رفتن به محتوای اصلی

از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم
بیانیه ۱۴ متفکر دینی ایرانی
22.07.2022 - 23:59

 

 

یک زن

 

در بیانیه ۱۴ پژوهشگر دینی آمده: «آينده‌ی ايران را زنان ايرانی خواهند ساخت؛ همان‌ها که امروز و فردا امر به معروف عدل و نهی از منکر بیداد را اقامه خواهند کرد با ايستادن در برابر ستمی در لفافه‌ قانون».

چهارده نواندیش دینی داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای اجباری بودن حجاب در این کشور را «بیگانه با دیانت حق و عدل» دانسته و از فقهای ایران خواسته‌اند «که کنار هم‌نوعان‌ زن خود بايستند» و به حاکمان قدرت در ایران «با صدای رسا اعلام کنند که از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم».

در این بیانیه که روز جمعه، ۲۲ ژوئیه - ۳۱ تیر، منتشر شده در واکنش به تحولات اخیر مرتبط با موضوع حجاب اجباری زنان در ایران آمده: «در این چهار دهه‌ و اندی که از عمر جمهوری اسلامی گذشته «زن خوب و آرمانی» زنی بوده است که در تراز فکر فقیهانه، متشرعانه و ظاهرمدارِ قدرت‌مندان زرسالار، زورمدار و تزویرگر زندگی کند؛ تنها زايندگی کند و خدمت شوهر گزارد تا مردان سياست، که خاصيتی کمتر از درخت بی‌بر دارند، هم‌چنان مسندنشين بمانند. فروکاستن خوبی زن به پوششی که دست بر قضا تصميم‌گیرنده‌ی اصلی‌اش مردان اند، عين جفا به آيین محمدی و حنيفيّت ابراهيمی است.»

چهارده امضاکننده این بیانیه که اغلب پژوهشگران نوگرای دینی-اسلامی هستند و برخی از آنها در داخل ایرانند، عبارتند از: حسن یوسفی اشکوری، محمدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، میثم بادامچی، رضا بهشتی معز، حسین کمالی، رضا علیجانی، علی طهماسبی، حسن فرشتیان، سروش دباغ، احمد علوی، داریوش محمدپور، مهدی ممکن و یاسر میردامادی.

 

در ادامه این بیانیه که امضاکنندگان آن را «در محکومیت حجاب اجباری و سرکوب زنان» نوشته‌اند آمده: «آينده‌ درخشان و تابناک ايران‌زمین روزی است که انسان ایرانی - اعم از زن و مرد - فارغ از همه‌ تفاوت‌های‌شان، با آزادی فردی، زندگی اخلاقی و مسالمت‌جو در پيش گيرند و هيچ کس در کشور به بهانه‌ی تفاوت در انديشه، ايمان، پوشش، رنگ، جنسيت و قومیت عقوبت نشود يا از حقوق اوليه‌ انسانی و شهروندی خود محروم نشود. بهروزی ايران و ايرانيان و فخر مسلمانان و شيعيان در ایرانی است که در آن آزادی انسان جرم شمرده نشود».

این بیانیه همزمان با تحولات چند هفته اخیر منتشر شده که طی آن حجاب اجباری زنان و مخالفت با آن به یکی از موضوعات روز و نقطه رویارویی بخش بزرگی از جامعه ایران با حکومت در این کشور شده است.

در چند روز گذشته کارزار جدیدی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته که در آن مردان و زنان با انتشار پیام‌های مختلف از مخالفت خود با حجاب اجباری در ایران گفته‌اند. این کارزار روز جمعه، ۳۱ تیر، به یکی از اصلی‌ترین ترندهای مورد توجه کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی چون فیسبوک و اینستاگرام بدل شد.

 

پایان پست Instagram, 1

اکنون بیانیه نواندیشان دینی که در آن اجباری کردن حجاب برای زنان با اشاره به موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» در متون اسلامی، مورد نقد قرار گرفته می‌تواند اعتراضات به اجباری دانستن حجاب را به حوزه پژوهشگران دینی و فقهای اسلامی بکشاند و در روزهای آینده خاستگاه و جایگاه فقهی «حجاب اسلامی» را به موضوعی برای مناظره انتقادی میان روحانیون و پژوهشگران اسلامی-دینی در داخل و خارج ایران بدل کند.

در پایان این بیانیه امضاکنندگان خواسته خود را چنین طرح کرده‌اند: «ما امضاکنندگان این بیانیه ندای دعوت سرمی‌دهیم خطاب به عالمان و فرزانگان، خطاب به فقيهانی که پروای خدا دارند، به مردانی که جنسيت‌شان هنوز جا را برای انسانیت و وجدان‌شان تنگ نکرده، که کنار هم‌نوعان‌ِ‌ زن خود بايستند و دست رد به اجبارگری حجاب از سوی قدرت‌مدارانی بزنند که نقاب دين‌داری به چهره زده‌اند اما عصای شريعت سهله‌ی محمدی و عدل علوی را چون موريانه‌ای از درون می‌خورند و با صدای رسا اعلام کنند که از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.