رفتن به محتوای اصلی

گزارشی از سیزدهمین کنگره ی فدائیان خلق (اکثریت)
22.04.2013 - 17:33

تصویب اسناد
در این کنگره برخلاف روال معمول، اسناد ارایه شده به کنگره از سوی شورای مرکزی بود و اسناد آلترناتیو قابل توجهی در برابر آن ها وجود نداشت. کل نوشته های ارایه شده به کنگره در پوشه ای جمع آوری شده و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود که دسترسی به آن ها را آسان می کرد.
در این کنگره سند سیاسی، برنامه ی سازمان فدائیان خلق (اکثریت)، قرار در مورد وحدت سازمان های چپ و بالاخره قطعنامه ای در مورد انتخابات به تصویب رسید.

در سند سیاسی، کنگره تاکید بر مخالفت فدائیان خلق (اکثریت) با کلیت نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک سیستم سیاسی را مورد تاکید قرار داد و پررنگ تر کرد. بیشتر بحث های مربوط به قطعنامه ی سیاسی در مورد سیاست اتحادهای سازمان فدائیان خلق (اکثریت) بود. کنگره ادامه ی سیاست های تاکنونی را مورد تاکید قرار داد.

Missing media item.
برنامه ی سیاسی سازمان که یک جزوه ی مشروح و طولانی است نیز در این کنگره مورد تصویب قرار گرفت. مخالفین تصویب این برنامه بر تبدیل شدن چنین برنامه ای به یک مانع تازه در راه وحدت سازمان های چپ و همچنین عدم آمادگی کنگره برای تصویب چنین سند بااهمیتی تاکید می کردند. آن ها از جمله می گفتند که این سند انتشار عمومی نیافته و امکان بحث و گفتگو روی آن نبوده است. مخالفین استناد می کردند که در سازمان و بیرون از آن یک مقاله نیز در نفی، اثبات، تشریح و توضیح این برنامه منتشر نشده و انتشار آن شتابزده است. موافقین در برابر استدلال می کردند که سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) از گذشته ی خود فاصله گرفته و لازم است که دیدگاه های جدید خود را اعلام کند.
قرار مربوط به وحدت چپ نیز با اکثریت بزرگی مورد تایید کنگره قرار گرفت. با این حال در این جا نیز موافقین و مخالفینی وجود داشت. گروهی از اعضای سازمان در سخنرانی های خود تاکید می کردند که این روند نباید شتابزده باشد و عده ای در برابر، از تعلل در پیش برد سیاست وحدت انتقاد می کردند.
قرار دیگری در مورد انتخابات به تصویب کنگره رسید که به دلیل عدم شفافیت فضای انتخاباتی و سردرگمی موجود در انتخابات، نتوانست موضع روشنی را مطرح کند.

از جمله مصوبات دیگر کنگره، تصویب قراری در اعتراض به بازداشت ها و فشارها علیه فعالین جنبش کارگری بود. 

به نظر می رسد اسناد مصوب کنگره و همجنین ترکیب ارگان های رهبری که در این کنگره انتخاب شدند، به معنای ادامه ی سیاست های تاکنونی این سازمان خواهد بود.

میهمانان کنگره و پیام ها

کنگره ی سیزدهم فدائیان خلق چندین پیام از سوی فعالین و کوشندگان جنبش چپ داخل کشور دریافت کرد که ضمن آرزوی موفقیت برای کنگره، انتظارات خود را از این اجلاس عالی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) مطرح کرده بودند. این پیام ها نشان می داد که فعالین چپ در ایران با دقت و حساسیت مواضع سازمان فدائیان خلق ایران (آکثریت) را دنبال می کنند و نسبت به تصمیم گیری های آن بی تفاوت نیستند.

میهمانان کنگره گروه بزرگی بودند که در برخی ساعات کنگره با اعضای شرکت کننده در کنگره برابری می کردند. احزاب، سازمان ها و شخصیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی وابسته به طیف های مختلف اپوزیسیون نمایندگان خود را به کنگره اعزام کرده و یا پیام هایی فرستاده بودند.
نمایندگانی از جریانات اصلاح طلب و ملی مذهبی، سازمان ها و احزاب اپوزیسیون از جمله نمایندگانی از اتحاد جمهوری خواهان ایران، حزب توده ی ایران، حزب دموکراتیک مردم ایران، حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان، کومه له نمایندگانی به این کنگره اعزام کرده بودند. پیام های زیادی نیز به کنگره ارسال شده بود. از جمله پیام های جمهوری خواهان دموکرات و لائیک، اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران، ابوالحسن بنی صدر، شورای موقت سوسیالیست های چپ. 

