رفتن به محتوای اصلی

نقدی برعملکردمان همراه با پیشنهاداتی چند !
24.07.2022 - 18:24

**تشریحی کوتاه ازچگونگی  شرایط سازمانهای سیاسی نسبتا فعال ،همراه با چند پیشنهاد  :

* طبیعت کاردر سازمان‌های علمی –اجتماعی ، علاقه ،انگیزه، صرف وقت بدور از سهم خواهی ، با اختیارات مناسب طبعا قابل کنترل - همراه با پاسخگوئی را  می‌طلبد.

** راز پایداری اینگونه سازمانها، احساس مسئولیت اعضا ءفرهیخته  همراه با  ژرف اندیشی ، صداقت در گفتار توام با «هدف خدمت به مردم » انهم  مخلصانه میباشد .

 *کار تشکیلاتی موکول به همکاری و همرو بودن گروهیست ،با پرهیز از رقابت‌های نا معقول درونی که میتواند بازدارند ، باعث تنش ،پندار و  رفتار ناسالم و آسیب‌زا گردد.

*فعالیت اجتماعی – فرهنگی که سیاسی نا م بگرفته  نیاز به سلامت فکر و روان دارد که میتواند به پیشروی و موفقیت سازمان‌های مردم نهاد  کمک کند.

*تلاش های گروههای ملی «انهم در این شرایط پر اب چشم » باید در  راستا ی نجات مام میهن از هر گونه افراط و تفریط تنظیم گردد ،مخصوصا استقرار هر چیز در جای خود ( بفرمایش حضرت علی در تعریف عدل )  که رهائی بخش مردمان هر دیار تواند بود، همچنانکه یاس و خستگی در این وادی بسیار ارزنده و کارگشا مفهومی پیدا نمیکند .

* اختلاف سلیقه حتی در مسائل کم اهمیت میتواند سودمند باشد، ولی اصرار و پافشاری برخی در پیشبرد دیدگاههای خود، عدم گذشت و نداشتن انعطاف در تصمیم گیری‌های تاکتیکی یا حتی راهبردی اجتماعی، عدم تحمل پیشنهاد‌ها و روش‌های متفاوت، به ویژه وقتی به تضاد شخصیتی همراه با جاه طلبی‌های نامحدود منجر شود، میتواند سازمان را فروبپاشاند و باعث عدم استقبال و پراکندگی کنشگران شود.

* کوشش در مسیر رفع اختلافات بوسیله  پیش‌کسوتان سلیم النفس ،مهمترین وظیفه  برای جلوگیری از تداوم آسیب وخود زنی «چنانکه افتد و دانی » ،بایستی مورد حمایت و تقدیرجدی مجموعه  باشد و« باور جذب جانشین طرد و نفی » انهم بوسیله افراد احساسی فاقد معرفت کافی- قرار گیرد  .

** عدم توجه به پیشینه افراد منصوب در مدیریت از نظر شرایط احراز ،بویژه برای تصدی مدیریت های کلان، اصلی‌ترین مانع پیشرفت  در ابعاد ملی ، توسعه  کشور وخلاقیت  ملت بشمار می‌ رود ،همچنانکه ادامه شرایط کنونی - جامعه را بسوی هرج و مرج بیشتر و فروپاشی سوق میدهد.

*مهمترین رسالت کنشگران اندیشمند اینکه : از راههای گوناگون براین مهم تاکید نمایند.

* نقاط ضعف بسیار شدید که تقریبا تمامی نهادها و منصوبان حکومتی را فرا گرفته، طبعا فعالیت برای اصلاح در جهت تحقق اهداف ملی را با مشکل جدی مواجه ساخته است .

* این کاستی‌های بزرگ اجتماعی - از اثرات روش سرکوبگری حکومت‌های استبدادی غیر متخصص درطول تاریخ  میهن ما بوده و انوار کوتاهی که از روزنه‌های باریک در «دوران‌های کوتاه آزادی نسبی » تابیدن گرفت، برای زدودن همه آثار ناگوارو  ویرانگرکافی نبوده و نیست.

* امید اینکه تجربیات نسل‌ها در پهنه تحولات اجتماعی میهن عزیزمان در این زمان حساس و خطیر- آمادگی لازم را برای کار گروهی  سازمان‌ یافته مستمر و پایدار در تشکیلات  اجتماعی - فرهنگی فراهم سازد.

*  با انتخاباتی راستین و برگزیدن بهترین و شایسته ‌ترین‌ها – یقینا پیشرفت همه جانبه را شاهد  ومیتوان  از نابودی بیشتر سرمایه‌های ملی و زیر‌ساخت‌ها؛  از همه مهمتر جان عزیزانسانها که در بحران‌های معیشتی خطر آن بیشتراحساس و بر اساس شواهد متاسفانه نزدیک بنظر میرسد، جلوگیری نمود.

** اندیشمندان دانش مدیریت برای ممانعت از نابسامانی و گسستن بیشتر شیرازه ها تاکید دارند:عرصه مدیریت جوامع، گذرگاه عمومی نیست.

*برای جذب و تضمین حضور افراد شناخته شده پاک دست نیک پندار، آگاه ، متخصص ،وطن خواه و مردم دوست که سیاست‌ مداران واقعی میباشند، باید نظام حزبی را جدی گرفت و ارتباط جامعه با سیاست از موردی و کوتاه مدت، با پرهیز از شعارگرایی و عوام‌ فریبی، به سوی «عقلایی» آنهم در درازمدت تقویت شود.

* تجربه دو سده اخیرتاریخ کشورمان  بخوبی نشان میدهد :  مسائل و مشکلات بدون تردید در ساختارها حل می‌شوند .

* حکومت فردی مبتنی بر ایدئولوژی‌های آزموده شده نامناسب و مخرب ،برآمده از تعصب و توهم، آنهم با هدایت افراد «حتی اطاق فکری مرکب از افراد خودی» اما تاتوان از درک شرایط و گریزان از پاسخگوئی در قبال اختیارات بس نا محدود ... در راستای حل مشکلات نبوده و نخواهد بود و در واقع عرض خود بردن و زحمت ما را داشتن..

 که چنین مباد 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
مطالعات و مشاهدات نگارنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.