهبر روسیه برای حمله به اوکراین حمایت کرد

   جان کربی، سخنگوی ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: "[این سفر] میزان انزوای فزاینده پوتین و روسیه را نشان می‌دهد. اکنون آنها باید برای کمک به ایران مراجعه کنند."

علاوه بر این، در حاشیه اجلاس سران، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دقیقاً به عنوان رفقای صمیمی برخورد نکردند. رهبر کرملین در حالی که منتظر حضور همتای ترک خود بود، به طرز ناخوشایندی جلوی دوربین‌های تلویزیون ایستاد.

اما مسکو پیام خود را ادامه خواهد داد: -وقتی صحبت از متحدان به میان می‌آید، تعداد زیادی ماهی دیگر در دریا وجود دارد، اگر نه در غرب، پس در شرق. روسیه اصرار دارد که منزوی نخواهد ماند.

-این که شما می‌توانید روسیه را تحریم کنید، اما نمی‌توانید آن را به حاشیه برانید. شما نمی‌توانید مسائل کلیدی بین‌المللی از بحران غذایی گرفته تا توافق هسته‌ای ایران را بدون کمک روسیه حل کنید.

"عملیات ویژه" مسکو طبق برنامه پیش نرفت. اما به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین هنوز مطمئن است که هم در اوکراین و هم در رویارویی با غرب به نوعی پیروزی دست خواهد یافت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.