اعضای سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران و همچنین نمایندگانی از «چپ های مستقل» که در مسیر وحدت با فدائیان خلق (اکثریت) قرار دارند، از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس بودند. آن ها به طور فعال در مباحثات و سخنرانی ها شرکت داشتند. تشخیص آن ها از اعضای شرکت کننده در کنگره برای هر کسی آسان نبود! به گفته ی برخی از شرکت کنندگان در کنگره، این موضوع نشان دهنده ی آن است که تفاوتی بین این فعالین سیاسی که زمانی با هم بوده اند و بعدتر به دلایلی از هم جدا شدند، امروز دیگر وجود ندارد.

عده ای از چهره های ادبی، فرهنگی و سیاسی مقیم برلین نیز در این کنگره برای ساعاتی حضور یافتند.

شرکت کنندگان در کنگره، طیف بسیار گسترده ی میهمانان شرکت کننده در کنگره و پیام های ارسال شده را ناشی از موقعیت ویژه ی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) می شناسند که پتانسیل زیادی برای ایجاد پیوند بین گروه های مختلف نیروهای سیاسی در ایران را دارد.

از جمله میهمانان خارجی کنکره، نمایندگان حزب چپ آلمان و همچنین مسئول روابط بین المللی نهضت آینده ی افغانستان بودند که در کنگره سخنرانی کردند. پیامی نیز از حزب کمونیست فرانسه به کنگره فرستاده شده بود.

شب ویژه - بزرگداشت جان باختگان سازمان

سیزدهمین کنگره ی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) همزمان بود با سالگرد اعدام بیژن جزنی رهبر سازمان فدائیان و همراهانش در تپه های اوین. بیژن جزنی همراه با شش تن از فدائیان و دو مجاهد خلق در سال ۱٣۵۴ در تپه های اوین با دست ها و چشم های بسته تیرباران شدند و سپس ساواک شاه اعلام کرد که این ۹ زندانی سیاسی در حین فرار کشته شده اند.
یک شب در کنگره به مناسبت سالگرد تیربازان بیژن جزنی و همراهانش به تجلیل از مبارزات فدائیان در دوره ی قبل از انقلاب اختصاص یافت. سخنرانی طهماسب وزیری از جمله معدود فدائیان باقی مانده از دوران قبل از انقلاب نقطه ی اوج این مراسم بود. او در حالی که در زیر عکس بزرگی که به تازگی در یک نمایشگاه در تهران به نمایش گذاشته شده و لحظه ی کشته شدن حمید اشرف و یارانش را بازسازی کرده، ایستاده بود، به تشریح خاطرات خود از آن روز پرداخت. طهماسب وزیری در جریان آن حادثه نه تنها حمید اشرف و عده ای دیگر، بلکه برادر خود را نیز از دست داد. او گفت آن روز در حالی که مسلح بوده، از برابر آن خانه که در مهرآباد جنوبی واقع بود عبور کرده و از وسایلی که توسط ساواک به بیرون خانه منقل شده بود، متوجه شده است که برادرش در این حادثه کشته شده است. با این حال ضربه ای که او چندین ساعت بعد وقتی فهمید حمید اشرف نیر در این درگیری کشته شده است بر او وارد آمد، سنگین تر بوده است. او گفت: همان روز عصر غزال آبتی - یک چریک دیگر - به او خبر کشته شدن حمید اشرف در آن خانه ی خیآبان مهرآباد جنوبی را به او داده است و او برای ساعاتی فکر کرده که همه چیز تمام شده است. او و دیگر رفقایش اما دوباره با خود عهد کرده اند که سازمان را سرپا نگاه دارند.

کنفرانس ویژه ی جوانان

در پایان شب دوم کنگره، کنفرانسی با شرکت عده ای از جوانان برگزار شد که به بررسی شکاف بین نسل ها اختصاص داشت. شرکت کنندگان در این کنفرانس که بعضی از آن ها در سال های اخیر از ایران مهاجرت کرده و برخی در کشورهای اروپایی بزرگ شده اند، به تشریح مناسبات بین دو نسل پرداختند و نظرات خود را در مورد آن که نسل امروز و دیروز کشور چطور می توانند با هم ارتباطات موثرتری برقرار کنند، مطرح کردند.

گفتگو در مورد انتخابات ریاست جمهوری

در یکی از شب ها کنفرانسی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در این کنفرانس شرکت کنندگان شامل پروین بختیاری نژاد، ملیحه محمدی، مسعود فتحی، فریدون احمدی، فرخ نگهدار، بهزاد کریمی و ف. تابان به پرسش های احمد پورمندی مجری برنامه پاسخ داده و نظرات یکدیگر را مورد نقد قرار دادند.

کنگره های سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) هر دو سال یک بار برگزار می شود و همه ی اعضای سازمان می توانند در آن ها شرکت کرده و حق رای داشته باشند. سیاست های عمومی و جهت گیری های اصلی این سازمان در این کنگره ها تعیین می شود و اعضای شورای مرکزی و دیگر ارگان های رهبری نیز توسط رای مخفی اعضا انتخاب می شوند و تا کنگره ی بعدی مسئولیت ها را بر عهده می گیرند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.